fredag 14 mars 2014

Hurra vad jag är gla´


I förra veckan så stannade pannan och vi vaknade till ett utkylt hus. Vi ringde till den firma som servar den och de jobbar väldigt snabbt. En reparatör dök upp redan på förmiddagen och fixade snabbt så det blev varmt igen. Räkningen kom också snabbt. Igår när jag stoppat in disken i diskmaskinen och tryckte på knappen så hände ingenting. Jag öppnade luckan igen och gjorde om samma procedur, men med samma resultat. Jag kände hur irritationen steg. Om det är något jag hatar så är det att diska för hand. Jag kan inte tänka mig något mer själsdödande....det skulle i så fall vara att kolla sport på TV.

Jag ropade på Göran och han försökte få igång den, men det lyckades inte. Vi letade fram bruksanvisningen och han plockade fram lite olika redskap och började skruva och dona. Jag gick ut från köket, för jag kände att jag gjorde ändå ingen nytta där, utan jag satte mig i soffan och stickade medan jag slötittade på TV. Det var lite svårt att koncentrera sig på programmen, för jag hade hela tiden i bakhuvudet att en olycka kommer sällan ensam. Först var det pannan och nu diskmaskinen. Vad kommer härnäst tro?

Efter ett tag tyckte jag att jag hörde ett välbekant ljud.....diskmaskinsljud. Jag rusade ut i köket.  Jojomensan!!!! Maskinen funkade! Jag visste faktiskt inte att jag var gift med en diskmaskinsreparatör.

30 kommentarer:

  1. För det brukar vara sant tycker jag. Kommer en olycka, kommer nästa relativt kvickt efteråt. Visst är räkningar efter fackfolksbesök snabba på att komma. Brukar även vara lite extra saltade. Nu vet jag varför du är så anti. När du var liten och gjorde något dumt. Slet av något öra på en docka. Då placerade dina föräldrar dig framför radion när det var sportextra istället för i en skamvrå. Sedan har du flyttat över detta till tv-världen. Eller är du släkt med min fru? ;) Helgkram och vad bra att det ordnade sig med diskmaskinen.

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag minns faktiskt inget av den bestraffningen du beskriver så jag måste nog i stället var släkt med din fru (eftersom vi båda verkar tycka samma om sport på TV).

    SvaraRadera
  3. Din man har flera strängar på sin lyra. Både pelargonexpert och diskmaskinsreparatör. Det inga dåliga egenskaper. Och du besitter dom tydligen inte. Skön helg och hoppas diskmaskin och värme håller i sig. Det har utlovats snö och kyla. Själv åker jag till Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har tydligen många dolda talanger. Vi kompletterar nog varandra bra. Jag har kanske mer ideér än förmågan att genomföra dem. Då är det bra med en praktiskt lagd person i familjen. Hoppas vi slipper åtminstone snön i Skåne.

      Radera
  4. Jag hann inte mer än flytta in här så löste Jordfelsbrytaren ut.. Först då jag stängede av tvättmaskinen funkade strömmen igen. Så det var den som inte ville vara med mera. Veckan efter hände samma sak då jag satte på diskmaskinen... NEJ! Inte den också... men då hade jag bara för många maskiner och ström på i köket. Så den gången var det bara att släcka ner några lampor :-) Så jag förstår din glada känsla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort några maskiner strejkar i hushållet så ser jag genast framför mig hur pengarna flyger iväg. Jag kan tänka mig roligare saker att slösa pengar på än på reparationer.

      Radera
  5. :) vad bra att det inte var något större fel på diskmaskinen
    jag hatar också att diska
    ha en fortsatt fin fredag
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diskmaskinen MÅSTE bara fungera alltid.

      Radera
  6. Jag kan tänka mig att maken fick sig en puss extra efter den bravaden, för diska för hand är inte kul!
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väl vara lite extra omtänksam några dagar.

      Radera
  7. Skönt att det löste sig. Jag känner väl igen det där med Murphys lag. Börjar det krångla så brukar det fortsätta krångla. Så har vi haft det hela veckan. Först fick inte min dator nätkontakt, sedan när den saken var fixad, var det Uffes dator som muckade "gräl" och när datordoktorn äntligen hade fått ordning och reda på alla datorer (4 st) i huset så lade tv-bilden av, när även det blev fixat igår, så lade en av skrivarna av...och så där har vi haft det...men so what, allt ordnar sig, men pengar kostar det. Uj!
    Ha en skön helg och låt diskmaskinen gå!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att olyckor hopar sig....precis som om det var någon slags magnet i dem.

      Radera
  8. Hmm funderar lite kryptiskt om det var nästa olycka att du fick en "ny" man?;) Nej så klart att det var en riktig nytändning att han har dolda talanger! Unna er lite lyx i helgen för de sparade slantarna:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, någon ny man blev det inte. Vi ska festa ordentligt i helgen. Det kan det vara värt.

      Radera
  9. Bra jobbat av Göran! .....Svar:.ja han glömde att man ska backa i båten !! Kram!

    SvaraRadera
  10. Tänk att man kan bli så glad för så lite, fniss, nä i ditt fall var det en stor bedrift. Ja karlar är bra att ha ibland, hi hi......
    Det finns tre hushålls maskiner jag absolut inte skulle kunna vara utan, det är tvättmaskinen, damsugan och diskmaskinen. Men måste jag välja bort en 'pryl' blir det diskmaskinen, för Rolf är annars min andra diskmaskin. Han behöver mjuka upp sina hårda arbetshänder säger han, och i diskvatten blir de så fina.
    Så är det här, kanske Göran var rädd att behöva diska för hand, så han gjorde allt för att den skulle 'funka', *fniss*
    Trevlig helg till er/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Göran och jag är lite allergiska mot handdisk, så han var säkert lika glad som jag när den fungerade igen.

      Radera
  11. Skönt att det löste sig. Jag försöker inbilla mig att det är rätt meditativt och mysigt att handdiska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det har jag väldigt svårt att tänka mig att det är. Sån fantasi har inte jag.

      Radera
  12. Sådana stunder blir man extra nöjd med sitt giftasval!
    Instämmer beträffande TV-sporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Jag har gjort ett bra val.

      Radera
  13. Visst är det bra med en tekniskt lagd människa hemma när man själv inte har dom egenskaperna :D Ha en skön helg..kramen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid en fördel om man kan komplettera varandra.

      Radera
  14. Vilken tur att diskmaskinen fungerade. I synnerhet när man har plockat den helt full - inte kul att ta ut alltsammans och diska för hand. Vi brukar köpa en ny diskmaskin när den inte fungerar. Men förra gången när vattnet inte pumpade ur rådfrågade vi den tekniske svärsonen. Han rådde oss att diska ur maskinen med speciellt maskindiskmedel och si - den gick igång igen. Vi har hårt vatten så den kalkar lätt igen. Nu rendiskar jag maskinen en gång i månaden och nu fungerar den sen dess.
    Men visst blir man (nästan) hysterisk när maskinerna och bilen strejkar...
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskinerna kan klart inte hålla i evighet, men de tycks alltid gå i sönder när man behöver dem som mest.

      Radera
  15. Trist med prylar som inte fungerar - bra med servicefirma som kommer på direkten - bäst med tekniskt kunnig man i huset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att omge sig med praktiskt händiga personer.

      Radera
  16. Det är så jobbigt detta när saker går sönder, som är viktiga att ha när man bor i hus. Vår hydropress gick sönder för ett tag sen och roligare saker kan man lägga pengar på. Skicklig man du har som lyckades fixa diskmaskinen.

    SvaraRadera