torsdag 23 maj 2024

Granne med Hitchcock


En morgon för några månader sen hajade jag till när jag tittade ut genom fönstret. Fyra megastora fåglar cirkulerade över hyreshuset i motsatta kvarteret.Vingspannet var imponerande. Jag kunde inte urskilja vad det var för sorts fåglar, men med tanke på storleken så måste det vara rovfåglar. När jag tittade närmare såg jag att de var fästa i en lina från taket. Ängelholm är en mysig stad och det tycker även fiskmåsarna, som gärna bygger bo på taken. Inga hyresvärdar vill ha hyresgäster som inte betalar hyran. Dessutom är fiskmåsarna väldigt aggressiva när de har ungar. Men jag tror faktiskt inte att de här skrämselrovfåglarna gör någon nytta, för jag ser ofta fiskmåsar flyga runt dem precis som om de ville retas.






Det är inte tillåtet att mata småfåglar när man bor i hyreshus och det har jag full förståelse för, men jag kan ändå sakna det lite, Vi hade alltid besök av en massa olika fåglar när vi bodde i hus. Vi hade många olika matstationer och det var fullt överallt.

Det var så kul att se när de kom med sina små ungar.


Ettt par år hade vi även koltrastar som bodde på vår altan. Det berodde på att vi aldrig märkte när de började byggaa bo, och sen var det helt omöjligt att ta bort det när de installerat sig. Nu får jag njuta av småfåglarna när jag går längs ån i stället.

16 kommentarer:

  1. Jag saknar också alla småfåglar som jag matade i äppelträdet precis utanför köksfönstret när jag bodde på Stenstugu. Fågelboken låg ständigt beredd och det många olika som kom på besök.
    När jag flyttade hit började jag också mata fåglar. Det fanns inte några regler om att man inte fick göra det, så givetvis skaffade jag en matstation utan får köksfönstret. Det var jätteroligt tills en granne kom inte och rapporterade att hon sett råttor, eller om det var möss, vid matstationen. Då tog jag bort den. Det enda jag bjuder på nu är vatten.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade också alltid fågelboken beredd och dte var så kul när det dök upp en fågel man inte kände igen.

      Radera
  2. Det är rogivande att titta på småfåglarna. Vilka fina bilder du visar. Jag har ff lite jordnötter kvar som jag matar med och Hacke är som tokig i dem. Ha en bra dag, nu ska jag fortsätta jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går åt en hel del fågelmat under året.

      Radera
  3. Fåglar är smarta djur. De genomskådar snart skrämselförsöket. Maken matar fåglarna från oktober till april. På våren kommer det många olika arter. Kul att se genom köksfönstret.
    Fiskmåsar trivs inte i skogen. Så drm slipper vi. Krsm//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskmåsarna kan jag vara förutan.

      Radera
  4. Fåglar är smarta och brukar genomskåda sådan skrämseltaktik ganska så snabbt.
    Jag kan förstå att det inte är tillåtet att mata fåglarna när man bor i lägenhet. Vissa småfåglar är helt harmlösa men i sådana sammanhang räknas duvorna som skadedjur och dem vill man inte ha dit heller.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag bor så nära ån för där samlas en hel del småfåglar.

      Radera
  5. Vilka fina fågelbilder! Vi har också slutat mata fåglarna men det beror på att det finns råttor i området ... även om det nu är några år sedan några syntes till. De där skrämselfåglarna lär sig de riktiga fåglarna snart att det inte är något att vara rädd för. Det har jag sett här också.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fy! Råttor vill man definitivt inte ha i närheten.

      Radera
  6. Vi har haft sådana "vindfåglar" på taken på våra flerfamiljshus i området, och de verkar ha gjort ett riktigt bra jobb. Tror de satt upp fåglarna för tre år sedan, i år är de dock borta, och det är trutarna/fiskmåsarna också. Inget skrän klockan 4 på morgonen och absolut inget balkongräcke med fåglarnas avföring. Så jag är väldigt nöjd i år, men jag vet ju såklart inte om fåglarna uteblir på grund av plastdjuren.

    Fantastiskst fina bilder på småfåglar. Vi får heller inte hänga ut talgbollar eller lägger ut mat för fåglarna. Föreningen och vi vill inte ha in råttor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valet mellan råttor och småfåglar är lätt. Det finns ju många platser de små flygarna kan få mat på även om inte jag lägger ut något.

      Radera
  7. Vindfåglar provade man hos oss en tid också, helt lönlöst i vårt område tycktes det tydligen, de försvann efter ett halvår.
    Såklart man gärna vill mata fåglarna men det är väl som det är antar jag, saknar det lite också.

    Ha nu en fin fortsättning på dagen. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken man kan få en skymt av småfåglarna nånstans.

      Radera
  8. Jättefina Foton på fåglar verkligen sevärda..👍 Hoppas att du mår bra och ha en riktigt fin helg nu och givetvis Mors dag.. Kram Nicki..🤗👍🌹

    SvaraRadera