onsdag 19 mars 2014

Jag håller på att avveckla


.....min caféverksamhet. Idag serverade jag sista portionen fågelmat. Jag har trappat ner lite smått redan, och slutade att servera jordnötskottar i början på veckan. Talgbollarna är på upphällningen och det samma gäller jordnötterna. Jag försöker att samla allt på ett ställe nu så jag åtminstone kan stänga det ena caféet helt till helgen. Grannarna runt ikring har plockat bort sina fågelbord för ett bra tag sen, så vi har haft rusning hit dagligen.

Även om det känns sorgligt att plocka bort allt, så känns det lite förväntansfullt också. Nu MÅSTE våren komma på riktigt och fåglarna klarar sig själva. Lökväxterna har kommit upp lite varstans i trädgården och man riktigt känner suget efter att dra fram hacka och räfsa och "rullebör" och hela middevippen. Jag brukar ta en rundtur i trädgården varje dag, för att se om det hänt något nytt. På hösten sätter jag alltid lite nya växter, men jag är inte så ordningssam så att jag märker ut var eller vad det är jag planterat. Det blir en lika stor överraskning varje vår. Jag lever ett spännande liv.

Den höga häcken vi har på framsidan sträckte sig en bra bit ut i gatan, så för att inte behöva stå och dirigera trafiken där som vid ett vägbygge, så klippte Göran bort en hel del. Jag var lite rädd för att det skulle se skabbigt ut, men det blev riktigt snyggt. Nu syns den lilla muren vi har framför buskarna och gatan blev bred som en boulevard.

I höstas röjde jag rejält bland våra buskar inne i trädgården och nu gäller det att få lite fason på de platser som står tomma. Det är nästan det roligaste av allt när man får fantisera ihop hur det ska bli. Jag får väl se hur mycket av mina stora planer som kommer att förverkligas. Det kommer i varje fall att dokumenteras noga, så ett och annat trädgårdsinlägg kommer det säkert att bli.

24 kommentarer:

  1. visst är det härligt att gå omkring i trädgården och planera :) det gör jag också :)
    jag tror nog att pipplisarna hittar mat därute i naturen själva nu
    Sv: ja, visste du inte det? :D ställ bara ut snöskyffeln, då slipper du snö :)
    kramar

    SvaraRadera
  2. Fåglarna hittar nog mat ändå, även om det inte var så bekvämt och extra lukulliskt som hos dig. Med en trädgård på några år, växer buskar sig stora, så gallring behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville göra slut på fågelmaten, så jag slapp förvara den till nästa år. Gallring var verkligen välbehövlig här.

      Radera
  3. Jag gör helt tvärtom just nu. Här förstoras caférörelsen allteftersom småfåglarna "ramlar" ner från himlen efter sin färd över öppna havet. Det är gott att få lite extra energi i sig när man har flugit långt och så ska ju boet byggas, holkarna städas och äggen bli till och då är det så himla skönt att ha caféet om knuten och när småttingarna blir flygga kommer de också på cafébesök. :)
    Uppriktigt sagt slutar vi aldrig att mata dem
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mysigt det låter. Jag ska kanske hålla en liten filial öppen för säkerhets skull. Då kanske jag får fler som "övernattar" här till sommaren.

      Radera
  4. Jag håller mitt matställe öppet ett tag till .....Det var grannens tunna som rullade iväg.Dom hade glömt låsa hjulen.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tänkt att stänga ner till helgen, men det blir kanske en förlängning ändå.

      Radera
  5. Just idag blir man lite fundersam på hur fåglarna skall klara sig utan sina caféer! Gud vad det vräker ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kallt och regnigt här, men jag tycker ändå det känns som om våren är på gång.

      Radera
  6. Min granntant berätta att hon tar sig lite rödvin varje dag och whisky ibland för det är bra för hjärtat.

    Fåglarna hittar alltid mat, när dom inte får serverat.
    Hos mej kom vintern tillbaka idag. har snöat sen förmiddagen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste att det skulle snöa längre uppåt landet. Idag är jag glad att jag bor i Skåne.

      Radera
  7. Ska jag stanna i Sverige en vinter till så MÅSTE jag få sätta upp ett litet fågelfik utanför mitt fönster. Kan inte tänka mig att det skulle störa några andra hyresgäster eftersom inga balkonger finns i närheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan väl knappast störa någon med ett litet fågelbord. Hoppas du får tillåtelse till det, för det är mysigt att kolla in de olika fågelsorterna.

      Radera
  8. Samma här. Det blir en sista giva fågelmat när jag kommer hem från Mälarhöjden på måndag. Talgbollarna är egentligen inte så stor idé att hänga upp, kajor och skator är där omedelbart och lyckas för det mesta få ner dem. Men som min yngsta kloka dotter brukar säga: "De är ju hungriga de med."
    Kram från Ingrid och lycka till med din trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte haft några större besökare än koltrastar här...förutom hackspetten förståss.

      Radera
  9. Hejsan Gunnel !

    Hade också tänkt sluta mata dom, men idag var det full vinter igen, som tur köpte jag några
    som var tänkta till gråsparvarna på framsidan. Så Prinsen har något att jäbba åt.
    Men i em.fick jag gå bort till björken och lägga i fyra st.i mataren. Förr om åren tog jag ner dem, men de kan lika gärna sitta när björkens löv är där.
    Passade samtidigt på att sätta ut lite mat+ vatten till en katt jag sett traska ensam härutanför.
    ingen jag sett förut. Om det inte är en nyinflyttad då.
    Tror inte dessa var av fin kvalité för det var bara sparvar ,kajor,skator som åt dem.

    Ha en fin kväll !
    Och sov gott när det är dags för det.

    Kram Mi
    Alla fina vinterfåglar försvann till anat ställe eller till skogs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har tack och lov inte vinter mer, så jag tror att fåglarna klarar sig hyfsat nu.

      Radera
  10. Har du hängt stängt-skylten vid cafe' ingången 😉

    SvaraRadera
  11. Middevippen, det var längesedan jag hörde det ordet.
    Fin grönsiska du har fotat!
    Med oss är det tvärtom! Vi bor i lägenhet, och får inte café här på vintern pga av råttor od.
    När vi kommer till sommarstugan gör vi som vi vill, och matar från vår till höst!! Då får vi en massa roliga fåglar på besök! Och mannen tillverkar den ena holken efter den andra......
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns lite vemodigt att stänga ner för säsongen.

      Radera
  12. Hej, tvärtemot dig så har jag just öppnat ett nytt hak! Utanför min dörr har det ända sedan flytten flaxat omkring små pippin som talat om för mig att de har svultit hela långa vintern för ingen har bott här och ingen har matat dem. Provade hänga ut en talgboll i ett snöre i en buske och vips, samma dag var den slut! Nu ger jag dem en ny nästan varje dag...någon annan servering blir det inte förrän till hösten då jag får fundera på ett lämpligt ställe för ett fågelhus där inte katterna kommer åt...
    Men vi bor ju i en annan klimatzon,Bore härskar fortfarande, snöhögarna smälter knappt och inga andra knoppar än videkissar har jag hittat ännu
    Livet traskar på, jag kravlar och kryper och ålar, men framåt tar jag mig på något vis, o trivs faktiskt förträffligt i min lilla lya. Det blir nog bra även om det tar tid...
    Kram från nya pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt också fortsatt med fågelmatningen, för fåglarna fortsatte att flyga hit varje dag och jag fick lite dåligt samvete.

      Radera