söndag 21 juli 2013

Grattis



Min yngsta dotter döptes till Katarina Viktoria. Gamla namn har alltid varit en favorit hos mig och Katarina är ett mycket gammalt namn. Det är alltid kul om namnen har någon speciell anknytning. Min morfar hette Viktor så det fick bli Viktoria. Det var uträknat att hon skulle födas den 14 juli, på min far Folkes namnsdag. Katarina har alltid varit en flicka som gått sin egen väg, och hon tyckte att den 21 juli var en mycket bättre dag att göra entré på. Fem år senare föddes i Stockholm en liten flicka den 14 juli och hon döptes till Victoria.

Precis som kronprinsessan så har "min" Viktoria rest runt i världen för jobbets skull. Likheterna är många, och det roliga är att Katarina ofta gjort samma saker som Victoria......men alltid steget före. Katarina och Karl Gustav förlovade sig 2008......Victoria och Daniel förlovade sig 2009. Katarina gifte sig 2009 och Victoria 2010. Båda väntade barn samtidigt och båda fick var sin liten dotter i februari med en veckas mellanrum men vår lilla prinsessa kom först.


8 kommentarer:

  1. Grattis till din Katarina!
    Själv har jag ingen med det namnet, men det är ju Kerstin också idag och det heter min yngsta syster.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Kram till din Katarina.Verkar vara en tjej som vet vad hon vill!!!Aha!!! Heter de palettblad Jag har kallat dom för nässelblommor.. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde alltid mor med, men sen såg vi i blomsteraffären att de hette palettblad. fast de liknar nässlor utan att brännas.

      Radera
  3. Men så skoj, vilka sammanträffanden! Då får vi se om det fortsätter att stämma, även med barn nummer två?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, ibland händer konstiga saker.

    SvaraRadera
  5. Grattis till barn och barnbarn!
    Kul att hon visar vägen för kronprinsessan!
    Kram Inger

    SvaraRadera