torsdag 13 april 2023

Inget är som väntans tider

Det spelar ingen roll vilket företag eller vilken institution man ringer till idag. Det går aldrig att få tala med en levande människa direkt. Första anhalten är alltid telefonkön. Det borde räcka med att stå i kassakön i butiken, tycker jag. Vissa gånger är kötiden enorm. Då måste det väl ändå vara något fel? Hade det inte hjälpt en del genom att anställa mer personal som kunde ta emot samtalen, eller det är mer praktiskt på detta viset? Till sist så tröttnar man på att vänta och lägger på luren. Det blir då en "irriterande" person mindre för kundtjänst att hjälpa. 

Innan man kommer så långt som att få en plats i kön blir det till att lyssna på en hel massa alternativ att välja mellan. Tryck hit eller dit. Första alternativet brukar vara om man vill ha informationen på engelska. Ska importen av engelska glosor fortsätta eller t.o.m. öka i samma takt som tidigare så kan de snart slopa den frågan och köra allt på engelska rakt av. Det blir kanske så i framtiden att svenska språket hamnar i gruppen minoritetsspråk.

När man äntligen kommer fram och får prata med en person som bör kunna hjälpa till har jag många gånger upptäckt att jag nästan varit mer informerad om ämnet än personen som ska hjälpa mig. Då blir jag minst sagt irriterad. Helt bortkastad tid! Även om jag är pensionär och min telefonväntan inte inkräktar på någon arbetstid så inkräktar den på min tid, och den är precis lika viktig. 


 Jag hatar att köa, men här är jag åtminstone först i kön.

40 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med dig. Numera är det en strid att få tala med en vettig person som kan ge den information och hjälp som man efterfrågar. Ett undantag är dock företaget där vi har vår djurförsäkring nämligen Sveland. Effektiv och snabb hjälp direkt så en eloge till dem.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just så man vill det ska fungera.

      Radera
  2. Jag håller med dig.
    Det är svårt att få tag på någon som kan ge den hjälp man behöver.
    Svar....Jag undrar om det finns sån dricka att köpa !
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt köpt svagdricka , men de säljs ju bara i vanliga bruna flaskor och inte så tjusigt paketerade som förr.

      Radera
  3. Men precis så är det. "For information in english, press one". Sedan följer raddan av "Gäller ärendet ...." och så sitter man där och lyssnar och väntar på vilken siffra att trycka för just mitt ärende. Men ofta kommer det på slutet ... eller dröj kvar för att prata med telefonist. Det värsta var ändå när jag försökte ringa Telia för ett par år sedan men inte kunde komma fram pga att jag hade en för gammal mobil där jag inte kunde ladda ner mobilt bank-id ... vilket Telia krävde för att jag skulle identifiera mig med för att komma vidare. Ingenting om att "dröj kvar för att tala med telefonist". Jag dröjde kvar ändå och efter ca 10 minuter svarade faktiskt en person. När jag berättade mitt ärende bröts samtalet. Pust!
    Så ja ... jag håller med till 100%!

    Kram och fin torsdag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tålamodsprövande att ringa vissa nummer.

      Radera
  4. Du har så rätt Gunnel! Visst är det enormt irriterande. Men i dag blev jag glad, för jag skulle försöka ringa och boka om en tid hos tandhygienisten och där svarade Jonas direkt. Inte en enda knapptryckning behövdes.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tandläkare brukar med vara snabb. så skulle det vara överallt.

      Radera
  5. Grattis! Du är först i kön :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att det är toppen med de ställen där de ringer upp när det är min tur. Avskyr också telefonköer. Nu sätter jag alltid in mina AirPods då jag ska ringa, på så vis är jag inte låst till telefonen, utan jag kan göra lite som jag vill. Laga mat, sticka, hänga tvätt, stryka, mm. Kan tänka mig att du har lite extra telefonsamtal nu.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min läkare ringer med upp, men tyvärr går det inte att göra så överallt. Det är en hel del samtal som måste ringas nu tyvärr.

      Radera
  7. Så sant!
    Jag håller med dig på vartenda ord.....men jag är inte pensionär=)
    Köade i telefon 55 min till banken för ett tag sedan. Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
  8. Det finns inget som förhöjer blodtrycket så mycket som att sitta i telefonkö. Bäst är att man väljer att de ska ringa upp om det går, vilket det inte gör alla gånger. Desto mera digitala vi tycks bli , desto sämre tycks servicen fungera. Märkligt är fenomenet. Inte endast i Sverige, även på Åland var det så och här ska vi glömma bort det helt och hållet. Här svarar de inte ens om de är på det humöret. Tålamodsprövande.
    Dessutom kostar det ju en del att vänta i telefonkö.
    Fotot är perfekt med tanke på inlägget!
    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt blodtryck är redan högt, så egentligen är det inte nyttigt för mig att ringa. Då gör det tydligen ingen nytta att flytta eftersom du har samma fenomen hos dig.

      Radera
  9. Håller med helt! Det mest irriterande är alla knapptryck dom ska göras. Samt gräslig väntemusik. Brukar lägga ifrån mej telefonen om jag är långt bak i kö, och kolla hur långt fram jag kommit, lite då och då. Får lite annat gjort på det sättet. God eftermiddag! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musiken är sällan i min smak. När de nu ändå har så många knappval borde man få välja pausmusiken också.

      Radera
  10. Du har så rätt. Det är egentligen helt otroligt hur det har blivit. Det har gått alldeles för långt enligt min åsikt. Snart är man väl själv bara en maskin.
    Mitt tålamod är obefintligt så det har hänt mer än en gång att jag har lagt på luren, (jag har en gammal omodern telefon, med lur, du vet).
    Hos vår tandläkare kommer vi fram direkt, inget onödigt väntande eller tryckande. Så ska det vara.
    Ha det så bra du kan Gunnel.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tandläkare tycks vara de enda som har fattat att man ringer för att man vill prata med en människa snabbt.

      Radera
  11. Hahaha! Bilden är klockren:-)
    Håller helt med dig om telefonköer. Det finns ju faktiskt olika sätt att avskaffa det eländiga köandet, bland annat att man knappar in sitt telefonnummer och de ringer upp en vid en cirka tid. Så gör min husläkare och min bank. Hatar köer, både irl och telefonköer.
    Tycker otroligt synd om äldre människor som ska lyssna på minst fem alternativ och sedan ska komma ihåg alternativ 1...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så full i skratt när jag såg den här bilen så jag kom mig aldrig för att köra om. Kändes så skönt att vara först i kön.

      Radera
  12. En riktig "mitt i prickbild"! Köer är ett elände, man kan bli både arg och stressad. Tycker telefonköer är värre än kassaköer för i kassakön ser man åtminstone sitt mål men i telefonkön är man helt utlämnad till högre makter.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Man känner sig verkligen utlämnad i telefonkön. Det är godtyckligt om man kommer fram eller samtalet bryts.

      Radera
  13. Känner igen mig. Väldigt mycket. Och en kan inte heller "gå före" i kön. INgen snabbkö heller. Bilen är en klockren illustration-
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir ju en rättvis väntan, men det är lika trist ändå.

      Radera
  14. Håller fullständigt med dej! Blir galen på alla knapptryckningar hit och dit och den långa kötiden sedan, grr!!!
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte direkt enkelt att komma fram till rätt person.

      Radera
  15. Mitt i prick foto! Igenkänningsfaktor i din beskrivning.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda gången jag inte blivit irriterad av att köa.

      Radera
  16. Håller med dig helt och hållet det är helt hopplöst att försöka ringa någonstans i dagens läge, man får sitta och trycka på alla möjliga knappar och följa instruktioner från en dator och sen rinner det mestadels ut i sanden i alla fall.. Hoppas att allt går bra för dig och hoppas att din helg blir så bra som det får... Kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nicki! Det ska bli skönt när allt är fixat med all instanser.

      Radera
  17. Jo, lite knäligt är det ju med att hamna i telefonkö, tur jag allt som oftast slipper det, hallelujah.

    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tänka mig trevligare saker att fördriva tiden me.

      Radera
  18. Lastbilens "kö-meddelande" är lysande! Både humor — och fakta! :) Klar fullträff!
    Detta med telefonköer kan ju göra en smått galen. Risk att man nöter ut telefonens siffertangenter. Och snart är allt prat INNAN man ställs i kön lika långt som själva kön. Dessutom, en del företag har en förfärlig och högljudd musik. Jag vill ha tyst förutom en röst som (ofta) talar om hur jag platsmässigt ligger till i kön.
    Ha en solig helg i Skåne! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musiken är verkligen irriterande. Varför tror de man vill lyssna på musik? Har det gjorts en undersökning?

      Radera
  19. Du är rolig du! Men visst är det irriterande med allt köande och blippande hit och dit! Och ofta hör jag inte vad dom säger, så jag får börja om igen. Mänsklig kontakt på direkten efterlyses! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar med när man ringde och en livs levande människa svarade.

      Radera
  20. Mycket var bättre förr. Är det beviset för jag blivit gammal och trist? Mycket utvecklings skulle jag vilja byta ut namnet på till olika varianter av ironi. Den lilla människan blir mindre och mindre värd. Kram från Bosse, 64 år ung.

    SvaraRadera
  21. Det verkar som man bara får kontakt med robotröster numera.

    SvaraRadera