torsdag 24 juni 2010

Grått hår och löständer



Ja, det var min högsta önskan när jag var tonåring, för då inbillade jag mig att jag
1. slapp att gå till tandläkaren
2. kunde färga mitt hår så där tjusigt orangerött

Tandläkarskräcken har jag dragits med i många år. Inte konstigt egentligen när man tänker efter hur barn behandlades hos tandläkaren förr. Hur rädd man än var, så kom ingen på tanken att förklara vad de tänkte göra eller prata lite vänligt. Där fick man bara höra: "Du måste gapa större!" Även om man gapade så det knakade i käken. Instrumenten de använde var inte att leka med. Inga vattensprutande borr där inte....nej, de borrade så det osade bränt! Jag misstänker starkt att jag råkade ut för en tandläkarpsykopat. Måtte han sitta på ett varmt ställe nu och gapa! Inte underligt att man önskade sig löständer.

Jag har alltid haft väldigt mjukt, flygigt babyhår. Väldigt gulligt när man är liten, men rena katastrofen när man är tonåring och äldre med för den delen. Jag har provat alla tänkbara medel för att få mitt hår att bli mer lättskött. Inget hjälper! Min normala hårfärg är ganska mörkbrun, tror jag, men jag har färgat det i så många år nu så jag är inte helt säker på det. Jag har i alla tider avundats alla som var naturligt rödhåriga. Vilka färgfabrikat jag än provade så blev aldrig mitt hår rött. Frissan sa att jag var för mörkhårig i mig själv. Jag testade att bleka det först. Var blondin en hel sommar. Men inte katten blev jag rödhårig när jag färgade det sen. Då fick jag höra att om man var gråhårig, så skulle den rödorange färgen fastna jättelätt och hårstråna skulle bli grövre. Hurra! Det fanns en lösning!

Som jag längtade efter att bli gråhårig! Och det fick jag tyvärr göra ganska länge. När jag äntligen upptäckte några grå hårstrån, trodde jag att min lycka var gjord. Sällan! Det kom ett grått hårstrå då och ett då med månader emellan. Nu har jag äntligen fått lite fler gråa hår, men inte har mitt hår blivit grövre. Jag har fortfarande kvar mitt babyhår. Som om inte detta skulle räcka, så har min hudton ändrats så jag klär inte längre i rött hår, utan får hålla mig till brunt.

Det är bara att bita i det sura äpplet (med egna tänder), och blanda ihop lite gips. Det borde väl ändå hjälpa mig att fixa en frisyr som håller mer än en kvart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar