torsdag 27 april 2023

Gammalt blir nytt

Min son gillade hårdrock när han var yngre och köpte en hel del LP-skivor. Med tiden blev det omodernt och skivorna bara stod där till ingen nytta. När han flyttade till USA lämnades de  kvar, delvis för att avsikten var att han bara skulle stanna ett år. I 23 års tid har skivorna stått ospelade i vår källare. När jag nu började inventera allt som fanns i gömmorna dök de upp. Peter ville inte ha dem, men Rasmus gillar ACDC, och Peter hade någon skiva med den gruppen. När Rasmus tittade genom skivhögen imponerades han av omslagsbilderna. De var ofta tecknade och väldigt fantasifulla, så han tog hem allihop.

Några dagar senare fick jag foton på vad han använt skivorna till. Han har några skåp med glasdörrar där det går att sätta bilder eller vad man vill mellan glasen. Där hade han placerat skivorna och det var riktigt snyggt. 

Peter hade även en gitarr, som han inte ville ha kvar. Den fick Zoé syn på och blev eld och lågor. Hon hade pratat om att hon ville börja spela gitarr, och så fanns det en mitt framför ögonen på henne! Gitarren får numera hemadress Luxemburg. Det blir ofta så att när barnbarnen är här så får jag lyssna på deras favoritmusik, och jag måste säga att deras musiksmak är inte alls tokig. 

Jag märker nu hur mycket nytt och modernt jag inte får reda på när inga barn bor hemma och jag inte jobbar med barn längre. Tidigare var jag uppdaterad om artister, nya spel och allt möjligt. Även om Internet finns att tillgå och allt är så lätt att ta reda på, så känner jag mig ändå ibland som en gammal stofil. Den slags nyheter kommer inte längre normalt in i vardagen. Då är det bra när barnbarnen åtar sig att uppgradera mormor/farmors hjärna med viktig information. Tyvärr är det nog svängdörrar på ovanvåningen, för jag tycker det verkar som om vissa saker bara går in och vänder och försvinner ut igen väldigt snabbt. Huvudsaken är klart att jag kommer ihåg vad jag fått lära mig så länge barnbarnen är här och hälsar på mig. 

38 kommentarer:

  1. Så kreativt av Rasmus. Det blev ju jättesnyggt!
    Det är nog inget fel på din hjärna och den sparar säkert på information som du kan ha användning av.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du har rätt om min hjärna. Ibland börjar jag faktiskt undra lite.

      Radera
  2. Har Rasmus ärvt din kreativitet? Det där blev ju jättesnyggt! Visst känns det bra att saker kan komma till användning igen! Och oj vad jag känner igen mig i dina tanker om att hänga med/inte hänga med. Har också jobbat med barn/ungdomar under massor av år, och ungdomarna gjorde att jag automatiskt var uppdaterad. Men idag........är jag glad om jag minns vem Thore Skogman var! 😁 Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Då har du åtminstone ett försprång, för jag tror inte många yngre känner toll honom.

      Radera
  3. Snillrikt gjort av Rasmus, det blev riktigt snyggt. Tänk att kunna "se" sådant, om det passar eller inte, i förväg. Jag ser bara efteråt.
    Men så är det. Musiksmaken är ju helt annorlunda nu än då vi var unga och det är inget att säga om, men att följa med vad som är inne nu är lite marigt ibland och ofta så är jag inte så förtjust i den musiken heller. Men smaken är olika hos oss och bra det.
    Ha det fint och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är väldigt intresserad av inredning.

      Radera
  4. Snyggt blev det som bara den, Rasmus´ skåp. Fiffigt också. Jag gissar att han har blivit inspirerad av sin mormor under åren som gått. Zoe ska spela gitarr, toppen. Det bästa är när saker man har går vidare till yngre generationer.
    Precis som du så har jag också insett att det finns gott om svängdörrar på övre våningen. Men det bästa är ju att bara skratta åt det eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt när de yngre vill använda gamla saker. Jag tycker dte är snyggt med en blandning. Ja, man får nog bara skratta åt eländet.

      Radera
  5. Det finns visst en liten guldgruva i dina gömmor! Så fint det blev på glasdörrarna och vilken lycka att hitta en gitarr! Att prata och umgås med barnbarn är bra om man vill hänga med i det som händer och är inne på olika områden. På samma sätt kan ju vi äldre berätta hur vi ser på saker och ting! Ditt huvud fungerar alldeles utmärkt som jag ser det.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns hur kul jag tyckte dte var när min farmor berättade om hur hon haft det som barn och ung.

      Radera
  6. Rasmus är en smart kille !
    svar..Den tjuven slutade nog att5 vara väskryckare!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus tycker om att ändra om på saker, precis som jag.

      Radera
  7. Så roligt att LP-skrivorna fått ett nytt hem. Vår son lånade några av våra och hade som prydnad på en tavellist. Vi har våra var för det finns fortfarande en grammofon här hemma. Att vi sedan inte lyssnar på dem ä en annan femma...
    Kul att gitarren också får ett nytt hem!

    Ibland är det inte helt fel att bli uppdaterad av yngre generationer :D

    Kram och god torsdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saker ska användas och synas och inte gömmas undan. Då har man ingen glädje av dem.

      Radera
  8. Kärligt att få ta över sådana klenoder, bara att gratulera och vinyl är ju på väg tillbaka.

    Sålde av alla mina vinyler till sist då jag heller aldrig lyssnade på dem, blev en rejäl slant men jag ångrar mig lite.

    Ha nu en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att många annonserar och vill köpa vinylskivor.

      Radera
  9. Vem minns inte hårdrocken ... sonen - och jag på et hörn.
    Så kul det går "i arv" och lever vidare. Det här med uppdatering av de yngre är som et mjukt minne.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Kreativ ådra. Ärvd av mormor...och morfar...? Snyggt iaf.
    Så bra när saker kommer till användning. Här har vi en hel del saker som döttrarna inte vill ha, fast det är deras. Bl.a. En kaffeservis och en matservis. Det var ju sånt man köpte i present förr...
    Inser att man är långt från ungdomskultur. Finns en hel del ord som de får översätta , ord som jag inte hört. Jobbar ju en stund på torsdagar. Skulle skriva sångtexter idag. Ordet "slay" var med. Har aldrig hört. Eleverna kunde heller inte förklara riktigt... Men det är i af ett ord som de "coola" använder.
    God kväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att hänga med i svängarna ibland.

      Radera
  11. Så bra det blev med skivorna ... snyggt! Bra att även gitarren hittade ett nytt hem - kul att Zoé ville överta den.
    Ha det gott Gunnel!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blir så glad för allt som försvinner, så jag slipper packa ner det. Jag får ändå inte plats till allt.

      Radera
  12. Alltså idén med att göra "skyltfönster" med LP-skivorna är ju genialt. En smart kille din Rasmus:-)
    Du har rätt. Har man inga barn/barnbarn är det vissa saker som man har noll koll på. Musik är en, events på FB, influencers och TikTok några till. På något sätt skiftar man intresseområden, tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade med skyltfönstren. Artister kommer och försvinner mycket snabbare nu än när jag var ung, tycker jag.

      Radera
  13. Så roligt att Rasmus och Zoe vill ha något som finns i ditt hem.
    För några år sedan fick Stefan för sig att han skulle slänga sina LP-skivor, men vi sålde dem istället. Men det har jag ångrat, för nu är det ju inne med LP-skivor. Jag hade barnskivor som Astrid Lindgren läste sina böcker. Hade även många bra musikskivor.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att spara på allt. Nu är jag helt enkelt tvungen att göra mig av med vissa saker.

      Radera
  14. När Rasmus har tröttna på skivorna kan han sälja dem....såg på TV i veckan eller om det var förra veckan (du vet svängdörrarna finns även här) att vissa skivor är värdefulla uppåt 300- 500kr styck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med sett att det är efterfrågan på gamla skivor. Skönt och höra att det inte bara är svängdörrar här.

      Radera
  15. Så kreativt av Rasmus, skåpet blev ju hur bra som helst. Och så har Zoé fått en gitarr också. Så bra när sakerna kommer till användning. Och gamla LP-skivor har blivit inne, framför allt just för omslagen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller faktiskt med Rasmus att de gamla omslagen är mycket fantasifulla och det är synd att gömma undan dem.

      Radera
  16. Det är extra roligt när omtyckta saker blir omhändertagna och omtyckta av nya ägare.
    Rasmus har god blick för inredning. Och Zoé kommer att ta över efter Schaffer & Co.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja vi får väl se vad det blir av gitarrspelandet.

      Radera
  17. Så bra att dessa gamla saker får nya hem och användningsområden. Bara att glädjas.
    Och visst är det så att barnbarnen håller oss i form och det på olika sätt-
    Jätteroligt nu med LP skivorna i glasskåpen. Så fint det blev.
    Och snart spelar Zoe för dig-
    Önskar dig fina dagar.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte! Jag tycket det var väldigt bra att de gamla sakerna kom till nytta igen. Både barn och barnbarn har tagit med sig saker som jag inte får plats med i en lägenhet, och det är riktigt skoj att de tycker det är värt att bevara.

      Radera
  18. Jag har också märkt det. Att barn och barnbarn är bra att ha på många olika sätt. Bl.a. för att hänga med i nutiden.
    Det blev snyggt det där, med skåpet och skivorna. Kreativt tänk av Rasmus. Hoppas sparar skivorna, en del av dem är säkert hårdvaluta hos musikälskarna av den genren.
    Och att få en gitarr.. som säkert länge har stått på önskelistan, det måste bara vara lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig mycket nytt av barnbarnen.

      Radera
  19. Instämmer. Det var betydligt enklare när nyheter kom naturligt till mig via kidsen. Nu ligger jag ofta flera ljusår efter. Kan det vara så enkelt som att ni var dåliga på att lära er son om ämnet tid. För Peter är det kanske fortfarande några dagar kvar på året som han skulle vara borta. Hjälp! Vår äldstas pojkvän ska plugga i Manchester i ett år. Tänk om ... nä!!! Bäst att sluta tänka längre på saken.
    Kram, B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ifall de har annan tideräkning i USA, eller vad det beror på.

      Radera