fredag 28 mars 2014

Biografsoffa eller vardagsrumssoffa


Numera går det att köpa DVD-filmer för nästan ingenting. De går att få tag på i stort sett överallt. Jag tror snart inte det finns en endaste affär som inte erbjuder filmer, och oftast till extrapris. Ibland kan det var lite jobbigt att hitta vad man vill ha, tycker jag. En del affärer lägger alla filmer i en jättestor låda, och sen får kunderna stå där och rota i den. Naturligtvis inbillar man sig alltid att det säkert finns intressantare filmer längre ner i röran. Mitt tålamod är inte så stort att jag kan stå där nån längre stund. Tacka vet jag när filmerna är ordentligt sorterade i speciella ställ. Det allra enklaste är ju egentligen att handla på nätet. Då behöver jag bara skriva in filmtiteln och så får jag med en gång veta om den finns i lager eller inte. I stället för att stå på huvudet i en stor papplåda.

Många säger att film ska ses på biografen. Visst kan det vara kul, men jag tycker inte det är en livsnödvändighet. Det funkar precis lika bra om inte bättre hemma i soffan. Det är både billigare och bekvämare. Jag tycker inte att biljettpriserna är för höga, men jag lägger nog hellre till några kronor och går på teatern och ser människor agera i verkligheten. Det finns så många fördelar med att se film hemma. Först och främst startar den när man har tid att se den, och man behöver inte jäkta iväg till någon biograf. Man får alltid en bra plats, och ingen som sitter framför och skymmer. För det mesta går det att slänga upp benen i soffan och halvligga. Dryck och tilltugg plockar man med sig gratis och sätter på bordet framför. Vill man "nicka till" en stund går det alldeles utmärkt. Det går t.o.m. bra att sova fram till morgonen utan att bli utslängd. Vilken biograf kan erbjuda samma förmåner?


27 kommentarer:

  1. Vilken bra hemmabiograf du har. Förr sa jag alltid att en film ska ses på en biograf med en stor duk och ett proffsigt ljud. Jag älskade verkligen att gå på bio. När var jag sist och såg en film? Minns inte. Det blir aldrig av och nu när jag läst alla dina bra argument kommer det väl ALDRIG att bli av. :) Håller med dig. Det är inte kul att rota runt. Jag inbillar mig också att de ligger längst ner eller aldrig har blivit ditlagda. Så mycket skräp det finns. Tacka vet jag när de är snyggt uppställda och bäst är det som du skrev att beställa dem på nätet. Är det äldre filmer försöker jag hitta dem på Tradera. Men nu blir det ingen film. Solen lyser. Jag vill ut och hälsa på den. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också ut i solen nu. Det gäller att passa på så länge den behagar visa sig. Filmtittandet får jag spara till en regnig dag.

      Radera
  2. Håller med dej!! Teater är roligare att gå på än film. Man kan ha popcorn hemma i soffan också,sörpla och rapa!!! .................Jag tyckte att det var en fiffig väska! kram!.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mer avslappnat att se på film hemma.

      Radera
  3. Så vill jag också uppleva film - soffan med mat och kanske nicka till. Jag köper aldrig film numera och hyr inte heller. Jag har fullt upp med vad jag själv bandat och vad TV sänder. Teater är dock något annat. Trevlig helg, som ser rätt lovande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska snart till Köpenhamn och gå på teater. Vi gör det en gång om året. Härligt väder här med och vi har fikat ute idag.

      Radera
  4. Jag håller också med dig, MEN jag 'går' ändå på bio. Det har ofta blivit på måndagar då det är så kallad pensionär bio med 'fika' efteråt, som de bjuder på. Där träffar man också folk man ej mött på länge. Det är inte för fikat skull, men en väldigt bra tid för mig, Ja Rolf hänger ofta med mig det beror på vilken film det är. Faktisk har jag redan i år varit på sju (7) filmer. Vi får ofta biocheckar i presenter av barn m.m. passar oss bra, som inte behöver annat.
    Jag tycker inte Tv har mkt att erbjuda mig, är väldigt kräsen, hi hi . . . sen på sommartider ser vi faktiskt knappt på Tv:n. Jag och kollegor brukar ta en filmkväll med mat innan bion, det är trevligt tycker vi.
    På biografen hos oss lottar de alltid ut biobiljetter varje gång -- två biljetter -- vi har faktiskt vunnit då med.
    På mitt jobb (innan, har nu slutar) så satt de äldre ofta och tittade på Tv dagarna i ända, kanske därför jag inte orkar se på den mer än nödvändigt.
    Men nu började en bra Dansk serie som heter 'Bad hotellet', varje tordag ska den gå ett tag framöver, gillar dessa lite gamel dax filmerna. Jag gillar även Disney filmer, *fniss*

    Ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittade med på Badhotellet och även jag gillar Disney filmer. Det verkar vara en mysig biograf ni har hos dig. Det finns ingen bio i Åstorp och då blir det genast lite bökigare när man först måste köra 2 mil.

      Radera
  5. Varför kom jag inte på det där med måttbandet? Kanske för att jag var mitt uppe i baket med dl-mått.
    Vad ska ni se i Köpenhamn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna gången ska vi se Evita. Vi har gjort det teaterbesöket till en tradition...det är Ulrika och jag som åker....och hittillls har vi alltid varit nöjda med föreställningarna.

      Radera
  6. Jag tycker att det är mysigt vilket som.....När vi går på Bio, gör vi det ofta till något extra med restaurang besök efter. Det brukar vara jättemysigt. Men när vi hyr en film via Tv så blir det mer snacks och godis, plädar och mysig närhet:)
    Kram och ha en underbar helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter mysigt att göra något mer än att gå och se en film. Då blir det lite speciellt.

      Radera
  7. Vissa filmer gör sig bäst på bio. På stor duk, 3D och gärna IMAX. Men i många fall funkar det bra med film i det lilla formatet, på min lilla Nexius 7 eller lite större på laptopen.

    Ha en trevlig helg - med eller utan film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna helgen blir det nog ingen film.

      Radera
  8. Jag tycker om att gå på bio, men visst kan det vara väldigt trevlig och bekvämt att sitta hemma och se en bra film också. Och bra mycket billigare blir det ju. Här betalar vi 80:- per biobiljett och hyr jag filmen via Telias Videobutik kostar den mellan 29:- och 39:-.
    Ha en skön kväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att det finns valmöjligheter. Ibland kan det vara kul att gå på en riktig biograf, men det är också bekvämt att kunna sätta igång en film precis när man känner för det.

      Radera
  9. Har tidigare älskat att gå på bio men tycker att det på senare tid blivit så stökigt inne i salongerna. Folk slänger upp fötterna på ryggstödet, grisar ner, pratar och kommenterar högt. För ett tag sedan råkade jag hamna framför en kvinna som la upp sina svettiga fötter på ryggstödet bredvid mig och det var verkligen hemskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser om dina upplevelser på bio så ser jag bara fördelar med att se film hemma i soffan.

      Radera
  10. Mors,,inte blir det så ofta jag nöter biografstolen,,kan bli 1 eller 2 gånger om året,,sist var jag och såg 100 åringen som försvann...Det går alldeles utmärkt att se film hemma...
    Ja Grattis till din pallplats..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mest film hemma för mig också.

      Radera
  11. Ojojoj... många år sedan jag var på bio. Soffan här hemma är alltså den bästa platsen enligt mig :)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bekväm plats, och den är nästan alltid ledig.

      Radera
  12. jag gillar också bäst hemmasoffan :) jag/vi har köpt en hel del tv-serier, så var har mycket att titta på :) jag beställer dem på CDON
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bekvämt att välja och beställa över nätet.

      Radera
  13. Hemmasoffan gäller nog som biografsoffa för mig också, bekvämt och alltid ledig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är ganska skönt själv styra över filmtittandet både när det gäller plats och tid.

      Radera
  14. De flesta människor älskar att titta på film som underhållning. Det finns många olika genrer av filmer, så det finns något för alla. Filmer kan få dig att skratta, gråta, känna dig rädd eller till och med hjälpa dig att fly från verkligheten för några timmar. De är också ett utmärkt sätt att tillbringa tid med familj och vänner.

    Det finns många fördelar med att titta på film. De kan hjälpa dig att slappna av och varva ner efter en lång dag. De kan också ge en trevlig och underhållande upplevelse. Dessutom kan filmer användas som ett verktyg för inlärning. De kan lära dig om olika kulturer, historia och aktuella händelser.

    Filmer kan vara en bra källa till underhållning och kan också användas för att utbilda dig i olika ämnen. Att titta på film kan dessutom ha vissa fördelar för din hälsa. Du kan titta på filmer och dramer på Newasiantv dreamfilm

    SvaraRadera