tisdag 21 maj 2024

Namaste

 
När Göran var sjuk köpte vi en manick som mätte både puls och syrehalt i blodet. Det var väldigt  viktigt att hålla koll på det. Efter det att jag drabbades av hjärtflimmer blev jag helt nojjig. Jag kollade pulsen stup i kvarten. Till slut gick jag runt med den här mätaren på fingret hela dagen. Det såg ut som om jag hade en megastor lösnagel. För att komma ifrån den här manin placerade jag mätaren högst upp i ett köksskåp. Då var jag tvungen att hämta en stege för att nå den och det blev inte lika enkelt längre. 

På min vårdcentral fick jag veta att det fanns nåt som hette medicinsk yoga. Det är en yogaform med fokus på andning och avslappning. Metoden används på över 300 vårdenheter i Sverige och har funnits sen 1997. Den lär vara mycket bra för de som lider av stressrelaterade problem, utnattningsdepression, hjärtproblem m.m.

Vi är fem stycken i kursen och den består av 6 entimmeslektioner. Ledaren har en väldigt lugn och sövande röst. En av deltagarna somnade så ledaren fick väcka personen ett antal gånger. Jag sitter på en stol och gör rörelserna för det är helt omöjligt för mig att komma ner på golvet......fast det är klart värre att komma upp.


Det är tveksamt om jag kommer att vara så här vig efter 6 lektioner.

Första gången jag kom dit märkte jag att en av de andra deltagarna iakttog mig hela tiden och det kändes lite obekvämt. Innan lektionen började kom hon fram till mig och sa:"Vi känner nog varandra." När jag tittade lite närmare på henne såg jag att det stämde. Vi räknade efter att vi hade jobbat ihop på en förskola i Åstorp för 24 år sedan. Hon sa, att hon kände igen min röst med en gång och när hon då såg vem som pratade var hon helt säker på vem jag var för jag hade inte förändrats ett dugg.

Jag vet inte om jag ska ta det som en komplimang. Antingen ser jag ut som 55 idag eller så såg jag ut som 79 när vi jobbade ihop.

24 kommentarer:

  1. Världen är lite om man säger så. Och jag skulle nog ta igenkännandet som en komplimang:-)
    Övningarna skulle jag nog få ihop allihopa - fast utan ett vinglas. Det vore ju synd att spilla vinet, eller hur;-)

    SvaraRadera
  2. Har hört det där oxå. Du har alltid sett likadan ut. ...nåja, man får vara glad åt att man inte förvandlats till oigenkännlighet...Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
  3. Tycker du ska ta det som en komplimang. Medicinsk yoga var nytt för mig. Låter som något bra. Men rörelserna på bilden skulle jag nog inte klara ... inte ens utan vinglaset.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fodras nog en del övning...och med tomma glas i början.

      Radera
  4. Jag är säker på att du ser ut som 55 nu =)
    Nja du kanske inte är så vig.....men vem vet. Vin och yoga lär ju inte försämra din rörelseförmåga. Kör hårt på dina pass, men akta dig för att somna på stolen. Ha en bra eftermiddag.

    SvaraRadera
  5. Ta repliken som en komplimang du! Ska den här yogan hjälpa mot förmaksflimret eller bara mot stress? Jag har haft förmaksflimmer i 15 år och medicinerar för det. Medicinen fungerar för det mesta bra, men jag kan få attacker av flimmer då och då. Speciellt nattetid.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yogan ska visst göra att när flimret startar ska man göra avslappningsövningarna man lärt och det ska hjälpa till att flimret går tillbaka snabbare. Oj, 15 år var lång tid. Jag hoppas att jag med tiden inte ska var så fixerad och gå och känna efter hela tiden.

      Radera
  6. Ha ha, ja det är frågan om hur du ska tolka det men jag tycker du ska ta det som en komplimang.
    Känner till det där med olika mätinstrument. När den första elektroniska termometern kom tog Husse hem en sådan från sjukhuset så att vi kunde testa. Jag kollade tempen alldeles för ofta så till slut fick termometern flytta tillbaka där den hörde hemma.
    Yoga ska vara bra för mycket men jag vet inte om jag hade fixat någon av övningarna längre. I alla fall inte med vinglas ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag tror det är lite överkurs med glaset.

      Radera
  7. Om du hade en bra relation med din före detta kollega så var det ju kul att hon kände igen dig. En fin komplimang.
    Yoga-gänget ser ut att ha det trevligt, men inte dricker väl ditt gäng vin under övningarna!?
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kanske en slurk på avslutningen.

      Radera
  8. Yoga blir jag nervös av. Risken hade varit stor att jag stört och väckt alla de andra. Vänta lite. Jag kunde komma in på slutet som en överraskning. ;)
    Kram, Bosse Bus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det hade jag uppskattat. Glöm inte tiden....fredagar 10.30.

      Radera
  9. Med stor glädje läser jag ditt härliga inlägg! Medicinsk yoga hette en gång i tiden mental avslappning, effekten är den samma 😉
    Du tar dig an dina mindre önskvärda åkommor på ett käckt och klokt sätt!
    Du lever som du lär pantertantiskt🤩
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får välja ut nåt som inte bara är så tråkigt.

      Radera
  10. Du ska helt klart ta orden som en komplimang! Inga rörelser för min stela kropp, men vinet dricker jag gärna upp!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade kanske blivit vig av övningarna....och vinet.

      Radera
  11. Ibland känner man ju igen någon och undrar vart man sett varandra, fint att det löste sig där tycker jag.
    Kul att minnas tillbaka ju.
    Har en blodtrycksmätare här någonstans, den visade aldrig samma när man tog två prover i rad samtidigt, lade ner det projektet.

    Ha nu en underbar kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag man har för många pinaler hemma som man inte behöver. Bättre att låta en sjukvårdskunniga kolla så man kan få svar på sina frågor.

      Radera
  12. Håller tummarna för att yogan ska ha önskad effekt.
    Att tänka positivt är en viktig del av friskvård så givetvis ska du ta kollegans kommentar som en komplimang.
    Förhoppningsvis är vinglaset ett plastglas. I det där sammanhanget är glasglas alldeles för riskabla. Skärskador är otäcka. ;)
    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja några skärskador vill man inte ha.

      Radera