tisdag 12 juli 2011

Symaskiner


Jag har hängt upp en liten låda, som egentligen är min mors gamla besticklåda, på väggen i mitt datarum. Där samlar jag miniatyrer som har anknytning till sömnad.


Min mors, min svärmors och min farmors gamla trampmaskiner förvarar jag i ett vitrinskåp. På loppis har jag lyckats hitta fler modeller. Jag skruvar loss själva maskinen, och sen använder jag underredet som ben till borden i mina syrum. 


Jag har kvar instruktionsbok och garantibevis till min mors symaskin. Ett stort antal olika pressarfötter hörde till, och det var säkert väldigt avancerat på den tiden. Rengöringsborste och oljepåfyllare var nödvändiga redskap att ha. Dagens maskiner är lite mer lätttskötta och framför allt inte jobbiga att använda. Vill man brodera t.ex. är det bara att trä maskinen, trycka på en knapp och sen sköter den sig själv. Ja, den klarar t.o.m. av att trä sig själv. Det blir inte riktigt samma hantverk nu som förr, och moderna symaskiner är definitivt inte lika tjusigt dekorerade. 

5 kommentarer:

  1. Du får ta några bilder på dina nya maskiner också..så man kan se hur mycket som har förändrats.

    SvaraRadera
  2. Bra idé! Det ska jag faktiskt göra.

    SvaraRadera
  3. Det här är verkligen nostalgi och jag minns med glädje alla dockkläder jag sydde på min mors gamla Huskvarna trampmaskin.Idén med hyllan är jättebra och kul med alla miniatyrer.Jag kommer också ihåg en liten mini-symaskin som man kunde sy riktigt bra på.Som du säger,nya maskiner är bra men det blir aldrig samma "känsla"
    Kramar om och önskar dig en bra dag trots regnmolnen över oss!

    SvaraRadera
  4. Ja, idag blir det till att hålla sig inomhus. Ha det bra du med.

    SvaraRadera
  5. Åhhh, det skulle jag också vilja ha. Ett symaskinsmuseum i Åstorp finns väl inte. Det borde finnas.

    SvaraRadera