lördag 29 mars 2014

Baddags




Idag läste jag en annons om hundbad. Det var inte vid någon strand utan det var en inrättning där man kunde komma dit och bada sin hund. Det stod att det var bekvämt för ens rygg, så jag antar att badkaren var lite högre placerade än ett badkar hemma. Man fick shampoo och balsam och fick låna handduk och fön för 50 kr. Normalt kostade det 100 kr men det var rabatt för tllfället. Jag tyckte det gick skapligt bra när jag badade Santos, för jag stod på knä och då var det lagom höjd för mig att shamponera och duscha honom. Jag undrar ifall de har ett stort rum med mattor där hundarna kan få rusa runt och rista på pälsen och gnugga sig i mattorna som i varje fall Santos gör efter ett bad. För de som inte har badkar hemma är detta naturligtvis ett mycket bra alternativ.

Jag kom att tänka på när jag var liten och gick i småskolan som det hette på den tiden, istället för lågstadiet. Hela klassen gick till badhuset för att bada. Jag minns inte hur många gånger vi gjorde det, men det hände inte så väldans ofta. Vi fick inte hoppa i nån bassäng och lära oss simma utan det gällde verkligen "riktiga" bad. I vår lägenhet fanns badkar, men det var det inte alla av mina klasskamrater som hade. Vi fick krypa ner i små kar och sen kom en bastant baderska och skrubbade oss. Det låter som jag är från urtiden, men det är bara ca 60 år sedan. Vad jag minns är att jag hatade att gå dit, för badtanterna var så hårdhänta. 

Något som jag däremot gillade fastän det var väldigt likt skolbadet, var baden i tvättgrytan. Min farmor och farfar hade lantbruk i Kabusa på Österlen och farmor tvättade i en stor järngryta som stod uppställd i ett litet rum i en av ladorna. Farfar eldade under den här grytan och det var ett helt företag med tvätten, så jag förstår att det inte gjordes så ofta. När all tvätt var ren och upphängd till tork så hälldes nytt vatten i och värmdes upp. Då fick min syster och jag sätta oss i tvättgrytan och det var så mysigt. Vi hade båda två väldigt livlig fantasi och låtsades att vi blivit tillfångatagna av kannibaler (mor och farmor) och nu skulle de koka oss till middagen. Jag hade morbida intressen redan på den tiden, så det är kanske inte så konstigt att jag gillar skräckfilmer och deckare.


20 kommentarer:

  1. Ja hua, sitta i en gryta som det eldas under kan nog få de flesta att fantisera om både kanibaler och annat otäckt.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som barn kan man fantisera om allt...och det är faktiskt kul som vuxen med.

      Radera
  2. Den hunden jag är farmor till är inte alls förtjust i bad. Undrar om det går bättre på allmän badinrättning.
    Men vit och luddig blir hon efteråt även om hon inte gillar det medan det pågår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Santos hade nog också gärna hoppat över badningen om han kunnat.

      Radera
  3. Rolig anekdot med bykgrytan och "kannibalerna":)
    Även jag har varit med om bykgrytetiden men fick faktiskt aldrig krypa ner själv, däremot kokade jag ihjäl min första armbandsklocka i en sådan.
    Hur många gånger behöver du bada Santos per månad? Jag har haft hundar, labradorer, men kommer faktiskt inte ihåg så många badningar av dem, vilket i och för sig kan bero på att de var vattentokiga båda två. De dök ner i allt vatten de såg och kom åt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Skulle du testa om den var vattensäker?Jag vet faktiskt inte hur många gånger Katarina normalt badar Santos. Jag gjorde det när jag tyckte att han inte var vit längre.

      Radera
  4. Oh jag ryser när jag tänker på badtanterna. Undrar om det fanns småspik i borsten för när jag tänker på det var det som om skinnet skulle lossna! Trevlig helg! /M

    SvaraRadera
  5. Sånt där badhus gick jag och mor varje fredag! Alla badtanterna älskade när jag kom för jag var så glad och sjöng hela tiden. Det gör jag fortfarande i vattengympan. Men de stora vattnen får vara för mej. Din fafar och farnor hade ju badtunna .de var före sin tid .........Det gör ont att ha sko på..jag hade ingen aning att man rör tårna så mycket när man går Men nu vet jag!!Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sjöng då inte när jag blev skrubbad. Det gjorde ont så in i hoppsan. Måste ha varit väldigt humana baderskor på ditt bad, eller du kanske slapp dem när din mor var med.

      Radera
  6. Haha...kannibaler..det var till att ha livlig fantasi :D. Hemma hos farmor och farfar så hade dom badkaret i källaren, mörkt och kallt och det var alltid sand i badkaret. Ibland badade mamma och då fick jag bada i farmors tvättho som var bredvid badkaret. Den var av nån slags cement :DDD Livet är inte alltid lyxigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att tänka tillbaka på hur annorlunda det var när man var barn. Nu verkar det lite charmigt, men jag vet inte om man tyckte det då.

      Radera
  7. vilka härliga minnen du har från barndomens badande, ja inte skolbadandet då, fy för hemska badtanter
    vi har badkar, så det är lätt att bada Nemo och Sluggo där
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det verkar bekvämare att kunna bada sin hund hemma.

      Radera
  8. När jag var liten gick vi också till bastun (badhuset) skilda dagar för damer och skilda för herrar :) Sedan flyttade vi och hade lyckan att ha en egen bastu med stor järngryta att värma vatten i. Men inga kannibaler hade jag där ;)

    SvaraRadera
  9. Haha! Våra "kannibaler" var faktiskt väldigt snälla.

    SvaraRadera
  10. Hej, bland många andra fina grejer fick jag ett plastbadkar från Lions loppis i samband med min flytt. Hade köpt en del möbler o inredning där och då passade dom på att lassa över lite extra, "ler". Nu är Blinka nyklippt i vårfrisyren så nu är det bara att spola av henne då hon blir skitig, så skönt!
    Min barndoms tvättritual inträffade mestadels i bastun, men inte i en allmän utan varje hyreshus hade en egen bastu i källaren där varje lägenhet hade en fast badtid varje vecka. Dessemellan kunde man bada i badkaret i lägenheten eller ta en dusch. Men jag lovar, det var inte poppis under tonårstiden att ställa upp på att bada bastu på fredagkvällen klockan 9..... vilket mamma tvingade mig till...sen hade hon mage att säga: nu är du våt i håret så nu kan du inte gå ut mer i kväll! Gissa vem som flyttade hemifrån tidigt, hihi
    Kram från nya pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Din mamma var smart. Det argumentet har jag aldrig hört förr.

      Radera
  11. Jag kan aldrig minnas att vi var tvungna att bli badade av någon annan än mamma. Kanske bara de barn som inte hade badkar hemma fick gå och bli skrubbade. Jag vet att de hade badkar och badrum i källaren i de skolor jag gick innan jag började flickskolan.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi var tvungna att gå alla i vår skola. Det spelade ingen roll om man hade badkar hemma eller inte. Vi fick gå till stadens badhus. Det var kanske lite för att inte någon skulle bli utpekad, som vi alla måste gå dit.

      Radera