onsdag 1 juli 2015

Vad är väl en bal på slottet.....




....eller ett kungligt bröllop eller en Nobelfest mot en dagisavslutning i Luxemburg? Absolut ingenting!!!! Jag har varit på århundradets fest i helgen. I fredags kväll landade jag väldigt sent, men Zoé hade hållit sig vaken och var med och mötte mig på flygplatsen. När dörrarna ut mot terminalen öppnades och hon fick syn på mig såg jag ett stort leende och en liten tjej som studsade upp och ner. Sen kom hon springande och kramade om mig. Då blir man glad ända ner i tårna.


Vädret var perfekt och har hållit sig runt 25-27 grader hela helgen. Festen började halv 2 i lördags eftermiddag och det syntes på långt håll var den skulle hållas, för det var fullt med ballonger utanför dagiset. En jättestor giraff välkomnade alla barn och vuxna. Temat för festen var djur och Zoé var med i en grupp med "björnar" som sjöng och dansade. Barnen är från 3 mån och upp till 4 år på det här dagiset och alla var med och uppträdde med någon liten sång eller dans...ibland med hjälp av föräldrar.


Redan när vi kom in i trädgården blev vi serverade champagne, juice eller vatten. Efter uppträdandet var det dags för förtäring. Det stod tre långbord uppdukade med pajer, ost, kex, bullar, mjuka kakor, småkakor, tårtor och allt mellan himmel och jord. Maten hade föräldrarna tagit med sig, men drycken stod dagiset för. Det plockades fram och fylldes på de här borden regelbundet, för det var många med på festen.


Sen var det då dags för de åtta barn som skulle diplomeras att tåga in. Vi placerade oss på pallarna längst fram för att vara säkra på att ha en bra plats när de dök upp.


Äntligen kommer de blivande förskoleleverna nerför trappan och det blir ett väldigt applåderande och fotograferande.


Här kommer Zoé. I just det ögonblicket ångrade jag att jag inte varit lika förutseende som Viktoria när hon väntade på att Estelle skulle tåga in i kyrkan som brudnäbb. En näsduk hade gjort stor nytta. 


Dagisets egen fotograf filmade det hela.


Zoé log hela tiden och tittade på publiken. Jag undrar vad hon och hennes kompisar tänkte när de fick så mycket applåder.


Alla åtta var klädda i gula kappor....


och en väldigt tjusig hatt med tofs.


När alla stod på rad var det dags för diplomutdelning. Zoé lyssnar noga på vad "fröken" säger.


Här har hon fått sitt diplom och ser väldigt nöjd ut.


Översättningen blir ungefär: Dagispersonalen är stolta över att tilldela Zoé detta diplom som ett bevis på att hon slutfört sin dagistid och visat sig mogen att börja i förskolan.

33 kommentarer:

  1. Åh, vilka härliga bilder! Jag blir riktigt rörd. Så fin hon är lilla Zoé.....Fast nu är hon ju stora damen som ska börja förskolan :)
    Förstår att helgen har varit fantastisk!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt och tänka sig att hon ska börja skolan, även om det bara är ett förberedande år.

      Radera
  2. Vilken kanonfest du varit på. Synd att inte din man också kunde närvara. Men han får väl göra som vi , njuta av dina fina kort,
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sådan här fest kommer jag troligtvis aldrig mer att vara med på.

      Radera
  3. Wow!
    Vilket partaj och vilken avslutning så fin! Så underbart söt hon är din lilla dotterdotter! Och så härligt att få ha mormor på plats denna stora dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en underbar fest, och jag kände mig väldigt stolt över att vara mormor till den lilla sötnosen.

      Radera
  4. Vilka underbara bilder! Tänk så härligt att få vara med på en sådan festlig tillställning.
    Nu har jag totalt missat att du skulle åka bort, så när du kommer hem hittar du nog några riktigt ledsna skott i en påse. Så kan det gå.....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, de var helt ok och jag har redan planterat dem. De kom inte förrän igår och då var jag på plats. Tack så mycket!

      Radera
  5. Ooo, och guldskor hade hon på fötterna! Så fin dag ni fick tillsammans, ett minne för livet för alla inblandade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en viktig examen, så det gällde att klä upp sig rejält.

      Radera
  6. Men OJ, vad säger man. Då förstår jag att det var någon ide med att åka till Luxemburg för en dagisavslutning. Hon ser verkligen nöjd ut lilla Zoe´. Jag tog emot ett simpris häromdagen, som den vuxne sonen inte kunde hämta. Aldrig fått något pris förut, iallafall inte för en sportinsats. Men jämfört med det här var det ju ingenting. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit på en så här festlig avslutning förut.

      Radera
  7. Ja vad är en bal på slottet eller ett prinsbröllop. Jag fick hämta papper och torka tårarna.. tack för de fina bilderna! .........................Har suttit och njutit av mina blommor Fick gå in och svalka mej Det är 38 i solen! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag hade möjlighet att åka ner och vara med på festen.

      Radera
  8. Men oj en så fin ceremoni. Jag förstår att tårarna rann. Vilken fantastisk dag det måste ha varit både för barnen och de vuxna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en minnesvärd avslutning.

      Radera
  9. Förstår att du saknade näsduken. :)
    Men så intressant att så små barn i Luxemburg har den typen kläder vid en dagisavslutning.
    Det är precis så man klär sig i USA vid examen från college och universitet. Inte i gult troligen men hatten och "kappan" ser ut på det sättet. Jag hade en hatt och "kappa" i blått när jag tog min examen från skolan.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det jag kände igen från USA första gången jag såg bilder från Zoés dagis. De gör så varje år för de barn som ska börja skolan. Redan för 3 år sedan när Zoé började på dagis bestämde jag mig för att vara med på hennes avslutningsfest.

      Radera
  10. Åh, men Åh....hade det verkligen räckt med en näsduk. En paket skulle väl vara mer lagom kan jag tänka mig! Så fint dom hade gjort det för barnen och nära och kära! :) Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken undetbar fest och avslutning. Hon är sååå söt lilla Zoe.
      Fortsätt nu att njuta av av allt. Kram

      Radera
    2. Veiken. Det var en mycket annorlunda och festlig avslutning.

      Badtant. Jag kommer att tänka tillbaka på den hör festen länge.

      Radera
  11. Att mötas av en så glad tjej, ja, det skulle nog varje mormor och farmor bli superglad för.

    Så fin hon är i sina gula kläder och ser verkligen nöjd ut... inga ledsamheter den dagen, misstänker jag. Stolt tjej, stolt mormor!

    SvaraRadera
  12. Den fina avslutningsfesten måste absolut mormor vara med på och se en bedårande söt Guldlock i passande guldskor. Ljuvliga bilder!

    SvaraRadera
  13. Tänk att de anstränger sig så och gör en sådan fin ceremoni! Lite högtidligare än tipsrunda och grillkorv, måste jag säga! Nu blir det väl Oxford nästa för Zoé, van vid dräkten som hon blivit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kanske det. Men först blir det ett förberedande skolår för att lära sig luxemburgiska.

      Radera
  14. Oj, vilket firande. En väldigt söt liten fröken i sin gula dräkt. Det är mycket mer sånt i övriga Europa än i Sverige eller de nordiska länderna. Jag har en vän i Tyskland och jag har fått följa allt hennes son gått igenom. Det verkar som om de firar allt i dessa länder, för de har också olika parader titt som tätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är roligt att de uppmärksammar och firar så mycket. Vilka minnen det blir att ta med sig.

      Radera
  15. Men kära söta, ska dagisbarnen diplomeras? Det var inte illa, tänk, det skulle då aldrig gå i vårt land, vilket halabaloo det skulle bli, haha
    Söt som sirap är hon o ser så stolt ut så, nu vet du nästan redan hur hon tar sig ut som universitetsadjunkt i England...
    Är dagiset helt stängt under sommaren? Vart tar då barnen vägen, de är ju för små att vara hemma själva om föräldrarna jobbar. För semestern räcker väl inte över hela sommaren? Många frågor men det är ju så kul att lära sig hur allt fungerar i andra länder än här hemma i vår lilla ankdamm!
    Trevlig helg, värmen verkar stanna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagiset är öppet under sommaren, men de har alltid en sommarfest och då passar de på att uppmärksammas de barn som ska lämna dagiset i september och i stället börja i skolan.

      Radera
  16. Vilken härlig avslutning... och hon är såå himla söt! De börjar skolan tidigt... tror det är ganska bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara nyttigt med ett förberedande år, så hon lär sig språket.

      Radera