torsdag 6 mars 2014

Cirkusfötter


Det man kanske först tänker på när man hör ordet cirkusfötter är clownfötter med stora skor i stil med de som Pippi Långstrump hade. Jag tänkte mer på akrobatfötter. Både de som dansar på lina eller gör konster i trapetserna har en slags specialfötter. De kan snurra och vrida på dem åt alla håll och kanter. Ibland tror man nästan att de ska vända dem bakochfram. Deras fötter är mycket rörliga...snudd på överrörliga. Just sådana fötter har jag. Nu funderar jag inte alls på att bli varken trapetskonstnär eller lindanserska. Jag håller mig gärna på marken.

I början på veckan var jag på undersökning hos ortopeden och det var han som gav mig diagnosen: överrörlig fot. Det ska ju vara bra om man är rörlig, men det gäller tydligen inte fötterna. Där räcker det att man är rörlig med måtta. Den här extra rörligheten gör att min fot blir väldigt instabil. Röntgensvaret visade att det var hälsporre jag drabbats av, och enligt ortopeden så är det en liten benbit som växt fram, och den går tyvärr inte bort. Däremot kunde han hjälpa mig genom att göra inlägg till mina skor så jag skulle kunna gå smärtfritt. Det tyckte jag lät bra.

Han började med att plocka fram en låda som var indelad i två fack. Det fanns en rosa mjuk massa i dem och jag fick sätta min fot där och sen höll han den i ett skruvstäd som en normal fot ska vara. Därefter tryckte han ner foten i massan och då blev det ett rejält avtryck där. Nu ska han göra inlägg till mig som gör att min fot får stöd under hålfoten, för den är mycket nersjunken. Han kikade dessutom på de skor jag hade och vi diskuterade lite kring det. Jag måste ha väldigt fasta och uppbyggda skor, så det blir till att göra ännu en utrensning bland skolådorna.


Jag älskar skor i alla färger och modeller och är nog lite av en skotok. Sådana där uppbyggda rejäla doningar finns tyvärr inte i så många olika modeller och hör väl heller inte till de nättaste. Jag får väl satsa på att de är ganska färgglada istället. Som tröst får jag ta med mig skoväskan när jag ska göra mina inköp. Dessutom har jag samlat på mig en hel del saker som kan förknippas med skor, så jag ska nog klara mig.


Jag köpte tre prydnandsskor som egentligen är till att förvara ringar i, men jag satte fast mina örhängen i dem  i stället.



Jag har ju redan en större sko till mina ringar.


Dessutom har jag ett antal miniatyrskor som står i vitrinskåpet.

28 kommentarer:

  1. Vad kul! Nej, förlåt - jag menade inte att du fått hälsporre och överrörliga fötter. Men dels skorna med örhängena. Men allra mest de små miniatyrskorna. Jag har också en samling småskor, fast inte samma stuk på dem. Miniatyrer är roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar miniatyrer för de får plats nästan överallt.

      Radera
  2. WOW Så många skor!!! Du lever på stor fot ser jag .Då blir det typ grodfötter , dykarskor för dej i fortsättningen??? Det känns tryggt och bra att få tillbaka en duktig handläggare!! kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Grodfötter passar nog bra i skogen...då kan jag hoppa fram.

      Radera
  3. Vilken fin sko-samling du har :)

    Överrörliga leder har jag med, och det är ju inte så bra som det kan låta. Stor skaderisk och bra om man är duktig på att styrketräna.. Det är inte jag. Fötterna, dom viker sig men jag vrickar dom inte, och det är bra. Däremot ramlar jag ju istället, vilket kanske inte är lika kul.

    Beror din hälsporre på att fötterna är överrörliga? Det lät ju inte så kul att det inte går över :/ Hoppas du blir hjälpt av inlägg och kan ha snygga skor ändå, framöver. Framförallt, hoppas du slipper ha ont.

    Kram Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina fötter viker sig också ofta så jag tappar balansen. Jag vet inte riktigt vad hälsporren kommit av, men jag viker fötterna väldigt mycket inåt, så jag har felbelastat länge.

      Radera
  4. Bra med diagnos och att få den hjälp det finns. Härlig skosamling har du i varje fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får titta på den och fantisera om att jag kan ha sådana skor.

      Radera
  5. Vilken tur att det finns ortopeder så du får hjälp. Nä skor har jag aldrig samlat på... däremot väskor! Är lite struligt ibland då jag har grejer kvar i någon väska som jag egentligen skulle haft med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väskor är också kul. Ett tag funderade jag på att sy en insättning som jag kunde flytta över från väska till väska, för det är lätt att glömma saker.

      Radera
  6. Ojdå hälsporre som gör så ont. Stackars dig. Hoppas att du slipper ha inlägg i skorna till sommaren. Kanske svårt att balansera med inlägg och högklackat!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan nog bli lite marigt. Jag får nog acceptera att högklackattiden är över för min del.

      Radera
  7. Vilken skosamling för så många olika ändamål. Inte så kul för dig att få kvitto på att ditt intresse begränsas. Jag gjorde också ett sådant besök förra året. Blir inte så ofta jag använder de där inläggen. Inte ens på bloggen. ;) Fredagskram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Precis den sortens humor jag gillar.

      Radera
  8. hoppas att du slipper ifrån det onda nu när du ska ha inlägg i skorna
    jättevackra skor du har i din samling
    ha en fin fredag
    kramar

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att du drabbats av hälsporre och att det inte går att ta bort utan man måste leva med det. Min mamma fick det men jag vill minnas att den försvann så småningom, så det går kanske att leva på hoppet om automatisk bot med tiden. Med en avlastning så funkar det riktigt bra kan jag tänka mig.

    Tyvärr ser det ändå ut som om du får ställa dina vanliga vackra skor på hyllan ett tag, men släng dem inte! När sporren har försvinnit så kan du använda dem igen.

    Det var en imponerande skosamling som du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt och höra att hälsporren kan försvinna. Då ställer jag in mig på det även om det kan ta tid. Jag har svårt för att slänga saker över huvud taget, så skorna får nog bara flytta till ett annat ställe så länge.

      Radera
  10. Ääälskar skor och gillar din blogg :)
    Glad helg med s☼l önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att du gillar skor! Det sätter extra piff på en grå vardag med lite fräsiga skor. Hoppas det blir sol hos dig med.

      Radera
  11. Oj jösses vad många skor du har=))). Kul!
    Jag är överrörlig i hela min kropp och det är inte så kul som många vid sidan om kan tycka. Att man går ner i brygga eller spagat eller böjer armarna ut o in...
    Ha en skön helg. /Knatten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara lite för mycket rörliga fötter och de ställer till stora problem, så jag kan tänka mig att du har det besvärligt.

      Radera
  12. Här var det skor i massor, både med och utan smycken i!
    Inlägg är skönt, det har jag haft i flera år.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också, men mina är ganska gamla nu, så de är uttrampade. Ska bli skönt att få nya som kan göra lite nytta.

      Radera
  13. Oj så många fina ringar du har! Och så många söta miniskor. Väskan var ju häftig också.

    Just nu har jag en inflammation i en tå så att jag bara kan ha mina läderstövlar och gympadojor på mig när jag är ute och går. Jag är glad över att jag inte är bortbjuden på någon finare fest - då finge jag väl köpa mig ett par nya Schollsandaler. Mina övriga högklackade kommer jag inte i.

    Hoppas att dina inlägg gör att du kan gå utan att behöva ha ont!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter att kunna gå i högklackade skor, men det lär nog dröja.

      Radera
  14. Bra att du fått diagnos... mindre bra med hälsporre och överrörliga fötter förstås, men hoppas du får inlägg som gör att du får mindre ont...
    Jisses så mycket skor... riktigt högklackade! Jag är nog tvärtom... gympadojor, sandaler och stövlar är det som gäller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till vardags vill jag helst ha gympadojor...perfekt när man går i skogen.

      Radera