onsdag 12 mars 2014

TV-dryck



Tro nu inte att jag är så förvirrad att jag tror det är söndag idag. Jag vill bara tala om att jag tycker söndagkvällen har de bästa TV-programmen på hela veckan. Klockan 8 börjar Morden i Midsommer och sen följs de av Poirot...två avsnitt efter varandra!!!!! Det kan inte bli bättre. 

Jag sitter klistrad framför TV:n och hinner bara gå ut i pauserna och hämta nåt att dricka. Då är jag glad att det är enklare nu än förr i tiden. När min farmor bryggde kaffe och även min mor minns jag att de hade en emaljkanna med en insats där det var fäst en slags tygpåse. I den lades kaffebönorna och sen fick man koka vattnet på spisen för att hälla det över bönorna. Jag har inget minne av att jag tyckte det var så gott med kaffe på den tiden, men det var kanske för att jag var barn. Den här påsen togs av med jämna mellanrum och kokades.

Vilken lättnad när melittapåsarna kom. Då kunde man bara slänga papperspåsen efter varje bryggning och sätta i en ny nästa gång. Det var på detta viset jag lagade kaffe när jag flyttade till min första lägenhet. Kaffekokaren kom långt senare och när man började använda den undrade man hur i all världen man klarat sig utan en sån apparat tidigare. Den skötte allt på egen hand och man behövde bara ladda den med bönor och vatten och göra något annat medan den fixade kaffet. 

När kapselmaskinerna dök upp på marknaden, tyckte jag först att det lät väl onödigt, men sen blev jag mer och mer nyfiken och till sist skaffade jag mig en. Jag har hittat två favoritdrycker som jag varierar mellan, nämligen Chai Latte och Caramel Macchiato. I reklampauserna hinner jag precis gå ut i köket och fixa mig en stor mugg av någon av mina älsklingsdrycker. Sen sätter jag mig tillrätta i TV-soffan igen och fortsätter att mysa tillsammmans med Barnaby och Poirot. 


25 kommentarer:

  1. Fortfarande tycker jag att det godaste kaffet får man av nymalda kaffebönor i en gammeldags kaffepanna, och helst vedspis ;) Men tur att att det finns snabbare variationer nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är alldeles för bekväm för att göra så. Jag har smakat kokkaffe en gång och det var både första och sista gången för mig. Det var så starkt och man fick sila bönorna mellan tänderna. Jag dricker inte alls så mycket kaffe mer som jag gjorde förr.

      Radera
  2. Jag minns också kaffekannan och tygpåsen, som såg rätt äcklig ut.
    Kaffemaskin har jag dock inte anammat. Perkulator har jag. Dricker dock inte kaffe på kvällarna.
    Både Barnaby (fast helst den förre - jag är föresten rätt lik hans fru) och Poirot är helt i min stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att veta hur du ser...på ett ungefär. Jag är mer förtjust i den nye Barnaby och Poirot är oslagbar. Jag dricker bara vanligt kaffe på morgonen sen blir det en kapselkopp på kvällen.

      Radera
  3. Våra söndagskvällar ser likadana ut!!
    Det var på 50- talet man började marknadsföra tv-kannan då TV kom. Så man skulle kunna koka kaffe före tv-kvällen började.
    Jag minns då vi barn gick och hälsade på ett äldre grannpar. De hade en kaffekvarn på väggen i köket. Den fick vi alltid mala kaffebönorna till dem på.
    Jag föredrar perkulatorkaffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en gammal kaffekvarn som bara står till prydnad...och det får den nog fortsätta med i all evighet.

      Radera
  4. Nu känner jag mig som en riktig bakåtsträvare!
    Här har vi bara skogs-TV, således inte detta utbud på söndagskvällar. Och kaffet det kokar jag på spisen, helst långsamt.
    Dina söndagar låter dock njutningsbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att när du berättar hur ni har det tycker jag det låter så mysigt. Det påminner om när jag själv var barn och när mina barn var små. Nu är det bara vi två vuxna och då blir man lite mer bekväm av sig.

      Radera
  5. Gjorde som du,,,först Morden i ...och sen vår underbara detektiv. Men jag dricker numera te i stora muggar med honung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också kaffet smakar bäst ur en mugg.

      Radera
  6. och jag dricker Nescafé, lättar än så kan det inte bli :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också att ha det så bekvämt det bara går.

      Radera
  7. För många år sedan köpte jag bönor och malde som jag sedan använde i min pressokanna. En period använde jag en espressomaskin och skummade mjölk till. Sedan blev det snabbkaffe under några år när jag började vistas på Gran Canaria och nu har jag en Caffitaly kapselmaskin. Väldigt bekvämt. Den kostade några hundra och i somras fick jag en likadan gratis. Hade velat ha en sån som gör lite mer än vanligt brygg- och espresso men då hade jag väl börjat "okynnesdricka".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underligt att man blir så påverkad av nya saker. Först brukar jag tycka att det är inget som jag behöver, men efter att tag så blir jag ändå nyfiken och till sist fattar jag inte hur jag klarade mig utan manicken.

      Radera
  8. Jag kommer också ihåg dom kaffebryggarna Tygpåsen var ibland gjorda av långkalsongben (rentvättade).Jag har inte dom kanalerna så jag får klara mej ändå på söndgarna....Här var det minus 2,2 i morse!! Men det ändrades snabbt när solen kom fram Nu är det 20.5 i solen.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag minns med historierna om långkalsongerna, men jag kände ingen som verkligen använde sådana.

      Radera
  9. Kul att läsa om tygpåsen när man gjorde kaffe.
    Nu har jag det så bekvämt med kaffe fyller på med kaffebönor i min kaffemaskin, gott kaffe tycker jag. Och fort går det att fixa.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag har all tid i världen så vill jag att det ska gå undan när jag blir kaffesugen.

      Radera
  10. Oj, hur har jag kunnat missa Morden i Midsommer och Poirot? Vilken kanal?
    Kaffebönor malas varje dag här för att få det goda kaffet som jag vill ha, men helst på morgonen.
    Vi har det så himlabra att vi har en apparat i caféet som malar och sköter hela rubbet, bara vi trycker på onknappen först:)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar att vara en behändig apparat, men den är nog lite för stor för oss. Midsommer börjar kl 20.00 på TV8 och när det är slut kl.22.00 sätter TV4 igång med Poirot. Sen blir det raka vägen till sängen.

      Radera
  11. Du verkar ha det riktigt mysigt i soffan på söndagarna. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helmysigt!!!!! En av veckans höjdpunkter.

      Radera
  12. Den modellen med tygpåse har jag inget minne av... i barndomshemmet hade vi en Don Pedro... en sån där med en glaskanna i botten och en glaskupa ovanpå... väldigt gott kaffe :)
    Numer blir det "vanligt" bryggkaffe till vardags och "finkaffe" från kapselmaskinen i helgerna. Tyvärr blir det lite för dyrt att bara använda kapslarna när man dricker så mycket kaffe som jag...
    Har en gammal kaffekvarn - används dagligen som pepparkvarn... världens bästa pepparkvarn!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag dricker också vanligt bryggkaffe på dagen, men ibland på kvällarna lyxar jag till det med kapselkaffe...dock inte varje kväll.

    SvaraRadera
  14. Kapselkaffet är alldeles för dyrt per kopp. I alla fall om man dricker så mycket kaffe som jag gör. Ligger på ett snitt runt 20 koppar per dygn.

    SvaraRadera