tisdag 18 mars 2014

En nöt att knäcka


Jag är inte särskilt förtjust i nötter, även om det ska vara väldigt nyttigt enligt vad jag läst. Är nötterna malda och blandade i kaksmet är det inga problem, fast då kanske de inte är lika nyttigt längre.....men absolut godare. Något som också är gott är Hasselnötsvin. Jag hittade receptet i Sannas likörbok. Där finns massor av recept på vin och likör som man själv kan göra. För en del år sedan var jag väldigt aktiv inom likörtillverkningen. Jag tyckte det lät så kul när Sanna berättade hur hon gjorde, och faktum är att det var trevligt att först ge sig iväg ut och plocka ingredienserna och sen blanda till dem. En del hittade jag i trädgården och en del ute på ängar och i skogen. Det är faktiskt en väldigt nyttig sysselsättning att göra egen likör. Man kommer ut i skog och mark och får både frisk luft och motion.

Av alla sorter jag testade så vann Hasselnötsvinet stort. Speciellt om det får stå några år, upptäckte jag häromdagen. Nere i matkällaren förvarar jag lite av varje både ät och drickbart. En flaska hade undsluppit mina falkögon länge. Den stod bland vinäger och marmelad och såg lite bortkommen ut. Det fanns ingen etikett på den och jag har tänkt varje gång att jag ska öppna och smaka vad det är i den innan jag slänger den. Nu var sanningens minut kommen och jag korkade upp flaskan. Jag måste erkänna att det dröjde en stund innan jag kom på vad som fanns däri. När poletten ramlade ner, bestämde jag mig på stående fot för att i år ska jag plocka hasselnötter och göra vin igen.


När man gör vin behöver man inte knäcka nötterna, annars finns det otroligt många olika nötknäckare att välja bland. Jag har en som jag inte använder utan den hänger som prydnad i mitt kök. Den fick jag från en gammal gästgivaregård som skulle rivas, och jag har ingen aning om hur gammal den är. Jag skulle inte våga använda den, för då tror jag att den hade krossats i stället för nötterna.


Det finns massor av modeller som föreställer olika figurer och de är utformade så att man drar upp en kläpp på baksidan och då öppnas käkarna på figuren. Efter man har stoppat in nöten där så trycker man ner kläppen igen och nöten knäcks.


Både i Tyskland och I USA är nötknäckare väldigt fint utsirade och det är många som samlar på dem. I julas fick jag tre knäckare som föreställer tre "fina" damer. De är samlarmodeller och definitivt inget som går att använda, även om det finns en knäckanordning på baksidan. Det finns museum som bara visar nötknäckare. Det skulle vara kul att komma till ett sådant och se hur många olika modeller de kan visa upp.

23 kommentarer:

  1. Alltid känns det som lite julafton när man fyndar i sina egna knutar och vrår.
    Det är roligt att göra egen likör, men för min del är det rätt länge sedan nu. Rågsherry gjorde jag allra senast och det måste jag förstås göra igen, nu när du påminner på så fint sätt:). Hasselnötsvin låter väldigt gott...
    Det är på många sätt att göra sina egna likörer o.d. Man får som sagt inte bara motion, man lär sig massor om naturen samtidigt och hur mycket man egentligen kan använda.
    Jag är dålig på att dricka likörer men jag har vänner som gillar dem skarpt så om jag nu bara får ändan ur vagnen och kommer igång med tillverkningen så är julblommorna fixade:)
    Härliga nötknäppare!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte om likören är för söt. Det är spännande att läsa om alla olika växter som man kan använda, och det är så kul sen när man kommer ut i naturen och verkligen känner igen det man läst om.

      Radera
  2. Vilka fina nötknäckardamer! Nej jag skulle nog inte heller våga använda den du har på väggen i köket. Men snygg är den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den gör sig bäst som prydnad.

      Radera
  3. Har då aldrig sett sådana nöknäckare, men dom var helt klart annorlunda.
    Har nog en sån där tråkig metall någonstans,
    tro om vi inte använde den en gång när kräftklorna var otroligt hårda.....
    Sen kommer jag ihåg när barnen var små att den användes vid jul...
    ingen åt nötterna men alla knäckte,
    och det var skal överallt....

    Tror att vädret fick ett sorts återfall av vinterväder här,
    kom en massa snö inatt till ingen nytta alls.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en metallsak nånstans. Knäcka nötter tycker jag också är kul och när jag var barn knäckte jag till alla som ville ha. Tror nästan jag trugade ibland med. Nötskal har en förmåga precis som granbarr att fara runt i huset.

      Radera
  4. Nöknäckare ska ju vara nötknäckare....

    SvaraRadera
  5. har aldrig sett sådana nötknäckare :) tänk, man kan samla på allt :)
    Sv: det småregnar här också idag :(
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick dem av min sonhustru från USA, och jag har inte heller sett sådana tidigare, men jag blev lite nyfiken på dem. Det fanns massor av information om nötknäckare på nätet.

      Radera
  6. Vad kul. Jag trodde inte att det fanns någon som kunde berätta något nytt för mig om samlarmuseum. Jag fick så många personliga storys från våra besökare på vårt museum. Vilka häftiga nötknäckare.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också att samla på olika saker, men aldrig i närheten av så mycket som du visade upp på ert museum.

      Radera
  7. Vilka fina och annorlunda nötknäppare.
    Jag har aldrig hört talas om hasselnötslikör och ännu mer förundrad är jag över att inte nötterna behöver knäckas då man gör det.
    Jaså du blir hungrig av bantningsmetoder?? Ja vem 17 blir inte det. Den som inte blir det har nog aldrig prövat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hasselnötslikör är jättegott. Synd det inte finns en diet som innehåller det. Den hade jag nog kunnat följa.

      Radera
  8. Häftiga nötknäppardamer!!!......................................Det kvittade om det är en pojke eller flicka i pjäsen.Kram!

    SvaraRadera
  9. Trevliga nötknäckare - har aldrig sett någon annan modell än den vanliga. Men så knäcker jag sällan nötter.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper aldrig hem nötter, är mer förtjust i knäckarna.

      Radera
  10. Vilka olika nötknäckare det finns och har aldrig sett liknande damer. Hasselnötslikör låter väldigt gott och det kanske man skulle prova att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska prova att göra vinet nån gång.

      Radera
  11. Kul modeller av nötknäckare... eller nötknäppare... nu funderar jag på vad det heter. Hasselnötsvin - nu måste jag nog googla på det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte heller vilket som är den rätta benämningen.

      Radera
  12. Hej Gunnel. Jag letar själv efter ett recept på hasselnötsvin. Jag kan inte hitta boken du nämnde. Hur gjorde du ditt vin?

    SvaraRadera