fredag 18 oktober 2019

Skogspromenad


Det är härligt att gå i skogen alla årstider. Nu går mycket över i gult och orange och det blir lite färgglatt där inne. Orange lyser det förstås alltid eftersom en bit av Skåneleden går genom "min" skog och den slingan är markerad med orange prickar eller ringar på träden. Jag tror att man valde orange så ingen skulle riskera att gå vilse, för den färgen går absolut inte att missa.


Det finns orange svampar, men de växer inte bara längs vandringsleden. Kanske är det Skånesvampar?


Jag såg även något som liknade smutsiga potatisar som visade sig vara svampar.


De här liknar mer en liten blombukett. Så vackra de är. 


En gammal trädstam var dekorerad med både mossa och svamp. 


När jag såg dessa kunde jag nästan höra någon säga....voffor gör de på dette vise?


I utkanten av skogen ligger ett hus där trädgården är riktigt sagolik. Här står ett troll och vinkar.


Är det tro här han bor?


Nej, här huserar en liten fågel.


När jag gått klart rundan brukar jag sätta mig och kolla genom de foton jag tagit och hämta andan lite innan sista etappen. Nu är jag fulltankad med frisk luft och energi och 1000 nya idéer. Hjärnan jobbar så bra inne i skogen och det är nästan som man tar på sig fantasiglasögon när man går där inne, för man ser saker och ting på ett helt annat sätt.

26 kommentarer:

  1. Vilken härlig skogspromenad du kom ut på. Att röra sig i naturen är befriande för jag tycker man tänker på allt eller inget.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad vi har det vackert i vår natur. En mossig stubbe, eller sten, tom en stenmur är fin.
    Häftigt litet fågelbo som du visar oss. Jag nöjt utav dina fina bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men söta öde så fin promenad du hade. Jag blev nästan eld och lågor när jag fick idéer av dina bilder. Tänker på alla våra stubbar som givetvis kan bli hus åt alla små troll. Nu ska det fixas små stegar och dörrar. Tack Gunnel!
    Bänken är ju också så härligt enkel att göra.
    Tack och ha en trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Fantasin sätter inga gränser för vad man kan göra av det skogen erbjuder. Det är en gåva att ha skogen runt hörnet.

      Radera
  4. En sådan skogspromenad ger så mycket tillbaka. Extra viktigt vid den här tiden på året. Allt för lätt att bli bekväm och stanna inomhus. Givetvis har de valt orange för att det är DIN skog. :) Trollet vinkade till dig så glatt. Hoppas du gör samma sak till mig när jag passerar över ditt hus om några timmar. De andra på flygplanet kommer såklart undra vad det är för knasig gubbe. Sådant bjuder jag på.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag står i trädgården och viftar med ett orange tygstycke så du inte missar mig.

      Radera
  5. Vilken härlig skogspromenad du kom ut på. Jag riktigt längtar jag också, men här är det regn i dag och så angelägen är jag inte.
    Ha en skön fredag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn hos mig med idag. Det gäller att passa på när det är fint väder.

      Radera
  6. Finfina foton i finfina skogen. Ser en del knytt där, det är fantastiskt med alla väsen som bor i fantasiskogen.
    Jag sätter mig också ibland och kolla igenom mina foton.
    Fredagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigt med en vilopaus i skogen.

      Radera
  7. Det är verkligen härligt att få ta en skogspromenad. Både för kropp och själ.
    Lyckliga vi som har den möjligheten!

    SvaraRadera
  8. Naturen har mycket att bjuda på!
    Jag tror inte att det är Skånesvampar
    Svar...Visst var det kul att åka kälke ?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de har ju samma färg som markeringarna för Skåneleden. Vad kan det då vara?

      Radera
  9. Åh, så jag känner igen mig i din beskrivning av att gå i skogen. Det är faktiskt underbart och borde vara alla förunnat.
    Jag tycker om din runda med alla dessa fina foton som du har tagit. Din fantasi vad gällande bilderna stämmer på pricken, enligt mitt sätt att se det också.
    Den härliga trädbänken är helt underbar.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man mår så bra efter en skogspromenad.

      Radera
  10. Vilket utflyktsmål! Så fina bilder. Vi, som bor i barrskogsområde till stor del, håller oss på byvägar just i denna tid, då alla lövträd visar upp sina höstfärger. Om bara någon vecka är löven helt borta. Nästa vecka får man också hålla sig från skogen... och det borde älgarna också göra, för att känna sig på den säkra sidan. Ha en fin helg½

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har blandskog här och det är mycket vackert.

      Radera
  11. Vilken härlig promenadrunda du har! Visst är det stärkande för kropp och själ! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att ha skogen så nära. Man blir så pigg efter en promenad där.

      Radera
  12. Så fina bilder! En promenad i skog och mark gör gott för både kropp och själ; man känner verkligen hur syreatomerna sätter extra fart på blodomloppet och höjer energinivån.
    Ha en riktigt skön helg. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rena mirakelmedicinen att gå i skogen.

      Radera
  13. Skogspromenader är ett av livets gjädjeämnen.

    SvaraRadera