torsdag 6 juni 2024

Ovälkommet besök?

Jag gick och la mig i sängen en stund i går eftermiddag och låg och kollade på min iPad när jag plötsligt hörde ett krafsande ljud i väggen bredvid sängen. Med tanke på att jag är hysteriskt rädd för möss och andra liknande otäckingar så befarade jag det värsta. Jag hade visserligen haft balkongdörren öppen mycket senaste tiden p.g.a.värmen, men det vore ju maximal otur om jag fått besök. Jag kikade först under sängen innan jag vågade sätta ner fötterna, men där var det tomt med undantag av några dammråttor. 

När jag rest mig upp fick jag syn på en minilyftkran precis utanför sovrumsfönstret. En fönstertittare?!?! Korgen var placerad precis mellan mitt sovrumsfönster och balkongdörren till hobbyrummet. Där är min toalett placerad och där är bara ett minifönster så det verkade lite långsökt. Helt plötsligt sänktes armen och stannade utanför våningen under min. 

Då gick det upp ett ljus för mig. Ett par dagar tidigare hade jag fått ett meddelande om att hyresvärden skulle göra en service i ventilationsrören, men där stod att de behövde komma in i lägenheten och det gällde nästa vecka. Tydligen finns det ett sätt att kontrollera utifrån också som måste göras och jag förstod att det var det som de höll på med. 

Det är mycket nytt jag måste vänja mig vid efter att inte ha bott i lägenhet på över 50 år. I huset visste jag precis vilken dag och vilket klockslag hantverkarna dök upp och jag var tvungen att vara hemma och öppna för dem. Om jag inte är hemma när de dyker upp här går de in med huvudnyckel och det har jag lite svårt att acceptera. Jag inbillar mig inte varken att de stjäl eller förstör något, men bara känslan av att en för mig okänd person går runt i min lägenhet när jag inte är där känns lite obehagligt. Kanske jag vänjer mig med tiden.

24 kommentarer:

  1. Så skönt att det inte var fyrbent besök.
    Många väljer att vara hemma när hantverkare är på besök för det känns inte komfortabelt när andra rör sig obevakade i ens hem. Det behöver inte innebära att de stjäl något men det är känslan...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Det känns lite olustigt.

      Radera
  2. Jag är också helst hemma om det ska in någon. Fick dock göra avkall på det förra året under köksrenoveringen. Skönt att du kom underfund med vad det var som lät och extra skönt att du slipper jaga möss. Det får jag göra ibland då Busan tycker att det är okej att ta in levande leksaker =) Ha en fin nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du är modig som vågar jag dem.

      Radera
  3. Trevlig nationaldag! Hoppas solen lyser på dig. Här har det dykt upp en massa moln och det kan bli regnskurar.
    Även om man inte precis älskar dammråttor så älskar man dem tusen gånger om i jämförelse med riktiga råttor. :)
    Jag vill absolut vara hemma när någon okänd ska in i lägenheten. Och jag minns en hantverkare som sa att han tyckte det kändes bra när de boende var hemmavid. Han var inte alls bekväm med att gå in i ett folktomt hem. Jag förstår det så väl. Så obehagskänslan är nog oftast ömsesidig.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ut att bli fint väder här idag.

      Radera
  4. Ditt inlägg var riktigt spännande. Jag kände som du, satte ner mina fötter försiktigt...skönt att det bara var dammråttor och att råttorna höll till i en lyftkran. Jag skulle inte heller vilja ha en okänd person i min lägenhet så där bara. Jag förstår dig väl.
    Nationaldagskram från söder...

    SvaraRadera
  5. Men det var väl gott att deg inte var möss...
    Tror absolut inte stt hantverkare från seriösa företag gör någon"skada". Jag nog naiv, men det skulle inte störa mej. Men man tänker olika.
    Förstår att det är skillnad på hus och lägenhet. Både på gott och ont! Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns helt klart både fördelar och nackdelar med att bo i hus respektive lägenhet. Nu tycker jag det är väldigt bekvämt att hyra en lägenhet och slippa allt ansvar.

      Radera
    2. Så skönt att du fick en förklaring på ljuden! Jag vill helst vara hemma om någon hantverkare ska komma.
      Kram

      Radera
    3. Jag tycker också det känns bäst att vara på plats. Ibland är det kanske något man undrar över och då kan man få svar direkt.

      Radera
  6. Pust! Vilken tur att det inte var råttor eller möss. Att släppa in hantverkare när man inte själv är hemma är inte så kul. Det händer aldrig här men vet att det händer hos dem som hyr. Där är andra rutiner. Hoppas allt går bra med hantverksbesök!

    Kram och fortsatt fin nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det trista är att tidsspannet är väldigt stort. Det blir någon gång i nästa vecka, förhoppningsvis.

      Radera
  7. Nästan ett "oväntat besök" här;-) Men hellre en lyftkran än möss/råttor, oavsett om kranen var bemannad eller fjärrstyrd;-)
    Det där med att komma in med huvudnyckel gjorde man här i många år. Men i takt med att de flesta bytte till nya lägenhetsdörrar med en massa säkerhetslås fungerar det inte längre. Jag/vi tyckte att det var rätt smidigt när vi var på jobbet. Det var ju före tiden då det var tillåtet att jobba hemifrån.
    Jag har en "gammal" dörr, där huvudnyckeln fortfarande skulle fungera. Men som jag har förstått det från HSB så får man inte gå in i lägenheterna längre om inte innehavaren är hemma. Nya regler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är hemma ganska mycket så det är nog ingen risk utan att jag själv kan öppna upp för hantverkarna.

      Radera
  8. Hoppsan...ja man vet aldrig vad som han hända utanför fönstret oavsett våning, jösses.
    Bättre med en lyftkran än möss, absolut.
    Här har de också en huvudnyckel men överlåset har de inte en nyckel till iallafall.

    Ha nu en fin dag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar med lyftkranar framför möss.

      Radera
  9. Vilken tur att du kom på att det inte alls var några möss i farten. Jag hade en inne tidigt i våras. Först var den i vardagsrummet och jag trodde att jag skulle kunna jaga ut den, men den försvann ut i köket. Jag gillrade en fälla och ett par dagar senare åkte den fast. Sen har det varit frid!
    Ha en fin fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så imponerad av de som vågar sättaut fällor och sen även tömma dem. Kan jag tro gå in och be grannen om hjälp?

      Radera
  10. Vilken himla tur att du inte hade fått in möss i lägenheten. Fast mössen brukar inte gå in under våren/sommaren, utan brukar komma på hösten/vintern.
    Trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att mössen håller koll på årstiderna.

      Radera
  11. Ja så är det att bo i lägenhet..hos oss har dom ingen huvudnyckel att gå in med men om jag anmält ett fel som dom måste komma och laga och att jag kanske inte kan vara hemma just då så får jag sätta en dörrnyckel i en tub i min ytterdörr sen låser dom upp tuben utifrån tar nyckeln och går in..sen gör dom tvärt om när dom går..
    Praktiskt och bekvämt..

    Ha en riktigt fin helg nu kram Nicki 🤗👍♥️

    SvaraRadera