tisdag 7 juli 2015

Läskiga djur

3. Mördarsniglar


Mördarsniglarna och jag påminner lite om varandra. Vi dyker upp i trädgården fram emot kvällen och då ofta för att äta. Den största skillnaden är dock att jag tar egen mat med mig. Det är ljuvligt att sitta ute i trädgården och äta när det svalnat av. Mattiderna har flyttats fram ganska rejält. Ingen är hungrig när det är så varmt, så det finns ingen anledning att laga till något. Det räcker med lite kallt att dricka eller någon fruktkräm eller något liknande.

Jag försökte mig på att göra lite nytta bland rabatterna häromdagen. Det blev många pauser under plommonträdet där jag placerat en korg med husnycklar ( det är tyvärr väldigt mycket inbrott i samhället, så vi vågar aldrig gå ut i trädgården utan att låsa ytterdörren), kamera (ifall det skulle dyka upp något intressant medan jag håller på att jobba), mobil (så jag inte missar några viktiga samtal från Rasmus) och en stor bägare med lock och sugrör som jag hällt vatten och isbitar i. Den fylls på allt som oftast.

I rabatten runt fågelbadet har sniglarna ätit upp en buske helt, så den var bara att slänga. Det känns inte särskilt lockande att ge sig iväg till en plantskola för att köpa nytt. Då kan man lika gärna slänga pengarna direkt i trädgårdstunnan. In emellan de höga växterna ut mot gatan har det växt en astilbe i många år. Den har stått väldigt inklämd så den har knappt synts. Trots sin något undanskymda plats, så har den växt och blommat med stora vita vippor varje år. Växten är nu drygt 1,5 m. Igår grävde vi upp den och planterade den på den nu lediga platsen vid fågelbordet. Skulle sniglarna ge sig på den, så är det inte så allvarligt. Vi har ju ändå inte sett den här astilben de senaste 10-15 åren, så överlever den är det bara en bonus. 


Jag har läst en hel del om mördarsniglarna. De kan visst bli mellan 8-13 cm långa. Det är ju jättelikt!!!! Att de kan skifta i färg och t.o.m. vara orange gjorde dem inte mer populära hos mig. Jag har inte själv sett någon mördarsnigel, men Göran har hittat ett antal som han tagit kål på. Det är inte många om man jämför med vad en del andra plockat, men det kan klart bero på att vi inte är några bra snigeljägare. Jag har läst att de kan komma upp genom gräsmattan så att stå på gräset en kväll och kika efter sådana läskigheter är inget för mig. Tänk om de krupit upp på skorna! Då hade jag fått stå på en hög stege....men då är jag så högt upp att jag som redan ser lite dåligt knappast hade skymtat dem utan kikare och pannlampa. Fast den synen kanske hade skrämt iväg mördarsniglarna.


24 kommentarer:

  1. Fy för den med dessa äckliga djur. Jag har ännu inget problem med dessa eftersom jag har balkong, men vem vet, de kanske bara är en tidsfråga. :) :) Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken hemsk tanke! Måtte det aldrig bli så att man kan stöta på dem överallt.

      Radera
  2. Hejsan Gunnel !
    Låter mysigt med egen trädgård, minns våran med mina föräldrar och sedan med maken o,tösen 16 år.Är man uppväxt med att bo i hus o.trädgård,blir saknaden större, då det blir lägenhetsboende efteråt-

    <har min täppa, det får räcka., sått lite kattgräs från kärven, utmed balkongen..
    Några sniglar har jag inte sett, men myror,och åter myror små ettriga som envisas att hålla till i gräsmattan utanför. Nu är det dom som käkar upp mina gubbar, förr var det sniglarna.

    Tänker på alla mina bloggvänner stundtals, har Instagram där några följer mig och facebook med en del andra.Att skriva själv, har tappat lusten helt, det blir så mycket skrivet på fb.och Google+

    Prinsen mår prima liv, blivit som jag själv en "lat" pensionär.tar dagen som den kommer.
    Gör det som faller oss in.

    Alla klagade på värmen, men två dagar, sedan blev det regn och nu kraftiga vindar. Inte mycket till sommar.
    Men huvudsaken är ju att vara frisk och må bra.

    Må så gott !
    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att blogga så för mig är besöken på FB inte så många.

      Radera
  3. Jag var ute tidigt i morse och då mötes jag av ett antal mördarsniglar! Kan inte påstå att vi är vänner precis! .........Jag har haft det bra. Men det är skönt att komma hem! Ska hälsa på Kjell om en stund ! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är jag ganska glad att jag inte träffar på dem, fast jag vet att de finns i trädgården.

      Radera
  4. Peppar, peppar, så har jag bara sett en mördarsnigel i vår trädgård. Men grannarna runt omkring har massor, så de får gärna behålla dom för sig själva,
    Så trist det är med alla oärliga människor. Jag låser också alltid dörren om mig.
    Må väl! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor skillnad mot när vi flyttade hit för 40 år sen. Då hörde man aldrig talas om villainbrott på vårt område.

      Radera
  5. Ännu har vi inte haft besök av de där otäckingarna men de har skådats i grannskapet så nu har operation: övertyga husfadern om vikten av löp- eller myskankor, påbörjats.
    Och visst är det ljuvligt att sitta ute och äta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kanske skulle skaffa några myskankor. De kunde ju campare ihop med duvorna.

      Radera
  6. Vi hade hus och trädgård i tretton år, men peppar, peppar, så såg vi aldrig några mördarsniglar. Men man läser ju hur de förstör hela trädgårdar för folk :(
    Bäst du går på styltor hädanefter när du går ut på gräset, så de inte kryper upp på skorna....Usch, så äckligt!!
    Men annars är det ju så härligt att bara kunna gå ut i trädgården och ta en fika :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska genast börja träna att gå på styltor. Det lär vara gott om mördarsniglar i år.

      Radera
  7. Hurrven!!! Vi har varit förskonade här i norr, men förra sommaren kom rapporter från trädgårdar även här att de hade fått någon eländig en i rabatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sniglarna trivs nog överallt i landet.

      Radera
  8. Naturens mångfald i all ära men dessa sniglar är då förbaskat onödiga! Min moster i Vasa för ett krig mot dem också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig om att de är mycket onödiga. Tror inte de gör någon nytta alls.

      Radera
  9. Usch för dessa sniglar, gör skada och ser läskiga ut gör de också.
    Det var ju inte mycket till likhet mellan er, om jag säger så.
    Jobbigt med inbrotten. Tänk att det ska behöva vara så.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att man hela tiden måste vara på sin vakt.

      Radera
  10. Läskiga trista djur som jag tycker kunde flytta till Sahara. Kram Bosse

    SvaraRadera
  11. Vi upptäckte de första glupska sniglarna för bara några år sedan... förra året var torrt så då såg vi inte till dem, men i år ser jag dem då och då. Har svårt för att döda dem, men vet att jag borde. Ännu har de inte ätit upp något särskilt för mig... kanske går det lättare att "taga dem av daga" den dag de ger sig på några av favoritblommorna...
    Trist att man måste låsa ytterdörren för att kunna vistas ute i trädgården... än så länge har vi det lugnt på den fronten - kanske på grund av att vi bor som vi gör... långt från civilisationen :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har varit förskonade från ovälkomna gäster (både tjuvar och mördarsniglar) men det var på den gamla goda tiden.

      Radera
  12. Ja... "Ur jord är de komna" - boken du skrev om häromförut. Dit har vi inte kommit än, som tur är, och här är inga i trädgården. Än, ska väl tilläggas. De är nog kloka, tror jag och begriper att det är en odlingsnovis i farten, inte mycket att hämta!

    SvaraRadera
  13. Haha! Jag har inte heller några gröna fingrar så jag tycker de kunde visa lite hänsyn mot mig med.

    SvaraRadera