söndag 9 mars 2014

Att bli väckt


Det skönaste är helt klart att få sova tills man vaknar av sig sjäv. Tyvärr så passar den rytmen inte alltid in i samhället. Min rytm har i varje fall aldrig passat in. Jag är nattmänniska och tycker att tidiga morgnar är av ondo, men det är det ingen som har tagit hänsyn till. Alltså har jag alltid fått förlita mig på en väckarklocka.

Jag läste nånstans att i gamla texter så skrivs det om vattenur som kunde avge signaler. Om detta var ursprunget till väckarklockan vet jag inte och hur det gick till att det ljöd en signal på en given tid förstår jag inte alls. Med tanke på att det var ett vattenur hade det väl varit mer passande att den sprutade vatten på den sovande. Redan på 1500-talet lär det ha funnits mekaniska klockor för privat bruk. Då satte man in en plugg precis framför det klockslag man ville bli väckt. När visaren kom dit så satte pluggen igång ett kugghjul som då satte fart på en hammare som slog på klockan. Nåt liknande har jag haft. När jag flyttade hemifrån och inte kunde lita på att min mor såg till att jag kom upp i tid, köpte jag mig en stor kopparväckarklocka. Den hade 2 stora "tallrikar" ovanför urtavlan och mellan dem var fäst en minihammare. Det skrällde rejält kan jag lova. Tror nästan att jag väckte grannarna i lägenheten intill också.

När det blev populärt med klockradio köpte jag mig en sådan och det var väl helt ok så länge det inte blev strömavbrott. Dessutom hade den en snoozefunktion som jag använde flitigt. Sedan jag slutade jobba är det inte många morgnar jag har blivit väckt av en ringsignal. Det är bara i extrema nödfall, som om jag ska på läkarbesök eller passa en flygtid eller nåt. Sista tiden har jag blivit väckt på ett väldigt mysigt sätt. Det är Santos som fnyser mig i örat. Tänk om det fanns väckarklockor med en sådan human väckningston! 41 dagar till har jag förmånen att bli väckt så behagligt.


35 kommentarer:

  1. Även jag har varit kvällsmänniska och när jag var ung hade jag en period fyra väckarklockor. Minns en gång när jag försov mig flera timmar för att jag tappat räkningen på dem. Nu är jag desto mer lättväckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vaknar faktiskt också betydligt tidigare på morgnarna nu, och tycker t.o.m. att det är skönt att stiga ur sängen. Märkligt!

      Radera
  2. Jag älskar att sova men har nästan alltid haft jobb som har börjat tidig morgon, så det är jätteskönt att få sova tills jag vaknar av egen kraft under lågsäsong. Säger kuckeliku åt dig nu, men sov vidare i denna tidiga timme. Är på väg till Sverige, dotter och son har födelsedagar att fira.

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du var verkligen morgontidig. Mina jobb har alltid också betytt att jag var tvungen att gå upp tidigt, så jag njuter i fulla drag nu när det är jag som avgör vilken tid jag ska gå upp.

      Radera
  3. jag älskar att stiga upp tidigt på morgonen :)
    svårt för att ens stanna vaken efter kl 21. mysigt att gå upp tidigt och möta dagen, kanske sätta en bröddeg, dricka kaffe och klappa katten.
    KRAM fr tanten i Dalsland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att gå upp och baka tidigt en morgon hade jag aldrig pallat för. Om det inte blivit "döbakat" förr så hade det säkert blivit då. Men jag kunde mycket väl tänka mig att äta nybakat. Jag lägger mig sällan före kl.12 på natten.

      Radera
    2. Lika mysigt är det för oss kvällsmänniskor att göra sådant på kvällen.....men av någon anledning, ???, anses morgonpigga personer var bättre än oss suspekta som , som Gunnel skriver sällan lägger oss för tolv nattetid

      Radera
  4. Ett så mysigt sätt att bli väckt på! Man mår verkligen bäst av att få vakna mjukt när man är färdigsoven.
    Själv vaknade jag av kaffedoft och makens surplande imorse. Min kopp stod på nattygsbordet och väntade. Det var mysigt det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter verkligen mysigt...och att få vakna av kaffedoft....mmmmmm.

      Radera
  5. Precis en sådan kopparväckarklocka hade jag också. Jag vet inte hur vattenur fungerar, men jag hade en klocklampa för några år sedan, som det gjordes mycket reklam för. En lampa som började lysa mer och mer tills det var alldeles ljust. Dessutom kunde man ställa in olika ljud t.ex. porlande vatten (var man inte kissnödig innan så...), tuppgal, fågelkvitter eller andra ljud.
    Jag trodde den var superbra, men så begeistrad var jag inte. Fnys i örat låter mysigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lampan du beskriver har jag aldrig hört talas om. Tror faktiskt inte jag heller hade gillat den. Fnys i örat är toppen!

      Radera
  6. En mjuk nos i örat är nog mycket bättre väckning än nån form av väckarklocka 😊 Har aldrig varit morgonpigg men lite bättre har det blivit med åren. Numera är det tidig morgon på måndag när sessorna kommer, annars vakna i egen takt, och det gillar jag 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inför barnbarnsbesök är det inte så svårt att stiga upp tidigt.

      Radera
  7. Jag var natt människa förr, men nu har jag blivit en morgonperson. Det måste vara ett ålderstecken. Dock är jag alltid kreativast innan jag ska sova och får mest praktiskt gjort innan nio på morgonen. vore skönt om man slapp rätta sitt sovande efter andra och bara följa sin egen rytm... jag läste nånstans att en del har kort dygn, kansek 20-22 timmar och andra långt 25-26 timmar, därav blir vi morgon- eller kvällsmänniskor.
    En hundnos i örat låter hur mysigt som helst!

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker med att många ideér dyker upp sent på kvällen, och då är det synd att inte ta tillvara dem innan man lägger sig.

      Radera
  8. här blir jag aldrig väckt på det viset, Nemo är nog morgontrött han :) men väckarklocka har jag, ett måste eftersom jag har typ-1 diabetes och måste komma upp
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ringsignaler på väckarklockor är så högljudda, tycker jag. Det är inte skönt att bli väckt så.

      Radera
  9. Mina "töser" sover tills jag går upp! Kalle Anka har en sorts väckarklocka i husvagnen Kanske något för dej????Går det inte att fixa till din skrivare?? Men om den är gammal så kan det vara på tiden att köpa ny. Vilken tur att de inte gör det samma med mej!Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill helst inte ha nån väckarklocka. Min skrivare faller nog för åldersstrecket är jag rädd.

      Radera
  10. Ja en sådan väckarklocka hade jag också med stora uppochnedvända kupor. Jag har under många år arbetat kvällar och nätter. Skönt att få sova tills man vaknar av sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbade också natt i många år på barnsjukhuset när mina barn var små.

      Radera
  11. Ja att Santos fnyser dig i örat låter ju som ett mysigt sätt att vakna till. Men min svärdotter berättade att hon en morgon vakande av att lilla Bella slickade henne I munnen:((( Blääää!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov så räcker inte Santos upp så långt.

      Radera
  12. Hejsan Gunnel !

    Härligt inlägg/reportage.
    Ogillar väckarklockor jag med, numera hör jag dom inte.
    Prinsen är ingen som väcker, jo om jag ligger efterhalv sju, då kommer han o.
    sätter sig på sängbordet, för han hör på min andning att jag är vaken, väntar bara på att jag ska
    sätta fötterna i golvet... Det bestämde vi tidigt, om jag inte stör honom, får han inte störa mig
    Och det gör han inte heller,.

    Gullebulle, gopuddingen. Då kråmar han sig.

    Fnysning är ju inte så kul, minns våran dreglige boxer,
    som väckte med en blöt slick.Blä- men han var go.


    Vårkram till Dig från Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är mysigt att bli väckt av Santos.

      Radera
  13. jag hade också en liknande väckarklocka när jag var yngre med stora "tallrikar" ( eller vad man ska kalla dem)
    som fanns ovanför urtavlan med en liten hammare som slog mot dem
    och ja, de skrällde ordentligt...
    men ibland inte ens detta oväsen hjälpe att man vaknade ;-)
    på den tiden sov man gott :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att slippa vara beroende av en väckarklocka nu.

      Radera
  14. Hej, jag är också kvällsmänniska och har länge väntat på att börja sova mindre. Det sägs ju att äldre behöver mindre sömn, men jag har inga problem alls att sova 10-12 timmar! Kanske inte varje natt men minst 8 timmar snarkar jag glatt. Tycker det är lite bortkastad tid, men har ingen lust att börja väckas av klockan då jag inte är av nöden tvungen. Ha en fin vårvecka i trädgården, även hos mig har våren anlänt, lågskorspremiär igår och idag var ungarna ute med cyklar
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sovmorgnar är det bästa som finns.

      Radera
  15. Härligt inlägg som jag skulle kunnat skriva själv! Stämmer precis. Klockan du beskriver måste ha varit en sådan som jag hade. Vilket ljud.....man vågade ju knappt lägga sig för att slippa vakna av den!/M

    SvaraRadera
  16. Jag har just en sådan stor väckarklocka som du beskriver. Den sätter jag alltid tillsammans med digitalklockan om man absolut MÅSTE vakna för att komma i tid någonstans. Om man ska ut och flyga t.ex. Då går det inte att få strömavbrott...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan verkligen lita på den där klockan.

      Radera
  17. Jag är morgonmänniska... på gott och ont... mer eller mindre halvdöd efter klockan 9 på kvällen... och hur roligt är det på en skala?
    Har ju alltid haft hund... alla har varit morgontrötta - jag har fått fnysa i deras öron istället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Du är du en riktig hundväckarklocka.

      Radera