tisdag 4 mars 2014

Turturduvor


Helgen som gick har varit den stora "datehelgen". Det är inte bara människor som får hjälp med att välja partner, även brevduvor kan behöva lite hjälp ibland. Varje år i början på mars brukar Göran sätta ihop avelsduvorna i par, för att förhoppningsvis få nya bra duvor som flyger snabbt på de kommande tävlingarna. Det är väldigt noga vilka som passar ihop. Alla duvor har en stamtavla och det är den som får styra deras framtida familjebildning.

Göran har haft duvorna nu i så många år, så han har kommit fram till vilka som passar bra ihop.
Beviset är att ungarna som föds blir bra flygduvor, annars testas en annan kombination. Det påminner om vilken annan avel som helst. Spelar ingen roll om det är hästar, hundar eller katter.....man vill ju ha så bra resultat som möjligt och de gener som är bra ska då föras vidare.

Ena väggen i duvslaget består av fack.....ett fack för varje duvpar. Ser lite ut som när man förr gick in på postkontoret där de ofta hade en hel vägg med brevboxar. Det passar bra eftersom det handlar om brevduvor. I varje fack inne i duvslaget står en lerskål med halm i som duvorna använder som rede. Nytt för i år är en slags matta som ligger i skålen. Materialet påminner om tovad filt och ska vara bra för ungarna att ligga på. Om ca 10 dagar beräknas de första äggen läggas. Honan lägger ett ägg och hoppar över en dag innan ägg nummer två läggs. Sen dröjer det 17 dagar fram tills kläckningen. Ungarna är ganska fula. De är nästan nakna med bara lite gult ludd här och där.

Jag undrar om duvorna är nöjda med det val Göran gjort åt dem. I annat fall har de ju den möjligheten att anmäla sig till Match.com.

30 kommentarer:

  1. vad roligt med duvbebisar :) jag är säker på att de är helnöjda med boen
    Sv: Sluggo ligger mest under bilfärd men Nemo har svårt att koppla av, han gillar inte riktigt att sitta i bilen
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt också att de stortrivs.

      Radera
  2. Jag vet det där med avel är viktigt! Jag har ofta undrat Tänk!!!! Om de hade gjort samma med oss människor! det var väl det Hitler var inne på.......................Oliwer sa stäng munnen när du äter dom så är de inte så sura .. och det stämmer .. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fy farao för männsiksoavel, men visst finns det likheter. Fast han var ju ingen normal människa och det kom inget bra ut av hans ideér.

      Radera
  3. Intressant! Mycket! Skulle gärna se hur en liten duvunge ser ut fastän du skriver att den inte är särskilt fager att se på:)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att ta ett foto på en liten duvbebis.

      Radera
  4. Kul att läsa om duvorna.
    Undulatungar är inte söta heller när dom kläcks, när yngsta dottern var liten hade hon undulater som föröka sig.
    Tack, ansiktsdetaljerna köpte jag på Panduro för flera år sen. Är så svårt att brodera på frihand tycker jag.
    Nu är dockan helt klar. Ska fota henne.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också gärna ha ett mönster att gå efter när jag broderar. Ska bli kul att få se din docka.

      Radera
  5. Va festligt! Kunde inte ana att man avlar metodiskt på duvor för att få fram de bästa egenskaperna. Men visst är det logiskt när det gäller fåglar som andra djur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sporten är inte särskilt stor i Sverige, men i Belgien och Holland och även i Danmark är det stora pengar i omlopp, och det spelas på dem precis som på t.ex.hästar.

      Radera
  6. Mycket trevligt att läsa om, det finns verkligen en hel del man inte har en aning om, men det är alltid bra att få reda på mer, ja annars behöver man inte läsa alls.
    Min far hade ett duvslag när jag var barn, (nu tänker jag) .... kunde det vara mitten på 50-talet.
    Men jag vet inte om han gjorde på samma vis som Göran. Som barn hängde man ju bara med på allt som hände i föräldrarnas 'värld', alla har ju olika intressen. Men jag minns mycket väl hur trevligt det var att höra detta kuttrande ljud och när han pysslade med duvorna. Det största intresset som jag ärvde av far var trädgården och odling. Det sistnämnda var det som försigick mer av, det blev ju liksom mat på bordet av grönsaker m.m. Så redan som 5-6 åring fick jag hjälpa till att så med övervakning av far.
    Det var inte alls tråkigt som många kompisar sa utan spännande att se allt växa upp. Sådde man för tätt blev det mkt gallring (inte bra)

    Så nu väntar jag på turturduvornas tillökning framåt sista mars.
    Tack och lycka till/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit Görans hobby i mer än 40 år. Jag kan inte påstå att jag är lika intresserad, men i gengäld så intresserar sig inte Göran för varken stickning eller virkning heller.

      Radera
  7. Då ställer jag en delikat fråga. Vad gör ni med dom som inte passar ihop med någon? Hamnar dom på tallriken?
    Fast han kan nog det där med avel. Det blir säkert små söta duvungar.
    Någon nämnde samma för människor. Läs Pojkarna från Brasilien om du inte gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avelsduvorna är jämna par, men bland flygduvorna är det oftast ungarna som blir middagsmat...ja inte här, för jag vill inte göra vid dem. Min svärmor brukade göra det, men jag gillade inte köttet alls.

      Radera
  8. Ja du, duvor har jag levt tillsammans med de här två veckorna, för det var väldigt gott om dem på hotellet. Det hohoades och kuttrades alldeles väldigt. Man fick se sig för när man gick ut på balkongen för där satt de på räcket, på stolsryggen eller t o m låg på bordet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var några närgångna duvor du träffat på. Dessa duvorna spatserar mest runt på gräsmattan när de inte är ute på sina flygturer.

      Radera
  9. Spännande att se om duvorna passar ihop. Kan tänka mig att ungarna är fula, precis som kycklingar är just när de kläcks.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite svårt att tänka sig att det ska bli nåt ståtligt av de där små otäckingarna. Duvorna är faktiskt väldigt fina som vuxna.

      Radera
  10. Det är mycket med det där med bra val vid avel. Sonen och sonsambon föder upp hästar. Mitt barnbarn 5 år brukar studera hingskatalogen som kvällslektyr :-) Det skall böjas i tid...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja de blir väl påverkade antar jag. När vår son var yngre var han väldigt intresserad och hade en egen duva, och det har Rasmus också.

      Radera
  11. Intressant att få lära sig något nytt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En lite annorlunda hobby kanske. Men det finns så mycket att välja bland.

      Radera
  12. Tänk så intressant egentligen. Duvtavlan är ju bara för söt :)

    SvaraRadera
  13. Vilket pyssel med duvor, när ska man börja avla på oss, hi hi.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag verkligen aldrig blir aktuellt.

      Radera
  14. Det låter som ett mysigt kuttrasju!
    Och ungarna blir väl söta efter ett tag kan jag tro, lite som kycklingar.
    Hoppas han får duktiga flygare maken din.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungarna är väldigt söta när de får lite fjädrar. Göran har faktiskt haft väldigt bra flygduvor och vunnit många priser genom åren. Det är bara till att hoppas att det blir så i år med.

      Radera
  15. Det där var ju riktigt spännande....Jag har aldrig ens tänkt på det innan.....Så många intressen det finns i världen som man inte vet ett smack om.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lite annorlunda hobby, och inte särskilt omtalad i Sverige.

      Radera