fredag 24 juli 2015

Energigivande

Under sommarmånaderna sparar jag in en hel del pengar, för då slipper jag ta piggelinpiller. Rasmus sover över här på vardagarna så han inte ska behöva gå upp så tidigt om morgnarna när hans föräldrar åker till jobb. Han tycker det är trist att vara ensam hemma hela dagen, så han har valt att bo här de veckor som återstår innan det är dags för semester igen. Ibland har jag skjutsat honom till en kompis, men många av dem är iväg på semester eller är hos mor eller farföräldrar i omgångar så det blir lite tunnsått med det. Vi har ändå kunnat komma på många saker som vi har sysselsatt oss med.

Ibland blir det lite sena kvällar, för vi har ju ingen bestämd tid vi måste stiga upp på morgonen. Ganska skönt! I tisdags blev det en sen kväll, men vi bestämde ändå att vi skulle gå upp vid 8-tiden dagen efter. Rasmus ville att jag skulle väcka honom kvart över åtta, men han verkade inte speciellt intresserad av att stiga upp när jag kallade på honom, och jag tyckte att det spelade ingen roll ifall det blev sovmorgon för honom. Jag gick ut i köket och satte på kaffekokaren och satt och läste tidningen när min mobil ringde. När jag svarade hördes en sömnig röst:"Hej! Jag ville bara säga att jag ligger och drar mig en stund till, men det är kanske bäst att jag ringer och tröttanmäler mig ifall du undrar."


Framåt förmiddagen märktes inget av tröttheten utan det var full rulle. Rasmus är väldigt hjälpsam och vi var ute i trädgården en bra stund och jobbade. Jag har en Studentnejlika eller Brinnande kärlek som växten också heter.


I år har den växt och blivit jättehög. Rasmus är 155 cm lång och vi testade för att se vem som var längst.

I fjor fick jag ett aktivitetssarmband när jag fyllde år, och det är en stor hjälp. Jag är nämligen ganska lat men nu går det inte att fuska längre. Jag ser med en gång om jag varit aktiv eller inte. 10 000 steg är målet att nå upp till varje dag, men det kan jag sanningsenligt säga att det gör jag då rakt inte. Det händer, men tyvärr allt för sällan. När Rasmus är här går det betydligt lättare, för då följer han med på en kvällsrunda i skogen. Vi har lite olika stil när vi går där.


Rasmus springer för glatta livet även om det så är uppförsbacke. Sen vänder han och springer och möter mig igen. Ungefär så gör han nästan hela tiden, så ska man räkna noga slutar det med att han avverkar en avsevärt längre runda än vad jag gör. Trots det är jag nöjd att jag orkat ta mig runt. Jag är faktiskt 58 år äldre, så jag anser att jag slipper springa. Det är jobbigt nog att promenera i den kuperade terrängen.

29 kommentarer:

  1. Hahaha! "Tröttanmäler mig"! Det blev dagens första glada skratt, det.

    Jo, den där energin de har, det där mindre folket, är minst sagt imponerande. Men en daglig promenad är inte heller fy skam!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Det stämmer. Jag är väldigt beroende av ljus.

      Radera
  3. Så härligt för er och Rasmus att få tillbringa dagar tillsammans. Jag tänker på med vilken värme han sedan ser tillbaka på dagarna. Mina ungdomar i övre tonåren hälsar gärna på hos sin farmor och farfar, tar med kompisar dit och äter någon måltid. Det har de alltid gjort och de pratar varmt om dessa tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är viktigt att umgås alla generationer. Jag tänker fortfarande med glädje på mina sommarlov hos farmor och farfar, och Rasmus vill gärna lyssna på berättelser från den tiden.

      Radera
  4. Tröttanmälan! Det var ett väldigt bra uttryck. Han är finurlig din Rasmus och så bra att han kan motionera tillsammans med dig.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir väldigt pigg när han är här.

      Radera
  5. Haha! Tröttanmälan var ett bra uttryck som jag nog ska ta efter :)
    Roligt att ni får rå om varandra nu under sommaren!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar lika mycket efter sommarlovet som Rasmus gör.

      Radera
  6. Han har en härlig humor din Rasmus. Och jag tror att när du var i hans ålder så hade du samma energi!!! .................................Allsång släpper lös en massa positiva endorfiner.. Ha en bra dag Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då hade man verkligen energi. Synd att det inte gick att spara lite till nu.

      Radera
  7. Din Rasmus är en riktigt smart, kul och härlig kille som säger en massa kluriga saker. Hädanefter kommer jag att citera honom ofta: Jag tröttanmäler mig!
    Vi är många som skulle behöva ett energipiller som ditt barnbarn! Vilken jättefin relation ni har!
    Ha det gott där i söder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn gör att man blir lite extra pigg och glömmer eventuella krämpor. Det blir liksom ingen tid över att känna efter.

      Radera
  8. Vilken vitaminkick. Först trodde jag du menade studentnejlikan (vilket enormt exemplar), men det är ju Rasmus som är den verkliga energikicken. Att sova länge på mornarna minns man ju. Det var då man allra minst ville gå upp.
    Han verkar otroligt snäll också, Rasmus. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är otroligt snäll och hjälpsam. Idag har han hjälpt mig att kanta gräsmattan runt hela trädgården. Vi har tagit många pauser och då har jag fått mig till livs lite fotbollssnack.

      Radera
  9. Verkligen fin relation du och Rasmus har. Det måste kännas fint.
    Tröttanmäla sig skulle man nog vilja ibland. :)
    Mysiga skogspromenader ni har.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag skulle jag kunna tänka mig att tröttanmäla mig. Trädgårdsjobb tar på krafterna. Vi har en underbar natur alldeles runt hörnet.

      Radera
  10. Vilken fantastisk bild på Rasmus då han springer i skogen. Härligt att ha honom hos sig.
    Det är ju på sommaren som man många gånger gör roliga saker som man mår bra av.
    Jag njuter varje dag som Stefan är hemma, och vi kan hitta på något, eller bara äta gott och njuta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När sommaren är som en sommar ska vara är det den bästa tiden på hela året.

      Radera
  11. Vad roligt det låter när du säger att du slipper ta dina piggelinpiller, hihi...!
    Kanske är det Rasmus, som ger dig energi, den snygga och glada killen, på bilden !

    Lycka till med dina 10 000 steg som är ditt mål ! att nå upp till varje dag ! Inte alls dåligt !

    Allt gott till dig, kram !




    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är rena vitamininjektionen.

      Radera
  12. Hej! Jag fick ett aktivitetsband av dotra när jag fyllde sextio, inte snällt tyckte jag. Den har legat nerpackad eftersom man behöver mobilnätet till appen, o jag har inte använt internet på min mobil. Nu har dock exet fixat en nyare mobil till mig, o jag funderar på att aktivera bandet...Provade ju stegräknare förut och inte sjutton kom jag upp i 10000 steg trots att jag promenerar med jycken flera gånger om dagen!
    Grabben och du kan ju passa på att "dygna" dvs. vända på dygnet nu då ni är lediga, hihi
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi "dygnar" ganska ofta. Jag har inget internet på min mobil, så jag har mitt armband kopplat till datorn.

      Radera
  13. Jag har gått och funderat på det där med piggelinpiller och tänkt att tillverkarna gnuggar händerna med en sådan här sommar. Får en känsla av att extra många kommer att behöva dem i höst efter en sådan här sommar. Var är solen och värmen?

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen lyser med sin frånvaro här idag. Det kommer nog att bli en tuff och trött höst.

      Radera
  14. Jag säger det igen: Så underbart härligt att ni har varandra!
    Han verkar störtskön din dotterson som tröttanmäler sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kan få vilken trist dag som helst att bli helt fantastisk.

      Radera
  15. Vilket bra arrangemang. Och så påhittig och humoristisk han är..!

    SvaraRadera