onsdag 5 mars 2014

Hur gammal är du?


I måndags var det tid för imålning av håret igen, och det blev en ny frisyr med på köpet. Efter att frissan kletat färg i håret på mig, satt jag och läste lite skvallertidningar. Hon har normala tidningar också, men är man hos frissan eller tandläkaren så är det skvaller som gäller, tycker jag. Jag fick tag i en gammal Se och Hör. Nu minns jag inte vad det var för fest det stod skrivet om, men det var uppräknat en massa namn på de som varit med. Inget konstigt med det kan man tycka, men det var inte bara namnen som var utskrivna, utan åldern också. Vad hade den med saken att göra? De är väl ändå inte döpta till sin ålder?

Det såg inte klokt ut. Det var säkert ett tiotal namn med på listan med både för och efternamn och efter varje person stod då åldern också. Man skulle kunna tro det var ett utdrag ur telefonkatalogen om det inte varit för att alla då haft mycket konstiga telefonnummer som bestod av endast två siffror. Nu är det inte bara skvallerpressen som har åldersnoja. Dagstidningarna är också ganska snabba med att berätta hur ung eller gammal en person är. Förr ansågs det väldigt oartigt att prata om damers ålder. Man frågade aldrig en dam hur gammal hon var. Varför det egentligen? Män och kvinnor åldras väl lika snabbt? Det finns väl ingen speciell kalender för kvinnor som gör att tiden går snabbare eller långsammare?

Jag skulle så gärna vilja veta hur de journalister tänker som alltid måste ha åldern med när de skriver om någon. Det tillför väl knappast berättelsen någonting, och är säkerligen inte speciellt intressant för de flesta läsare. Jag har viss förståelse för om det är en kostnadsfråga...alltså om journalisten får betalt för antal skrivna ord. I så fall är kanske åldern bara en utfyllnad för att tjäna lite extra pengar. Då är det väl konstigt att de inte sätter ut sin egen ålder också. Det står alltid Text: NN, men aldrig nånsin får man veta hur gammal journalisten är.

Text: Gunnel Moberg, 68år 7mån

23 kommentarer:

  1. Ålder är ju bara några siffror på ett papper, man är väl så gammal, som man känner sig :)
    H: Gun 62 år 3 mån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Inte går man varje dag och tänker på hur gammal man är.

      Radera
  2. Det är en konstig trend, som man inte fattar. Som poliser som uttrycker sig "vi fick larmet cirka 11.43", vilket jag inte heller fattar vitsen med. Men ändå mer förståeligt.
    Jag ser att du är ett par år äldre än jag. Och årets rabarber är inte uppe hos mig heller. Bildarkivet du vet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerar också för den där exakta tidsangivelsen. En minut hit eller dit spelar väl ingen roll. Bildarkivet är bra när man vill se hur det kommer att bli.

      Radera
  3. mm, det verkar vara jätteviktigt med ålder, det ska skrivas överallt och i tv står det ju alltid, som i tex Mästerkockarna, där står det namn och ålder
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl bränna vid maten vare sig man är 30 eller 60år?

      Radera
  4. Du.....Idag har jag fått klara mej själv med att göra ingenting! Yvonne 73år 3mån Kram!

    SvaraRadera
  5. Åldersnoja det verkar alla ha. Och ofta olika kriser, 30-års kris, 40-års kris osv.
    Åldern och vädret är två saker som inte kan förändras, och ändå kämpar alla för att göra det annorlunda.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  6. Nästan lite Don Quijote-aktigt. Ett omöjligt företag.

    SvaraRadera
  7. Du har så rätt!
    Visst är det märkligt att det där med åldern är så intressant.
    Kram Ingrid 73,5 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det underliga är att andra människor är mycket mer intresserad av hur gammal man är än vad man själv är.

      Radera
  8. Härligt att gå till frissan och bli lite ompysslad en stund.
    Det där med ålder är intressant. Jag har ofta känt mig äldre än jag är så det här att bli äldre är mest skönt.
    Hanna 38 år 3 mån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt och se att man kan ha så mycket gemensamt över åldersgränserna. Jag är 30 år äldre än du, men känner ändå att vi tycker lika ibland.

      Radera
  9. Detta har jag oxå tänkt på. Skvallertidningarna skriver alltid ut åldern Hmmm....
    Kram från Annika 56 år och 10 månader

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett märkligt fenomen. Tyvärr är åldersfixeringen stor och många diskrimineras p.g.a. ålder. Kan undras vilken som är den perfekta åldern.

      Radera
  10. Åldern har alltid varit litet av ett hett stoff, konstigt nog.
    Man är ju det man är och blir vad man blir och hellre blir man väl många år än inte alls.
    Nojor är det!
    Ålder är siffror på ett papper.
    Idag blir min yngsta 37 år, min äldsta fyller 40 år på söndag och jag själv är någonstans där mitt emellan
    rent mentalt. På papper är jag 62 år och 10 månader och 1 dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Man har en fysisk och en mental ålder.

      Radera
  11. Nu var jag ju bara tvungen att konfrontera stora G (Han den där Journalisten som jag lever med du vet) om detta....Svaret jag fick var att när de ska skriva om te.x ett brott som har begåtts så kan det vara det enda de får veta från Polisen.....Annars använder man åldern istället för namn som man inte får röja.....
    Inget bra svar sa jag. Då bad han mig stänga dörren till hans kontor;)))
    Kram Susan snart halvvägs i livet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag har läst om 47-åringen och 60-åringen, men här stod både för och efternamn på personen + ålder. Jag tyckte det var lite onödig information.

      Radera
  12. Härligt med lite ompyssling hos frissan... och precis... där läser även jag skvallertidningar - oftast ganska gamla, så inte mycket brukar stämma längre - inte ens åldern :)
    Enligt födelsebeviset så är jag just idag exakt 22 967 dagar gammal... men jag känner mig nog lite yngre - i alla fall idag när solen skiner :)

    SvaraRadera
  13. Man känner sig olika gammal olika dagar, det är sant. Hihi, nyfiken som jag är så var jag tvungen att plocka fram miniräknaren.

    SvaraRadera
  14. Ålder är verkligen bara siffror. Inte minst märker man det när man kommer människor in på bara skinnet, bokstavligen. Vissa är unga men har höga siffror, andra är gamla fastän siffrorna kanske inte ens är uppe i 40. Förresten har jag en nära väninna, 82 år fyllda, jobbar fortfarande och vi går ut och tar ett glas vin emellanåt. Jag har en annan väninna, i min egen ålder, som är en riktig gammeltant. Ålder är bara siffror och visar inte valörer på det sätt som man skulle kunna tro. Svenskar är åldersfixerade och åldersdiskrimineringen stor i vårt land.

    SvaraRadera