söndag 2 mars 2014

Onödigt vetande


Det går 50 bilar på 100 personer i Åstorp...alltså är varannan Åstorpare ägare till en bil. Det gör att kommunen hamnar på 71:a plats av landets kommuner. Allt enligt Trafikanalys som hållit i undersökningen. Göran och jag har var sin bil, så vi hjälper ju upp statistiken lite. Min bil är nu inne på sitt 14:de år så det börjar bli lite att åtgärda då och då. Jag kan verkligen inte klaga, för jag har inte behövt lägga många kronor på reparationer tidigare. Men det känns ändå alltid som en onödig utgift så fort man måste lämna in den på verkstaden. Onödigt är det egentligen inte. Det är nödvändigt att ha en bil som man kan köra säkert med.

Vi hade aldrig klarat oss utan bil där vi bor. Då hade det aldrig blivit handlat hem någon mat eller något över huvud taget. En stor mataffär har vi i samhället och visst kunde jag knallat dit nån gång, men hur skulle jag komma hem igen? Finns inte en chans att jag skulle kunna promenera 3km i motlut...och ett rejält motlut dessutom.  För ca 30 år sedan jobbade jag på en skola nere i samhället
och då gick jag till jobbet på morgonen och sen hade jag inget val utan var tvungen att gå hem också. Men på den tiden var jag ung, smärt och pigg. Nu är jag lite äldre, mycket tyngre och ganska förtjust i bekvämlighet.

Att leva utan bil när man alltid varit van vid det måste vara svårt. Med tiden kanske vi kasserar den ena bilen och håller oss bara till en. Längre än så vågar vi inte gå, för då finns risken att Åstorp ramlar ner några placeringar i Trafikanalyslistan.

20 kommentarer:

  1. Visst är det bekvämt med två bilar. Men då jag slutade jobba, sålde vi den ena bilen. Och det har gått alldeles utmärkt. Här är också litet backigt, men då jag (eller vi) handlar tar den (vi) bilen.
    När jag jobbade cyklade jag överallt. Det intresset har jag tyvärr tappat, för då fick man vardagsmotionen. Och någon liten hund har vi ju inte. Så man får lösa det på annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite egoistisk, så jag vill ha en egen bil som jag bara kan ta och susa iväg med när jag vill. Det hade säkert funkat här också med en bil, men man blir gärna lite bortskämd.

      Radera
  2. onödigt vetande är alltid roligt :) vi har alltid bara haft en bil även om vi bott härute på landet
    Sv: nej, tapeterna är inte köpta på ÖoB, här hos oss har i alla fall inte ÖoB tapeter
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lite lyxigt med två bilar när ingen av oss behöver den för jobbets skull....men jag gillar lyx.

      Radera
  3. Det är väl nackdelen med att bo lite avsides att man är så hänvisad till bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inte ens en busslinje som går upp över åsen, så de äldre personer som bor här har det verkligen jobbigt. De måste alltid lita på att någon kan ställa upp med skjuts.

      Radera
  4. Vet inte hur Hörrs kommun ligger i statestiken Men jag tar bilen till affären . Klart det finns ju dramaten vagn men till den har jag ingen åtrå! ............Jag vill inte heller ha en massa sladdar att hilla in mej i! Jag har gratis hjälp av barnbarn Kram!

    SvaraRadera
  5. Mötte häromkvällen en av grannarna som startade bilen och körde till nästa granne 75 m bort, kanske är han mörkrädd...

    Ha det bra
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det kan klart vara en förklaring........

      Radera
  6. Vi har ingen bil men vi bor i stan så det är typ gångavstånd till alla "våra affärer", men segt är det ibland eftersom stan är så kuperad. Men vi löser det med dramaten-kärror...så länge vi orkar. Sen blir det väl att handla mer hemmavid när den dagen kommer. Det är positivt i alla fall för jääädrar vilken motion man får :D Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag har skogen så nära och går en runda där varje dag, så har jag inget dåligt samvete för att använda bilen. Men visst kör jag många turer i onödan då jag lika gärna kunde gått..... ingen är felfri.

      Radera
  7. Har man fem kilometer till centrum av staden där butikerna finns så är det bil som gäller.
    Åtminstone för oss norrut, där busslinjerna är gjorda för skolungdomar och kontorsfolk.
    Vi andra får allt se till att ha egna kommunikationsmedel. Lyxigt? Nja - nödvändigt skulle jag påstå.
    Kanske inte att ha två bilar då som vi, men det kallas frihet. Också viktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig att frihet är viktigt, och så länge man har den möjligheten så ska den utnyttjas.

      Radera
  8. Funderar på att sälja min bil (=vår andrabil) trots motlut, ca 5 km, hem från Höör. Har nämligen skaffat en ELCYKEL. En fantastisk uppfinning; man får ju så mycket motion man vill, för trampa måste man... Rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra idé, men ändå inget för mig. Jag håller fast vid min bil så länge jag nånsin kan.

      Radera
  9. Min man har fått hälsporre, igår! Han ställde själv diagnos, men det är nog riktigt! Det är SÅ synd om honom, och nu tröstar han sig med en stor portion glass. Han får linka på bästa han kan, alternativ cykla.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövs tröst i massor för det gör rejält ont.

      Radera
  10. Bor man lite utanför staden, så behövs bil. Det är likadant här, för vi har två bilar. Jag skulle bli sittande här om jag inte hade en egen bil. Vi har bara knappt 1 km till bussen i för sig, men det tar för mycket på mina krafter för att jag ska orka åka buss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buss är väl ett bra alternativ, men det uppväger inte att köra i egen bil när det gäller bekvämlighet och att komma till just det plats man önskar.....utan att behöva passa någon tid.

      Radera