torsdag 13 mars 2014

RUA 512


Igår var det åter dags för årets nervösaste besök.....hos bildoktorn. Konstigt nog så är jag aldrig hälften så skärrad när jag själv har en läkartid. Det kan klart bero på att även om jag behöver nån operation eller medicin av något slag, så stannar det ändå vid en viss summa och sen går högkostnadsskyddet in. Varför finns det inte nåt liknande för bilar?

När jag köpte min Renault för 14 år sedan gick det att teckna en speciell försäkring på den. Jag betalade en summa varje månad...en helt överkomlig summa...och sen kunde jag lämna in den för service eller reparation och försäkringen täckte allt. Efter 7 år eller efter en viss körsträcka så gällde inte försäkringen mer. Urdumt!!!! Det är ju när man blir äldre som alla små och stora problem dyker upp. Där är bilar och människor väldigt lika. Nu behövde jag inte bekymra mig, för bilen klarade galant alla tester.

Nytt för i år var en Besiktningsbok. Det var en liten pappmapp som de stämplade i och som skulle ligga i bilen. Man kunde även registrera den på nätet och då få lite olika utskick och erbjudanden. Det ska bli spännande att se vad det blir för något. Man kan ju alltid hoppas på åtminstone halva priset på en besiktning. Numera finns det tre olika slags besiktningar att välja mellan, nämligen Bas, Standard och Premium. Bas är den gamla vanliga som testar att bilen är körduglig enligt lagen. Standard kollar även om det finns något elektronikfel. Premium består av en lång lista med basutbud, elektronikkoll, koll av olja och kylarvätska, däckdjup och lite råd om bilägandet. Kostnaden för de olika besiktningarna var en hundring dyrare för varje steg uppåt i besiktningslistan. Jag kommer att välja Basbesiktning även i fortsättningen.

24 kommentarer:

  1. Jag blir imponerad av dina kunskaper!
    Gick det bra för bilen eller blev det dyrt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den klarade besiktningen, så jag behövde bara punga ut med 375kr, vilket jag redan betalt via nätet.

      Radera
  2. Skönt! Jag kom på mig att jag höll andan ända fram tills dess att Hanna frågade priset:)
    Man vet aldrig hur det kan gå när det handlar om bilar.
    Typiskt är att försäkringarna gäller så länge bilarna håller ihop, sedan när skramlet börjar infinna sig så försvinner garantierna. Det skulle ju vara tvärtom, precis som du skriver, men då förtjänar inte försäkringsbolagen på det. Alltid har någon rumpan där bak;)
    Grattis till besiktningen som gick bra. Igen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen konstigt att försäkringen gäller så länge man inte behöver utnyttja den. I och för sig bra att bilen är kurant de här åren, men det är lite sura pengar att betala när den blir äldre och skraltigare.

      Radera
  3. ja, varför ska man göra mer än basbesiktningen om man inte måste, allt kostar ju ändå
    skönt att din bil gick igenom utan mankemang :) grattis
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker det verkar vettigare att fråga sin mekaniker om man misstänker att något är galet. Bilbesiktningen lagar ju ändå inte bilen. De tar bara betalt för att berätta om det är nåt fel. Sådana negativa besked vill jag inte betala för.

      Radera
  4. Vilka kunskaper du har om bilar!!! Är det du som är bilsmycket????.....................Jag tror att dina barnbarn är lika goa som Oliwer!!! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste om de här olika besiktningarna när jag var på stationen igår. Det var nyheter för mig. Det är jag på bilden i min torsdagsdress.

      Radera
  5. Skönt att den gick genom besiktningen iallafall. Ja högkostnadsskydd för bilar har nog ingen kommit på. Inte för tandläkare heller, fast där finns ju ngn form av "trappa" för att det ska bli litet billigare.
    Snygg kärra du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färgen blev lite konstig på bilden. I verkligheten är den grön.

      Radera
  6. Tjusig torsdagsdress! Om jag vinner ska jag efter att ha köpt en lägenhet, köpa en liten röd sportbil och när jag kör den ska jag ha mina röda lackskor, den vita handväskan med röda prickar samt en liten scarf tjusigt fladdrande i vinden...Suck...Grattis till den godkända bilen :)

    SvaraRadera
  7. Så konstigt att dom ska krångla till allt nuförtiden,
    allt blir nytt och svårt, ungefär som när vi skulle ut å äta i Umeå...
    inte helt lätt med allt idag.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte alltid lättare bara för att det blir något nytt.

      Radera
  8. Finns ingen anledning att lägga till någonting till basbesiktningen enligt min mening. Det viktigaste är ju att bilen går igenom. Däckdjup t.ex. kan man ju titta på själv. För övrigt brukar de alltid påpeka det om de är slitna. Grattis till att bilen gick igenom utan anmärkning i alla fall.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att de här valalternativen är väldigt onödiga, och har svårt att se att någon utnyttjar mer än Basutbudet.

      Radera
  9. Ja ja de där bilarna som man måste ha. Våran Skoda Octavia är precis i år 10 år, ny köpt då. Men vissa problem som gubben inte klarar, lämnar vi till en händig bilmekaniker. Nästa vecka ska vår bil också till besiktning. Nä jag är aldrig rädd, men däremot tror jag Rolf är lite orolig för den i år.
    Vi Smålänningar frågar inte vad det kostar, vi säger KOSTAR DET NÅGOT ! 'Kösta de nött' ? hi hi . . .

    Ja du var mig en rackare på att kunna mkt om bilar, bravo till dig och buu till mig.
    Ha de fint/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte mycket om bilar, jag bara läste informationen när jag satt och väntade på Bilprovningen. Något ska man ju fördriva tiden med.

      Radera
  10. Svar
    1. Ja, nu kan jag köra lugnt igen ett år framåt.

      Radera
  11. Så bra att bilen gick igenom utan problem... ett helt år nu tills det är dags igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns nästan som om man vunnit en högvinst.

      Radera
  12. Det där med olika steg var helt nytt för mig...Ska bli riktigt spännande att besiktiga nästa gång...Älskar nyheter:)
    Kram och ha en underbar helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt nytt för mig med, men jag tror inte det blir så populärt precis. Vem vill betala mer än nödvändigt för en besiktning?

      Radera