tisdag 28 maj 2024

På skojakt


 I lördags åkte jag till Väla. Det är evigheter sen jag besökte det shoppingcentret. I år fyller det 50 år och det har byggts om och byggts ut och det är inte slut än. Idag huserar ca 200 olika butiker där och det finns massor av restauranger och fikaställen om man känner för en paus. Jag gillar att det aldrig känns trångt hur många människor som än spankulerar runt där. 

Mitt mål var att hitta ett par snygga skor. Jag har alltid varit förtjust i skor ända sen jag var tonåring. Uttrycket: om skorna passar...köp ett par i varje färg.....tycker jag är en bra uppmaning. När jag var yngre räckte det med att få syn på ett par snygga skor, kolla storleken och sen kunde jag nästan gå direkt till kassan. Jag hade väldigt skovänliga fötter. Idag är det helt annorlunda. Det blir till att prova och prova och prova i det oändliga. Sitter inte skorna skönt så får jag ont i ryggen. Ännu en nackdel är att de skor som passar mig idag sällan är billiga, men det är bara till att acceptera. 

En ny skobutik hade öppnat på Väla och det var dit jag ställde kosan. Damskorna var en besvikelse. Vilka tråkiga färger! De fanns i alla nyanser av brunt, beige och grått, men jag ville ha några som syntes på långt håll. Jag tittade på herrskorna i stället för jag lever på ganska stor fot. Ett par lejongula skor "ropade" på mig och jag skyndade mig att plocka ner dem från hyllan.

Jag saknar faktiskt lite tiden då Rasmus och jag åkte iväg och handlade skor. Hans provningsritual var omfattande. Först ställde han sig på tå och sen var det sicksacksteg som gällde, lite hopp på stället och därefter gick han först sakta och ökade sen farten succesivt. Sluttestet var att springa en runda runt alla skoställen i butiken. Min testmetod är betydligt enklare. Jag går lugnt och sansat runt i butiken. 

Skorna kändes jättebra så de fick följa med hem och nu lyser de så glatt i min skohylla.

20 kommentarer:

  1. Grattis till skofyndet!
    Jag tycker att det blir allt svårare att hitta både kläder och skor.
    Ha en fin dag!
    Kram Ingrid
    PS. Jag har lite problem att kommentera i blogspot-bloggar hoppas att det här går iväg. DS

    SvaraRadera
  2. Väldigt snygga skor! Och visst är skor superviktiga för att man ska må bra. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
  3. Snygga skor! Ser sköna ut - och de gör sig bra där bland de andra i hyllan!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vill också gärna ha färgglada skor=) Det lyser upp tillvaron och dina är så snygga. Gissar att S står för Skechers, få kommer du att flyga fram. Rasmus sätt lät underbart. Ha en fin tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. De är köpta i en Skecherbutik.

      Radera
  5. Snygga skor och de passar perfekt i den övriga samlingen. Gillar Rasmus skoritual :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det låter helt otroligt att Väla har funnits i femtio år. Hur kunde det gå så snabbt? Numera väljer jag skor med omsorg. Det måste vara sköna och fotriktiga sådana och det har blivit ett dyrare kapitel än vad det var förr. Men jag har kommit fram till att bra skor får kosta för det är så viktigt. Hoppas du blir nöjd med dina lejongula som helt klart lyser upp och så även på skohyllan :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag besökte Väla körde jag Peter i barnvagn.

      Radera
  7. Så du har också fallit för Skechers. De är dyra, men de är så himla sköna. Dessutom kan man ju tvättar dom i 40 grader också.
    Sedan måste jag säga att du har en himla massa skor (och telefoner) - hahaha:-) Jag har ungefär tre par skor (kängor, Icebugs, Skechers för den varma årstiden) och en enda mobil :-)

    SvaraRadera
  8. Skor kan man aldrig få för många av. Telefoner? Nu förstår jag inte. Tänker du kanske på skorna som står bredvid minibyråerna? I dem sätter jag fast örhängen och ringar.

    SvaraRadera
  9. Grattis till dina nya skor! Jag har också problem när jag ska köpa skor som mina fötter blir glada av. Ibland har jag titta på "herr"skorna, men oftast blir det ändå ett par"dam"skor. Varför ska de ens delas in i dam och herr? Vi föds i alla fall med likadana fötter...
    Just nu använder jag ett slags vandringssandaler. De är gamla men fortfarande jättesköna. Mina tår får fritt utrymme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ofta att damskorna inte går ända upp till min storlek, tyvärr.

      Radera
  10. Fina skor, ser sköna ut också.
    Det är jobbigt med skor, har problem med min vänstra fot. Så därför har jag inte så många skor, köper oftast ECCO, Rieker, eller Dasia, visst de är dyra, men sköna, och jag kan oftast ha dem utan att foten somnar och domnar bort.
    Fick problem med vänsterfoten då jag var gravid med Therese, efter många om och men så gick läkaren med på operation. Efter operationen sa läkaren att han förstod att jag haft ont, för jag hade tre nerver i kläm. Det känns lite lättare då man får en förklaring på sina problem.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skor är viktigt och dte är kul att kunna variera.

      Radera
  11. Grattis till ett bra köp. Såg ett S på skorna och tänker att de nog är av märket Scechers. Ett skomärke jag är väldigt förtjust i och som är bra för min rygg. Hoppas du blir nöjd. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer med märket. De känns verkligen sköna.

      Radera