söndag 26 juli 2015

Världen surrar runt mig


Om det är ett surr så måste det vara något som surrar, och den enda meningen med att surra, som jag kan tänka mig är för att man är ett bi, och den enda meningen med att vara ett bi, som jag vet, är att göra honung, och den enda meningen med att göra honung är att jag ska äta den.


Nalle Puh konstrar inte till saker och ting. Han har enkla förklaringar på allt. Jag läste i tidningen att den här kalla sommaren har gjort att många bin och getingar dragit sig inomhus och byggt bon i skjul, garage och lekstugor. Vi hade ett getingbo i våra rhodedendronbuskar för något år sedan och det var inget kul. Anticimex kom hit och vräkte dem och tack och lov så har vi inte sett till dem mer. Jag gillar honung, men jag nöjer mig med att köpa den i affären. Jag känner inget behov av att få hembesök av leverantörerna, och hade inte alls blivit lika nöjd som Nalle Puh ifall jag hört något som surrade.

36 kommentarer:

  1. Honung är gott!! .............................Se det positivt .. Vi slipper ut och vattna!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Honung är gott och det är kul att prova lite olika smaker.

      Radera
  2. Men så är du ingen björn heller. Jag tycker det är rätt gott om både humlor och bin. Men jag vill inte ha dem som inneboende. Och jag köper min honung.
    Vi hade ett bisamhälle i vårt pyttelilla äppelträd ett år, som en stor klump, men de flög iväg allihop efter en stund. Våra rododendronbuskar är precis bredvid, men de lockade inte. Tack och lov. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör så enormt ont när de sticker, så jag vill inte ha dem i närheten. Vi har gott om humlor här i år och det kan jag acceptera.

      Radera
  3. Humlor är gulliga.....Men bin...näe vet du vad. Dom gillar jag inte att ha som några inneboende inte..
    Farliga och bitska är dom.
    Nä, dom tycker jag kan sticka någon annanstans.
    Honung är gott. Går så bra att köpa så.

    Ha en fin söndag. Det är regn hos mig så idag är man tacksam att ha tak över huvve.

    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte att ha varken bin eller getingar för nära.

      Radera
  4. Nej det är inte många bin eller humlor i år. Nalle Phu är så klok. Så många bra utlåtande ifrån honom.
    Kram

    SV:Snooker är lite som biljard, fast bordet är mer än dubbelt så stort. Tror att det är lita annorlunda regler och poängräkning också. Männen var helt saliga efter deras spel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väl att bordet såg ovanligt långt ut.

      Radera
  5. Har haft så mycket getingar på balkongen. Tog bort allt från växthuset, urrk där fanns ett getingbo. Tycker det är karlgöra att ta bort såna.
    Svar: det var så många som virkade rosa rutor förra året så det räckte till tre stora filtar.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också om honung, så kanske jag är en björn i alla fall.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, man känner nästan för att gå i ide nu.

      Radera
  7. Getingar är bland det värsta jag vet.....Ballonger också faktiskt :) Men getingar kan ju vara direkt farliga, så de vill jag inte heller ha i min närhet. Så vi köper också honungen från affären :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ballonger är åtminstone ofarliga. Det är för väl att någon vill ha bin så vi får någon honung.

      Radera
  8. Jag har också märkt att det inte surrar lika mkt som det brukar. Ett tag, kanske en vecka så hade vi små små babyhumlor i buskarna precis vid balkongen. Det var precis när blommorna spratt ut i blom. Lika snabbt som de kom lika snabbt försvann de. Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bara mördarsniglarna som trivs, för det tycks vara gott om dem i år.

      Radera
  9. Nä, getingbo inomhus är inget jag röstar för. Men honung från bina välkomnar jag desto mer :). Skulle tro att bara en Björn med mycket liten hjärna riktigt förstår att uppskatta det där surret, även om det är ett säkert sommartecken att bin och getingar dyker upp. Och sommaren tycker jag mycket om :). Ha en fin söndag!

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också sommaren....när den liknar en sommar.

      Radera
  10. Honung är både gott och mycket nyttigt. Ett av naturens egna "läkemedel" - utan biverkningar. Och där försökte jag inte ens vara rolig. ;)
    Var glad att ni har vatten. Bättre det än att ha torka med stora skogsbränder och kanske inget vatten alls.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, den gav sig nästan själv. Visst är det betydligt bättre med regn än torka.

      Radera
  11. I sommarstugan har vi haft getingbo lite överallt, men lyckats få bort dom med Anticimex insektsspray.
    Våra myror inomhus är värre att få bort. NÄR vi hittar boet kan Anticimex komma och spruta. Det lutar åt att de bor i tacknocken någonstans.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  12. Tänkte på en sak. För att du ska komma upp i minst 10.000 steg om dagen, så kan du också omvandla aktiviteter mot steg. Kolla här: http://www.stegraknare.se/ och välj omvandlingstabeller.
    1 timmes trädgårdsarbete ger mer än 6000 steg.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det måste jag kolla upp. Då har jag gått jättemånga steg.

      Radera
  13. Det är väl trevligt att få det hemlevererat av dem som tillverkat det. Inte alla so får det inte.

    Har haft ett uppehåll ett tag men ska försöka komma igång igen.

    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det beror väl lite på vem som är leverantör?

      Radera
  14. Jag "älskar" honung, och gör precis som du Gunnel,
    köper den i affären.
    Jag läste att honungen som har mörkare brun färg är den bästa !

    Ha en riktigt bra fortsättning på kvällen ! Kram vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar testa olika sorters honung.

      Radera
  15. Jag kan meddela att det gnuggas händer här hemma. Gossarna har fått så mycket honung och på grund av den lägre tillgången generellt så kommer de kunna ta betalt har de räknat ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Du har verkligen energiska pojkar. Jag beundrar dem som frivilligt går i närheten av bin, men tackas för att de vågar. Honung är jättegott.

      Radera
  16. Små, surrande och stickande flygfän... nej tack! Honung köps i affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Det bästa är helt klart om man köpa honungen från någon som själv har bin.

      Radera
  17. Bin som med så mycket annat, vatten och eld t.ex, ska vara på sin rätta plats för att uppskattas! ;-)

    SvaraRadera
  18. Fy farao för getingar. Jag är livrädd för getingar. Men bin och humlor har jag inget emot. Men getingar......fy den hin håle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker både bin och getingar är läskiga.

      Radera