torsdag 13 juni 2024

Sol ute, sol inne......

 Så ser det definitivt inte ut hos mig längre. Efter värmeböljan vi hade tidigare så har vädret mer normaliserats och nu har vi fått en hel del regn. Idag är det regn ute och solrosor inne....i varje fall i mitt kök.


Jag har köpt nya överdrag till mina köksstolar och jag hade sedan tidigare en krans som jag gjort med solrosor på. Gardiner har alltid varit något som jag älskat att byta och i huset hade jag en hel del fönster så jag fick mitt lystmäte tillgodosett. Här i lägenheten är det bara köket som jag byter gardiner i, dels för att mina gamla gardiner inte passar här och dels för att det är besvärligt för mig att själv byta. 

I Åstorp ställde jag en stol vid ena sidan av fönstret och en vid den andra. Köksfönstret var så brett så jag var tvungen att sätta en i mitten också. Sen var det bara att klättra upp på stolen, fästa gardinstången i ena sidan och klättra över stolarna till nästa sida av fönstret. Där kunde jag sen hoppa fram och tillbaka som en alpget och rätta till gardinen.

Det blir inte så mycket hoppande numera, kan jag tala om. Jag sätter fortfarande en stol vid varje ända av fönstret, men jag måste knöka in fler stolar så det inte blir något mellanrum, utan att jag kan gå fram och tillbaka. En liten hushållstsege får hjälpa mig upp först och sen ger jag mig ut på en svajig gång. Det känns som att gå på slak lina, för stolsitsarna är mjuka. Tyvärr gör det inte att jag känner mig graciös som en lindanserska. När jag var klar kändes det nästan som om jag hade sol i hjärta och sol i sinne. Jag var nöjd med dagens gärning.

22 kommentarer:

  1. Man får inse när det är dags attsluta hoppa och be om hjälp i stället. I våras hade jag äldsta sonen här och fick hjälp med att sätta upp gardinerna i sovrummet. Förra gången jag bytte gardiner där sa jag högt för mig själv::"Det här är sista gången...."
    Jag gillar dina solrosstolar, så somriga och fina!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite soligare inomhus, känns det som.

      Radera
  2. Bra jobbat och så fina stolsöverdrag! Ha en fin torsdag =) kram

    SvaraRadera
  3. Vad fint och ljust du verkar ha det i köket. Känns tryggt för mig att se skylten så du vet att du inte går vilse i lyan. ;)
    Jag skulle vilja sett dig som alpget. Jag sitter här och tänker och känner igen och inser att det finns en hel del likheter med vårt hushåll. Tyvärr tror jag det är svårare för oss alpgeter att acceptera och försöka gilla läget. Lätt hänt att tänka morskt det där fixar jag än ett tag till.
    Bamsekram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, som du vet så har jag inget lokalsinne och då är det bra med lite skyltar. Det är lite svårt och acceptera att jag inte klarar allting själv längre....men jag måste försöka, för man vet aldrig.

      Radera
  4. Så soligt, somrigt och fint du har det i ditt kök.
    Det är inte lätt att sätta upp gardiner själ och att balansera alltför mycket är nog ingen bra idé. Finns det hjälp att tillgå så är det bara att ta emot.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så att jag vill gärna först försöka själv. Jag vet att jag lätt kan få hjälp annars.

      Radera
  5. Ett kök som ropar sommar och sol! Så fina de nya överdragen är.
    Det lät som ett riktigt äventyr med gardinbytet. Men jag känner igen problematiken. Gardinstängerna sitter ju så högt upp. Försöker alltid ta hjälp när det är dags att byta gardiner. Du får vara försiktig ...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar inse mina begränsningar.

      Radera
  6. Vilket vackert varmt och fint kök du har ! Gillar det väldigt mycket och blir sugen på att hitta liknande tyg någonstans...
    Ha en fin dag och låt bli att hoppa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja det är nog säkrast att hålla sig på marknivå.

      Radera
  7. Så fint!
    Nej, det fär med att klättra och balansera, det är vanskligt. Var försiktig. Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog så att jag får gardinhjälp i fortsättningen.

      Radera
  8. Älskar överdragen på dina köksstolar. Dom blir jag riktigt, riktigt glad av:-)

    Sedan ska du få en stor ELOGE också. Att du bara vågar att bygga en "byggnadsställning" bestående av stolar och stege och sedan använda dig av den - ja, det är nåt jag aldrig skulle våga längre. Okej, om jag hade en säkerhetssele runt kroppen som var förankrad i någon krok i taket, då hade jag kanske gett mig på ett sådan äventyr. WOW säger jag bara!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Tack för tipset. Ska börja leta efter säkerhetssele.

      Radera
  9. Oj, min kommentar som jag skrev är visst bort.
    Så somrigt kök du har, det ger glädje.
    Sol ute, sol inne, sol i hjärtat, sol i sinne!
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är kul att ändra om lite.

      Radera
  10. Har en liten trappstege här för ändamålet, gillar inte att klättra men ibland måste man ju, tur frugan är med och kan ringa 112 om det värsta händer. ;)

    Fint kök där verkligen, vackert.

    Ha nu en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns lugnare om ma. har någon som är i närheten.

      Radera
  11. Så snyggt med de klädda stolarna. Men kan förstå att balansera på dessa inte är så lyckat. Som du skriver så blir det ju lite svikt i stegen på stolarna. Även viss obalans. Var försiktig. Och ska det bytas gardiner kanske Rasmus kommer och bistår dej.
    Ditt kök känns så somrigt och jag förstår att du trivs här.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis blir det Rasmus som tar hand om gardinbytet i fortsättningen.

      Radera