torsdag 16 maj 2024

Maskerad

I morgon är det dags för final i Masked singer. Jag har ännu inte lyckats gissa rätt på vem som gömmer sig bakom någon av maskerna. Ledtrådarna har varit för svåra för mig. Min favorit är Kameleonten, och jag hoppas hon vinner.

Kameleonten är ett spännande djur. Man kan säga att den vänder kappan efter vinden. Den kan smälta in var som helst. Det är nästan som att vara osynlig. Jag har aldrig sett ett sånt djur i verkligheten och det är inget jag längtar efter heller.

Djur precis som växter är indelade i en massa olika grupper. Jag tycker det räcker med två grupper, nämligen gulliga djur och läskiga djur. I den första gruppen räknar jag givetvis in hundar, katter, bondgårdsdjur och en del vilda fyrbeningar. I den andra kategorin räknar jag in allt som krälar eller har onödigt många ben som t.ex. spindlar. Jag är inte speciellt förtjust i insekter över huvud taget. Jag vet att alla levande varelser, förutom terrorister och maktgalna politiker, behövs och gör nytta, men det betyder inte att jag måste gilla dem. 

23 kommentarer:

  1. Har inte heller sett någon kameleont ... eller det kanske jag har. Den kan ju ha varit så pass kamouflerad att jag inte såg den då den blir ett med omgivningen.
    Bland läskiga djur står fästingar högst hos mig ... ja, huggormar vill jag inte så gärna råka ut för heller. Men där är jag nog mest orolig för Lucys skull. Har noga koll på henne när hon vill ut i terrängen och nosa.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huggormar var jag också väldigt rädd för när jag hade hund.

      Radera
  2. Håller med dig om allt! Jag älskar ju hundar och tycker katter är söta. Men spindlar och andra äckliga kryp avskyr jag. De kan få mig ganska skärrad.
    Masked Singer har jag aldrig sett så kan inte ens ge en okvalificerad gissning om kameleonten.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt egentligen att man kan vara rädd för en liten insekt.

      Radera
  3. Jag har inte sett på M singer, men jag hoppas att din favorit vinner =) Så sant att vi inte behöver gilla allt och alla. Ha en bra torsdag, jag ska fortsätta jobba nu. Men ååå vad jag längtar ut. Tur att jag jobbat klart till kl 15 så det är ju en stund kvar av eftermiddag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft strålande sol idag och det verkar som detta vädret ska hålla i sig ett tag.

      Radera
  4. Kameleonter är gulliga. Har dock inte sett programmet så har ingen aning om något vad gäller figurerna. Hoppas nu att din figur vinner
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag ser inga muskprogram på tv längre, för det låter så illa i mina öron sedan jag fick hörapparater. Jag måste nog tillbaka till hörcentralen och se om det går att göra någonting åt det, för det är lite tråkigt.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt. Göran var aldrig heller nöjd med sin hörapparat.

      Radera
  6. Mänskliga kameleont är de värsta. Känner till några.
    Har tyvärr inte följt Masked Singer alls i år. Tror att det sänds samtidigt som Svts Muren. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig om att mänskliga kameleonter är värst. De kan var riktigt farliga.

      Radera
  7. Anna-Lena i Grimsås va dä

    SvaraRadera
  8. Jag har inte sett programmet, men kameleonter är fina djur!
    Håller tummarna för att din favorit vinner!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag har sett programmet lite sporadiskt men har inte heller lyckats klura ut någon. Ledtrådarna är för svåra och förmodligen är jag inte tillräckligt insatt i "kändisvärlden". Misstänker att vi kommer att se programmet i morgon.

    Nej, man behöver inte tycka om allt och alla oavsett om det är två, fyr- eller flerbenta vilket är befriande!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte heller igen så många av de artister som panelen gissar på.

      Radera
  10. Har bara sporadiskt följt Masked Singer, men alltid kollat de sista 10 minuterna av varje program bara för att se vem som gömde sig bakom masken.
    Vad gäller djur är vi hundra procent överens. Vid åsynen av småkryp och larver blir jag bara hysterisk. Konstigt nog har jag dock ingen spindelfobi, men det hade däremot min man...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spindlar är riktigt läskiga. De springer så fort så man har ingen koll på dem.

      Radera
  11. Har inte sett ett enda avsnitt ännu, tack och lov.
    Men de som tittar på det tycks gilla det, jag har nog missat något, som vanligt. 😉

    Alla djur är väl fina varelser egentligen men ibland undrar man ju. 😁

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar din uppdelning. Den kör vi på.
    Kram, Bosse

    SvaraRadera