onsdag 29 juli 2015

Allt klär en skönhet


Uttrycket "Allt klär en skönhet och inget missklär en ful" har jag hört sen jag var barn. Jag tycker inte att det stämmer riktigt. Även en vacker person kan ha missklädsamma kläder. Det är bara att titta på alla kändisar som promenerar fram på röda mattan vid Oscarsutdelningar och dylika evenemang. Ibland har jag undrat ifall de haft så bråttom att de glömt titta sig i spegeln innan de gav sig av hemifrån. Det ser rent ut sagt inte klokt ut. Tydligen ska man visa så lite tyg och så mycket hud som möjligt. Givetvis blir de här kändisarna fotografernas älsklingsobjekt. Men det är klart inte för klädernas skull...snarare bristen på kläder.

Det går inte att kalla de som åstadkommer det här fula för modeskapare, utan snarare modeförstörare.  Man säger att kläderna gör mannen och det stämmer i allra högsta grad in på kvinnor också. Är klänningen tjusig behöver den som bär den inte vara någon extrem skönhet. Det räcker så bra med att se helt vanlig ut, som jag t.ex.

Enda gången jag kan tycka att uttrycket passar in är när jag tittar på bilden här ovan. Endast en stor liten skönhet klär i påsklämmor i all världens färger.

32 kommentarer:

  1. Jag håller helt fullt med dej! .Det är samma med vackra ungdomar som "spökar" ut sig så att inte man ser deras skönhet ......................Det är rätt kul att titta in där .Det står precis som när ägarna bodde där! kram!

    SvaraRadera
  2. Man kan se ut precis hur som helst. Särskilt i städer. Så här på vischan tänker man mer på vad andra ska säga om hur jag ser ut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en storstad är man mer anonym, så då är det kanske lättare för även en som inte är så modig annars att klä sig lite annorlunda.

      Radera
  3. Ja hon är en riktig skönhet, lilla Zoé :)
    Men visst är det galet hur en del klär sig.....Det har ju blivit mode att visa det man har under kläderna istället :(

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra förklaring. Jag kan inte se nåt snyggt med det.

      Radera
  4. Är det månne lilla Zoe som blivit stora damen, hon är så gullig och passar även i 'påsklämmor', hi hi . . . .
    Alla små-tjejer gillar ju att få greja med sitt utseende och få 'klä ut sig'.
    När jag går ut i trädgården behöver jag knappt 'klä upp mig', det är ingen som ser mig mer än mannen.
    Men sen tänker jag att tänk om det kommer någon (och det gör det oftast) då vill man inte skrämma slag på dem, och Rolf ska inte heller behöva se sin käring i en säck för jämnan, hi hi hi . . . . .
    Jag håller med dig till fullo om kändisarnas klädstil, nej någon STIL är det absolut inte, bedrövligt är det enda rätta ordet. Om något år kommer kvinnorna att gå toppless i stan oxå för 'modet' har börjat så sakta att klä av sig. HJÄLP vad ska man säga och göra, för vi de 'normala' har inget att säga till om.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé är 3 1/2 år redan så hon är "stor". Ingen ser mig heller i trädgården och det tycker jag är skönt. Om någon vill komma får de göra det på egen risk.

      Radera
  5. Ett tag sedan jag var här. Det blir inte så mycket över sommaren. Men nu är jag tillbaka igen.Oj så stor Zoe har blivit. Tiden går så fort att man knappt hinner med. De som är bäst klädda idag tycker jag är de som är lite till åren komna. Ungdomar ser knasiga ut ibland men man ska inte dra alla över en kam. Det som ser värst ut är när det kommer någon i tights med en kort tröja till. Inte ovanligt heller att de är i kraftigaste laget.Men var och en får ju klä sig som den vill och trivs i. Men de små kan se ut precis hur som helst. De är söta ändå precis som Zoe i sina påsklämmor. Ha dte bra. Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ska alla få klä sig som de vill, men alla vill väl se snygga ut i sina kläder....eller? Att yngre klär sig annorlunda är säkert mycket för att provocera. Jag gjorde själv likadant som tonåring och jag tycker det hör liksom till. För det mesta så passar unga människor i det mesta, tycker jag.

      Radera
  6. Första gången jag sett påsklämmor som hårprydnad. Jag håller med dig om att det klär henne. Fast hon hade ju varit jättesöt utan också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är alltid söt säger jag helt opartiskt.

      Radera
  7. Kloka ord från en klok kvinna! Håller med i allt... inklusive bilden på lilla söta Zoé med påsklämmor i håret... helt ljuvlig :)

    SvaraRadera
  8. Vilket bra användningsområde för påsklämmor. Det ska jag absolut testa!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kommer att bli lika söt som Zoé.

      Radera
  9. Håller helt med dig om att vissa mer kända personer klär sig rent bedrövligt fult.
    De kläder jag tycker om finns inte längre verkar det som. Det är de som var till försäljning ute i affärerna på 90-talet mest troligt. :) Jag får leta begagnade kläder.
    Påsklämmor har jag aldrig provat i håret, men varför inte.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om någon kändis börjar med påsklämmor i håret är det snart senaste mode.

      Radera
  10. Ah, vad gullig och söt hon är, ditt lilla barnbarn !!

    Alla kan läsa att många artiklar är väldigt fixerade vid vikten av utseende,
    men de så kallade vackra får inte mer kärlek, är inte lyckligare och mår inte bättre än vi andra.

    Det vimlar ju av "göra om mig" program i tv nu för tiden, varför är dem inte nöjda ?

    Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har undrat över samma sak. Utseendet är inte det viktigaste, och tänk så jobbigt att alltid gå och vara missnöjd med hur man ser ut. Det finns ändå ingen mall som alla måste gå efter. Tacka vet jag lite variation.

      Radera
  11. Kläder är svårt, tycker jag. Jag kan uppskatta vackra kläder på andra men då kan snickarbyxor se lika trevliga ut som finaste balklänningen - det är inte så noga! Själv gör jag det mycket enkelt för mig och har likadana kläder nästan jämt. Det är bara att sticka in handen i garderoben i blindo och inte behöver jag klämma in mig i provhytter heller. Nej, tre av den och två av de där, tack! Mycket tråkigt, skulle nog de flesta tycka men jag tycker att det är så befriande! Fast påsklämmor måste jag absolut testa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inbillar mig alltid att ifall jag trivs i det jag har på mig så är det snyggt.

      Radera
  12. Ja där passar det. Det uttrycket har jag också alltid hört. När man tänker på det så är det allt litet konstigt.
    Vilket långt hår hon har. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes hår har växt väldigt och det behövs hårklämmor för hon vill helst inte sätta upp det.

      Radera
  13. Det finns verkligen inte något likhetstecken mellan god ekonomi och god smak. Ofta är det tvärtom. Har man begränsade resurser kan man inte sväva ut hur som helst i extrema modetrender. Det är bara det rika folket som kan tillåta sig sådant. Med varierande resultat...
    Med påsklämmor i håret blir söta Zoé en riktig trendsättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra att har man inte gott om pengar gäller det att ha fantasi. I regel resulterar det i mycket snyggare kläder.

      Radera
  14. Det var sannerligen en av de roligaste frisyrerna jag sett och hon är ju söt som en docka! Det finns studier som visar på att sk vackra människor lyckas bättre på tex. anställningsintervjuer, får bättre betyg och lägre straff i domstol eftersom våra hjärnor vid stress (första intrycket) kan göra missbedömningar och tro att yttre skönhet innebär inre dito. Som tur är reviderar vi intrycken efter en tid. Däremot har man inte sett något samband mellan skönhet och lycka. Nog är det märkligt att så mycket fokus läggs på utseendet, tänk bara på alla skönhetskliniker, ingrepp osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara hemskt att alltid vara så fokuserad på sitt utseende. När blir det tid över för att tänka på nåt skoj, tro?

      Radera
  15. Detta håller jag fullständigt med om. Visst kan en skönhet komma undan med mycket som en mindre attraktiv inte kan, men det finns sannerligen gränser även där. Det kan dessutom räcka med att den "vackra" har en dålig hållning eller ett fult sätt att gå, så spelar det ingen roll vad de har på sig. Bilden är förstörd ändå ...

    Håller med dig om att flickan med påsklämmor håller måttet. Där har det nog inte spelat någon som helst roll vad hon satt på sig ... hon är lika bedårande ändå ... ;)

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt fel att utseendet värderas mer än själva personligheten....men den vinner ändå i längden.

      Radera
  16. Påsklämmor är kanoners. Jag hade ett inlägg på bloggen för bra länge sedan om hur jag använde påsklämmor istället för gummisnodd.
    Väldans praktiskt. Snyggt var det och roligt på den här lilla damen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är tydligen väldigt användbara.

      Radera