tisdag 11 juni 2024

Pengarna bara ramlar in

 

När jag fick slutskattebeskedet tidigare i år stod det att jag skulle betala restskatt, precis som jag alltid brukar få göra. Eftersom jag sålde huset i fjor var jag tvungen att deklarera för det i år och i mäklararvodet ingick gratis deklarationshjälp. Jag letade upp alla kvitton jag trodde behövdes, men när jag kom till mäklaren hade hon många fler förslag på avdrag som jag borde göra. Hon berättade dessutom att det var en ny regel som började gälla i år. Man är skyldig att betala ränta på restskattepengarna från mitten av februari och tills allt är inbetalt. Hon visste däremot inte hur hög räntan var.

Det blev till att ringa Skattemyndigheten och damen där erkände att det var så nytt så personalen var inte riktigt insatt i alla regler, men hon räknade ut på ett ungefär vad hon trodde räntan kunde bli och uppmanade mig att betala in summan så snabbt som möjligt. För säkerhets skull la jag till lite extra.

När det slutliga beskedet kom, fick jag veta att jag skulle få nästan 1000 kr tillbaka. Visserligen hade jag redan betalat in en hel del men jag tyckte ändå det kändes positivt. I fortsättningen kommer jag bara att få en förenklad deklaration, som jag bara behöver godkänna och skicka in. Jag gillar när det är enkelt.

Det är inte slut med pengaflödet än. Igår fick jag mail från Försäkringskassan att en återbetalning från dem på 460 Euro inte ville gå igenom eftersom de saknade mina kontouppgifter. Vilken himla otur! Det hade annars blivit en bra slant. Lite konstigt är det ändå, för jag har varit pensionär i snart 14 år och jag var sällan sjuk under de år jag jobbade så jag har haft väldigt lite kontakt med FK tidigare. Jag har inget minne av att ha betalat in pengar till dem och i så fall är det så länge sen att det måste vara preskriberat vid detta laget. Men det är ju beundransvärt att de vill göra rätt för sig. Nästa gång jag går förbi Försäkringskassans kontor ska jag slinka inom och be dem swisha över pengarna till mig. Det är det absolut enklaste och snabbaste sättet och sen är det problemet löst.

Pengarna fortsätter att strömma in. Jag har som rutin att varje morgon kolla hur mycket jag har på mitt konto som jag använder för dagliga inköp. I söndags stämde inte siffrorna. Jag hade mer än dagen innan. Konstigt! Jag klickade för att se hur det hade kunnat bli så och då såg jag att jag hade fått en överföring via swish. Numret kände jag inte igen, men när jag klickade på det stod det att pengarna kom från min bloggvän Tove. Då ramlade poletten ner! Hon hade givetvis läst mitt söndagsinlägg och följt min uppmaning. Tusen tack för att du hörde av dig, Tove!

26 kommentarer:

  1. Bara att gratulera till pengainflödet. Du skulle skrivit ut ditt swishnummer, så hade du ju haft ännu mer I inflödet.
    Ha en god dag! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  2. Härligt! Mycket bluff i omlopp med FK som avsändare - även svågern fick ett sådant sms om att de ville betala tillbaka......Ha nu en fin dag och bra att du hann betala in pengar till SKV innan räntan började att ticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr dyker det upp bluffmail lite då och då.

      Radera
  3. Håhåjaja ... de gör vad de kan för att försöka lura oss ... suck!
    Fint däremot att Tove tog dig på allvar och swishade en slant!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk vad bedragarna försöker luras. Det är så att man blir mörkrädd. En kompis mamma fick brev ifrån "Postkodlotteriet" De saknade hennes uppgifter, bad henne fylla i dessa och skicka in. Men hon visste att jag varit utsatt för ett bedrägeriförsök, så hon ringde mig, och undrade om detta stämde, eller hon också var utsatt. Givetvis så var det också bedrägeriförsök. Har man autogiro på Postkodlotten, så har de alla uppgifter, och man ska absolut inte uppge något.
    Härligt att pengarna strömmar in, jag tycker att de bara strömmar ut. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i regel är det väl det hållet de mesta pengarna går.

      Radera
  5. Där ser man, du har också fått ett så tjusigt erbjudande från försäkringskassan!
    det skulle ju inte skada med en extra slant in på kontot.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det hade jag inte tackat nej till.

      Radera
  6. Dessa eländiga bedragare! Men grattis till övriga pengar som strömmat in :) Härligt av Tove.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag fick tillbaka en liten summa detta år. Inte mycket att tala om men bättre än det motsatta.
    Ja, dessa försök till bedrägerier, man kan bli trött för mindre. Senast i dag har ttvå miljonarv trillat över mig ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hoppas ingen låter sig luras av den generösa men falska "FK". Må det där lurar-packet hamna hos hos den horn-, svans- och bockfotsprydde.
    Sanna oväntade pengar är speciellt roliga att få. Önskar ofta att jag var rik som ett troll och (anonymt) kunde hjälpa någon som skulle behöva en extra guldkant i tillvaron.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pengar är alltid bra att ha, men det behöver inte vara några massor.

      Radera
  9. Försäkringskassan där, ja, säkert ett bedrägeriförsök, surt sådant.
    Att få tillbaka lite är ju inte så fel, även om det är lite med stort L.

    Ha en fin afton nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tacksam om jag slipper restskatt, för det känns lite surt

      Radera
  10. Ettan - helt okej:-)
    Tvåan - Hoppas ingen går på denna bedrägeri.
    Trean - Det var riktigt, riktigt fyndigt av Tove - hahaha:-)

    SvaraRadera
  11. Visst är det trevligt att få in lite pengar på kontot. Vad gäller FK så känns det alltid lite lurt med liknande sms.Tänk att en alltid ska vara på "hugget".
    Väldigt kreativt och driftigt av Tove att använda Swish.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trist att man inte längre vågar lita på någon annan människa.

      Radera
  12. Låter fint att det strömmar in pengar 💸 bara att tacka och ta emot och hoppas på att fortsätter..👍 Ha en fin fortsättning på veckan nu så hörs vi av.. Kram Nicki..🤗🌹💛🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får gärna fortsätta i samma takt.

      Radera
  13. Om bedragare, skojare och elaka människor tycker jag INTE.
    Vi var/är i samma sits. Bra när mäklarfirman gör det jobbet. Med tanke på deras arvode tycker jag det alltid borde ingå. ;)
    Kram från ett regnigt Råå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kostar onekligen en del när man ska sälja hus.

      Radera