måndag 10 mars 2014

Måste jag gräva upp gräsmattan?


Jag har tidigare berättat om att vi hade en stor köksträdgård de första åren vi bodde i vårt nybyggda hus.  Jag kände mig lite som en deltidsträdgårdsmästare. Med åren försvann odlingslusten och framför allt lusten att rensa ogräs, så trädgårdsmästeriet avvecklades. I stället bredde en stor gräsmatta ut sig över hela vår trädgård. Efter ett antal år började den luckras upp igen. Vi grävde små halvmånar på tre ställen in emot häcken och där planterade vi en röd och en gul kornell och en pionbuske. Kornellbuskarnas grenar är perfekta för hobbyarbeten och till dekoration; precis som ormhasseln.

Det började även klia lite i fingrarna att få så lite och plantera fler perenner i de rabatter vi hade kvar. Två pallkragar kom på plats och vi började med persilja och rädisor och senare vitlök. Det har även ökats på med lite kryddväxter och för vart år så har det kommit till lite nytt. En stor anledning är att jag har mer fritid nu och då känns inte trädgårdsarbetet så betungande.

Någon utökning av det hela har jag inte funderat på förrän idag. Jag läste att purjolök var bra för sångrösten. I varje fall trodde kejsar Nero det och han åt så mycket purjolök att han kallades för Purjolöksätaren. Huruvida han var en bra sångare vet jag inte, men han var åtminstone ingen bra människa. Om jag skulle förbättra min sångröst genom att äta egenodlad purjolök så skulle jag bli tvungen att gräva upp hela gräsmattan. Efter att ha klarat strupen och försökt drilla som en lärka nu på morgonkvisten så konstaterade jag snabbt att det skulle inte räcka med det. Jag får undersöka ifall det går att arrendera en bit av grannens trädgård.

24 kommentarer:

  1. Vad mycket du vet! Nu kanske jag ska skippa potatisodling, mangold (en i familjen kommer att joddla), bönor (samma person smågnolar då) och annat smått och gott. Med min röst tror jag inte heller att en hel åker skulle räcka.
    Det får bli det vanliga i år också. Potatisen är uppskattad iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag struntar nog också i purjolöksodlingen. Har ingen energi att gräva upp en hel gräsmatta.

      Radera
  2. Ha ha fnitter . . . . ja purjolök är gott till mycket, men som med alla lök-växter blir min mage pluttrig, hi hi...
    Jag har aldrig odlat just det men andra lök sorter har det blivit istället, men det är aldrig försent.
    Ja det kliar i fingrarna att få börja gräva eller plantera nåt, MEN tyvärr alldeles förtidigt här, ännu kalla nätter.
    Frost natt med - 2 gr gör marken inte glad, lyckliga ni där nere som har sommar nu, hi hi hi . . .

    Denna tiden är faktiskt en väntande månad, lugnt i trädgården, vårtecken hos mig är ungefär desamma
    som hos de flesta bloggvänner. Därför blir denna tiden att visa lite äldre bilder från utflykter här o varstans.
    Min barnaskara vill gärna läsa och se bilder ifrån mitt liv, vi hinner inte ses så ofta, alla har sitt med allt som hör till en vardag. Sen bor de inte i närheten utan är utspridda mil avstånd, så en blogg passar oss väl, även jag läser deras bloggar m.m.

    Sångröst hade Birgit Nilson, en som har en vacker sångröst är Sanna Nelsen, roligt för henne att äntligen få vinna, det var hon värd.

    Ha en trevlig måndag/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanna var också min favorit och det var på tiden att hon vann. Bloggen är bra till mycket. Jag håller ofta kontakt med mina barn via Google+. Det är så enkelt att skiva små meddelanden eller visa bilder där.

      Radera
  3. hahahahaha - tror du det hjälper då? jag menar om du hyr in dig i grannens trädgård också :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror faktiskt att jag är ett hopplöst fall.

      Radera
  4. Tokfia!!! så dålig sångröst kan inge ha så att man skulle behöva sååå mycket purjolök! .........................Jag hade Ipaden med mej på teatergruppen Det var bra för då kunde vi söka efter ett par saker på nätet! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är snäll som försöker trösta mig, men jag har definitivt ingen sångröst.

      Radera
  5. Ingen kan odla så mycket purjo att jag skulle få bättre sångröst ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger detsamma om min sångförmåga.

      Radera
  6. Ja i Birgit Nilssons gap går det nog in en och annan purjo :-) Blev så full iskratt då jag fick se bilden. Min bror är fem år yngre än jag. Och jag hade börjat sätta upp idolaffischer på väggen över min säng. Det var Beatles och Hepstars mfl. grupper. Så en dag hörde jag mamma skratta då hon bäddade brorsans säng. Hon stod och pekade på väggen över den. Där satt ett urklippt foto av Birgit Nilsson!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen ett ovanligt idolfoto.

      Radera
  7. Jag tycker du ska slå till Gunnel. Är grannen lätt att ha att göra med? Tänker du satsa på lokala turnéer i Skåneland? Varför inte lägga hela Danmark för dina fötter. Lycka till med din framtidskarriär. Tack för ett härligt blogginlägg. Kram Bosse som också behöver äta p-lök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lyckönskningarna! Jag kanske skulle satsa på en miniturné i Ystadtrakten. Det hade ju blivit en slags hemvändarturné.

      Radera
  8. Persilja och basilika är det enda jag odlar. Basilikan i stora krukor som jag ställer vid vår södervägg. Inget tar sig någon annanstans. Det är bara mossan som förökar sig. Men det kan ju bero på att jag är helt ointresserad av trädgårdsskötsel...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag odlar i mycket liten skala. I början av våren är jag så optimistisk, men jag tröttnar ganska snabbt.

      Radera
  9. Även min odlarkarriär har dalat för att nu sakta stiga igen, detta tack vare odlingslådor med mycket färre tistlar och slingersmörblommor. Det är underbart för jag tycker om att ära egenodlat.
    Lycka till med grannen och sångrösten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligare att bara odla lite grann, för då är chansen att det blir bra mycket större. I varje fall är det så för mig.

      Radera
  10. Haha... tänk vad mycket nyttigt man får lära sig. Tyvärr hjälper det nog inte med all världens purjolök i mitt fall... Hoppas grannen är hygglig och upplåter lite odlingsyta till dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan undras hur länge det dröjer innan man ser eller hör något resultat.

      Radera
  11. Hi-hi, har du hittat på det där om Nero? Jag brukar alltid ta livet av min basilika, det är inte alls svårt fast jag är en utbildad trädgårdsmästare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om Nero i dagstidningen. Känns trösterikt att även du, som är ett proffs, kan förkorta livet för växter.

      Radera
  12. :-D ... samma sak här, för det skulle gå åt otroligt mycket purjolök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan undras vad det är i purjolöken som påverkar rösten.

      Radera