måndag 31 mars 2014

Vårträdgård


Helgen har varit helt perfekt...sol och varmt och fågelsång. Då är det ljuvligt att vara ute i trädgården och jobba. Jag har flyttat en del lökväxter som växte på helt fel ställen och nu hoppas jag bara att de ska trivas på sin nya boplats. Resultatet lär jag väl inte få se förrän nästa vår, men den som väntar på nåt gott.....



Det är alltid lika spännande att se om alla perenner överlevt vintern. Jag måste säga att de flesta är väldigt långlivade och en del tidiga sorter blommar så vackert nu.




Den kinesiska kärleksörten liknar små gröna rosor innan den växt upp och blivit för stor, och ormbunken påminner mycket om en ananas utan blast.




För ett par år sen försökte jag mig på att göra bonsai av en maskros, men det lyckades inte. Skam den som ger sig, tänkte jag, så i fjor planterade jag maskrosor i krukor igen, men lät dem stå ute över vintern. Det var ett bättre sätt, för de levde och hade hälsan såg jag nu.


Nästa steg är att plantera om blomman och då sätta roten lite högre, så att det ser ut som en stam. Min idé är att det så småningom ska bli en stor och ståtlig maskrospalm.


På den andra plantan hade jag kilat in en sten mellan rötterna innan jag satte den i krukan och nu höjde jag så att stenen syntes. Tanken är att det ska se ut som om den växer på en klippa. Jag har sett ett sånt exemplar på bild och jag blev genast pigg på att kopiera. Det är möjligt att det är överkurs, men det får tiden utvisa. Jag ska låta dem stå ute över vintern i år med, så de inte dör av törst. Risken för det är stor om de flyttar inomhus.


När jag planterat klart såg jag att det växte blå violer bland alla gamla krukor som stod uppställda. Det är inget som jag har planterat, men de är givetvis välkomna att stanna kvar.


Ännu ett vårtecken hittade jag i trädgården....en liten nyckelpiga som kröp runt på min övervintrade persilja.

26 kommentarer:

  1. Du har gröna fingrar om någon har det!
    Bonsai av maskros låter kul!
    Här skulle det knappast gå att sätta en sten under den så att rötterna syns så bra. Kölden är för stark men det ska bli roligt att följa din bonsaiplantering.
    Du är långt längre än vad vi är ännu. I natt har det åter varit rejält kallt och marken ligger vit varje morgon
    Otroligt tåliga växterna i trädgården trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröna fingrar kanske jag inte har, men jag gillar att prova på nya saker och ibland lyckas det. Vi ska nog ha lika fint denna veckan, så det blir utelunch idag med. Skönt när man kan äta alla måltider utomhus.

      Radera
  2. Vilka enormt fina bilder du visar. Och fint uppställda (sånt som jag inte kan). Men en maskrosbonsai kanske jag skulle våga mig på. Frågan är om jag vill. Jag njuter av ditt exemplar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vet jag inte vad jag ska ha maskrosen till....den överlever tydligen inte inomhus. Men jag är ändå envis och ska försöka i år igen.

      Radera
  3. Det ser ju verkligen spännande ut med bonsai av maskros! Det där med bonsai tycker jag verkar både svårt och tålamodsprövande, men det kan ju bli hur vackert som helst. Hoppas nu du visar oss fortsättningen också...
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så imponerad av de som lyckas med bonsaiodling.

      Radera
  4. Kul ide med maskrosen!...........solen har värmt upp så att nu är det 25+ i solen.Man hinner inte med allt som kommer upp!Ett tu tre så står där blommor!. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer så mycket på en gång så man hinner knappt uppmärksamma allt.

      Radera
  5. Så roligt med dina bilder i dag! Här har vi lite kyligare igen. Men du, det där med maskrospalm, kommer inte den att sprida sig så det slutar med en maskrosodling?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska stå kvar i krukan, och risken är nog inte så stor att den blir så gammal. Jag brukar kunna förkorta livslängden på de flesta växter.

      Radera
  6. Sköna vårblommor... och kul med maskrosen "på klippan"... kul idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det återstår att se om den överlever.

      Radera
  7. Kära nån vad långt det kommit hos er! Vilken rolig idé med maskrosorna!

    SvaraRadera
  8. Vilken festlig idé! Maskrospalm!!
    Hoppas att vi får se fortsättning!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag lyckas med dem i år.

      Radera
  9. Jag blev extra vårglad av översta och understa bilden. Såg att nyckelpigan var fem år. :) Brukade du också räkna prickar när du var liten? Då trodde jag på allvar att varje prick motsvarade ett år. Nåväl. Nu finns det andra årsringar att räkna om jag tittar mig i spegeln. :) Det var verkligen en fin helg att vistas ute i. Kram VårBosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst räknade jag prickar på nyckelpigor. Vi hade tävling om vem som kunde hitta den äldsta nyckelpigan. Men du vet väl Bosse att åldern har ingen betydelse såvida man inte är en flaska vin.

      Radera
  10. vad mycket fint som kommit upp hos dig, här får jag vänta lite till innan mina förgätmigej blommar, jag har massor här i trädgården
    du är rolig du med ditt maskrosexperiment :) undras om du är den ende som planterar maskros i krukor :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min plantering misslyckades i fjor, men man ska aldrig ge sig.

      Radera
  11. Vilka fina experiment du står sysslar med. Här snöade det idag, tur så stannade den inte kvar 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att testa nya lite annorlunda saker. Ojdå, vilken skillnad i väder. Visserligen fick jag skrapa bilrutorna lite i morse, men framåt dagen blev det varmt och soligt igen.

      Radera
  12. Jag blir lite avundsjuk på alla som tycker om att plantera och dona i trädgården. Du visar så fina bilder av alla dina blommor. Jag önskar att jag också hade haft intresse för det - det ger så mycket och så får man ju vara ute i friska luften också. Jag får väl ta mig samman och plantera penséer i mina fönsterlådor och utomhuskrukor i alla fall...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt odlarintresse går lite i vågor. Ibland är det mer kul och ibland mindre.

      Radera
  13. Ha ha . . . jag har aldrig hört någon innan som försökt hålla en maskros vid liv, *fniss*
    Vem vet du kanske går till historien Gunnel.
    Men när jag ser på dem blir det nog rätt häftigt, jag håller tummarna för dig, för det är väl på allvar du menar att du ska spara dem. Ja inte tror jag de kan bli palmer till folk men kanske till katter och hundar.
    Snart skriver du väl april april . . . . . . . . hi hi . . . .

    Om inte lycka till, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, det är inget aprilskämt. Jag är övertygad om att jag någon gång ska kunna odla fram en maskrospalm och då kunna ha den inomhus. Den blir nog inte särskilt hög, men jag är nöjd om den liknar en minipalm.

      Radera