onsdag 26 mars 2014

Perennkänsla

När jag tittar runt i trädgården ser de flesta perenner ut precis så som jag känner mig just nu...lite risig. Man kan klart inte alltid vara på topp, men vårsvackor är nog ganska så vanligt. Solen skiner (ibland) och det blir varmare och ljusare så egentligen stämmer det inte in alls. Det är just så jag vill ha det, men likväl blir det lite avigt.  Det har varit väldigt besvärligt att komma upp på morgnarna sista tiden och arbetslusten vill inte infinna sig. Allt som är absolut nödvändigt får jag klart ta tag i ändå, men det tar en evinnerlig tid. I och för sig brukar det bli så varje år, så det är inget jag oroar mig nåt nämnvärt över. Jag är mest irriterad. Så trist det är när hjärnan jobbar för högtryck med nya planer och ideér och resten av kroppen går på sparlåga.

Helst skulle jag bara vilja krypa ner under täcket tills jag blev pigg och alert igen. Jag känner mig ruggig och småfryser. En elektrisk filt eller en värmedyna hade inte varit fel. De här vanliga som man kopplar in i väggen duger klart bra, men jag föredrar den franska varianten. Någon har berättat för mig att förr så användes vid de franska hoven småhundar som värmedynor. Så mysigt! Jag antar att de alla var av rasen Bichon friseé. Det märket har jag testat och det är helt suveränt. Det ger inte bara värme utan har även en lugnande inverkan. Den rasen måste ha värmedynsgener.


Jag måste se till att utnyttja mitt "låneexemplar" så många gånger som möjligt innan påsk.

25 kommentarer:

  1. Är det den söta hunden som är låneexemplaret? Skulle också behöva låna en hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Jag har lånat Santos sen i julas och han åker tillbaka hem till påsk. Kommer att kännas väldigt tomt.

      Radera
    2. Så lustigt! En av mina katter heter Xanthos (tillhörde X-kullen hos uppfödaren och alla har namn på X) Det är ju nästan samma namn :-)

      Radera
  2. Och lite tröstande effekt kanske också. Jag tycker ni ska krypa ner under täcket tillsammans, se en film eller läsa en bok, tycka lite synd om er och beställa pizza.
    Det kanske hjälper och om inte så är det ändå ganska mysigt.
    Kram på dig Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina råd låter väldigt bra och det tror jag Santos med tycker....även pizzan.

      Radera
  3. Morn på dej !Konstigt!!! Vi känner likadant! Hjärnan på högtryck kroppen utslagen. Med mia är det tvärtom. Hon for omkring här igår som en tetting... ......Klart att vi utbyter tjänster jag och Mia! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får kanske skylla på vädret. Det måste ju alltid finnas en syndabock.

      Radera
  4. Snövädret utanför uppmuntrar inte precis till någon promenad. Känner också som du att det är svårt att ta sig för något utom det allra nödvändigaste. Extra kallt i huset också eftersom det har blåst så kraftigt i natt. Vi hade dessutom ett långt strömavbrott i natt. Allting är OK nu i alla fall och det är tur eftersom vattnet är det första som försvinner här när det blir avbrott. Vi tänkte inte på att hinka upp igår som vi brukar.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir helt ställd när inte saker och ting fungerar som de ska. Huste blir gansk fort utkylt märkte jag när vår panna stannade.

      Radera
  5. Santos slår alla värmedyna med hundlängder. Och så det lilla fnyset i örat. Mysigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bästa medicinen som finns mot trötthet och deppighet.

      Radera
  6. Jag tycker att det låter som om du drabbats av ladinggsdinglu (vårtrötthet).
    Hoppas att du snart känner dig piggar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter lite exotiskt att lida av ladingsdinglu. Blev nästan lite piggare bara av att ha fått ett fint namn på min trötthet.

      Radera
  7. Här är en som är väldigt väderberoende! De senaste dagarna här har inte givit någon arbetslust alls. Speciellt inte i gårkväll då vi hade det värsta ovädret på länge med minst fem strömavbrott..Fast nu lovar de +15 grader här på söndag, då kanske vi får arbetslust!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också väldigt beroende av att det måste vara ljust och helst ganska varmt med. Nu känns det mer som höst än vår.

      Radera
  8. Nej, jag smakade inte på dolksvansarna. Jag var för feg även om jag var nyfiken. De grillades på stränderna men det var bara thailändare som åt. Nej, de ser inte aptitliga ut, men det gör ju inte krabbor heller. För att inte tala om kräftor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen älskare av varken krabbor eller kräftor, så jag gissar att jag kan undvara dolksvansarna med.

      Radera
  9. Tänker på bakelser så fort jag ser den lilla hunden med korintögon... förstår inte varför ; )
    Jag kör med katt på magen när det är ruggigt och tungt, i värsta fall två!

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert lika bra med katt. De är också mjuka och gosiga.

      Radera
  10. Nu kom maginfluensan :( skulle så gärna ha en sådan söt sängvärmare som Santos :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han gör att det blir lite trevligare att vara sjuk.

      Radera
  11. Vårtrötthet eller vad det nu kan vara... går förhoppningsvis snart över och du har ju en skön sängvärmare att ta till när det behövs. Här är det Sixten som agerar sådan på nätterna :)
    Krya på dig vad än det är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tur som får låna Santos ännu några veckor.

      Radera
  12. Det franska sättet att hålla sig med sängvärmare skulle jag också föredra.
    Det hände på den tiden då det begav sig att jag hade två labradorer, en katt och två ungar i min säng...och det gick hur bra som helst. Det var först när barnen ledsnade på att trängas som jag kunde röra mig, men varmt och rart vart det. Krya på dig Gunnel, och hoppas att vädret visar sig från sin soliga varma sida igen!
    Kram från ett soligt Åland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så mycket det kan rymmas i en säng. Härligt när man tänker tillbaka på när man trängdes med alla barn och djur.

      Radera