tisdag 21 augusti 2018

Goda, godkända mutor


Detta är bilden på den överlevnadsutrustning som Katarina skaffade sig inför måndagens återgång till sitt jobb. På Facebook skrev hon att kaffet var ämnat för henne, men kakorna var till kollegerna så att de skulle bli extra snälla och inte bombadera henne med frågor och arbetsuppgifter innan koffeinet hunnit börja verka.

När hon var hemma i Sverige åkte hon ner till Godbiten och hamstrade en massa på fabriksförsäljningen. Hennes kolleger är över lag riktiga kakmonster, och de älskar svenska kakor. IKEA i Belgien säljer en del, men till betydligt högre priser än Godbiten. När jag pratade med Katarina på eftermiddagen var nästan allt uppätet. Favoriterna var kokoskakor tätt följda av dammsugare och havreflarn.

Det måste ha varit svårt med namnen på kakorna, speciellt för de fransktalande kollegerna. H är en bokstav som de absolut inte kan uttala. Havrekakorna har nog varit en mardröm för dem att säga. Jag gissar att de döpte om dem till Le Havrekakor.


Dammsugare är egentligen ett konstigt namn på en kaka, och det finns många olika förklaringar till namnet. Någon påstår att de påminner om gamla tiders tubformade dammsugare och att man förr "dammsög" upp alla kaksmulor när man bakade och rörde ihop dem med smör och arrak. När mina barn var små använde jag överbliven sockerkaka som grund och blandade i just smör och arrak. Jag hade däremot inte marsipan runt dem utan jag rullade dem i chokladströssel. Var än namnet kommer ifrån så är kakorna enligt mig och många andra en delikatess.

16 kommentarer:

  1. Förstklassiga mutor! Bra att ha för din Katarina!
    Dammsugarna är goda, lagom stora också. Zoega-kaffet är jag inte ens säker på att jag har druckit ännu. Måste kanske köpa ett paket och testa. Vi malar annars bönor själva till kaffet men har naturligtvis möjlighet att använda vanlig kaffebryggare också.
    Ha en fin dag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dricker endast Zoégaskaffe. Även om jag testat andra sorter så har jag alltid gått tillbaka till det skånska.

      Radera
  2. Dammsugare har aldrig varit min stora förtjusning, men visst äter jag dem och de är ganska goda, men det finns det som är bättre. Här på Gotland har i ett företag som heter Gutebollen och de tillverkar kakor och annat i ungefär samma sortiment som GodBiten.

    När jag åkte till Sicilien, på den tid när Eva jobbade där, måste jag alltid ha med en aska Aladdin till husfrun på hotellet. Det var det bästa hon visste!

    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är väldigt olika och som tur är så finns det mycket godsaker att välja bland. Du pratar om Alladin och där är jag mer förtjust i Paradis även om jag naturligtvis kan offra mig och ta en bit från Alladinasken också.

      Radera
  3. Vi har alla olika kaffesmak. Jag köper alltid Gevalia, men ungdomarna köper Zoega.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag dricker sällan kaffe men det blir ofta Zoegas som finns hos oss. Kan tänka mig att kakorna blev uppskattade. Just dammsugarna hör till mina favoriter!

    Kram och ha en bra dag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett helt perfekt sätt att börja en arbetsmåndag med dammsugare.

      Radera
  5. Dina dammsugare är nog godast !
    S...Jag tycker om all choklad i lagom portioner!
    Ha det så bra
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så smart av henne att ta med kakor till kollegorna :D
    Och dammsugare tillhör mina favoriter...såå gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att hon blev mycket populär.

      Radera
  7. Dammsugare är goda och även de kakor som det finns kokos eller havregryn i, gillar jag skarpt. Nu ska jag ju försöka undvika sötsaker, så det kan inte bli så ofta, men desto godare är det då jag får tillfälle att smaka. Jag verkar gå upp i vikt bara jag tittar på en kaka, nästan. Så jag förstår Katarinas kollegor.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde inte heller äta kakor, men det är svårt att låta bli.

      Radera
  8. Jag förstår att hon passar på att hamstra när hon har "vägarna förbi".
    Usch! Jag vill inte veta hur många dammsugare som jag satt i mig sedan jag blev diabetiker.
    Sötkramar från ön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar kakorna framför riktiga dammsugare. De är så "boring" som Zoé säger.

      Radera