torsdag 6 januari 2022

Kösamhälle

Att köa har vi gjort länge, men det har blivit betydligt mer av den varan nu. Butikerna får inte släppa in mer än ett visst antal besökare åt gången och det är inga problem för min del. Jag undviker affärer så mycket jag kan. Ibland måste jag ändå besöka någon och då är det bra att åtminstone får köa inomhus. Jag har kört förbi banken nere i samhället några gånger och sett att det stått några stycken utanför ytterdörren. När Peter var där under julhelgen för att fixa några bankärenden fick han vänta utanför i ca 20 minuter. Vädret var ok så det var inga större problem, men jag undrar hur det blir om det spöregnar eller snön vräker ner. Då kan det inte var särskilt behagligt. 


För att slippa ifrån den sortens köande utomhus tänkte jag vara smart och i stället ringa till banken för att få svar på mina frågor. Öppettiderna är 10-13 så det gäller att vara på alerten. När jag ringde kopplades jag inte till kontoret i Åstorp utan till en gemensam "uppsamlingsplats". Jag sa vad det gällde och då blev jag kopplad till en annan avdelning. Efter några signaler hälsade en inspelad röst mig välkommen och talade om att det var många som ringde just då för att ordna sina bankärenden. Jag trodde i min enfald att de flesta gjorde det med hjälp av datorn. När jag har några frågor angående konton och liknande vill jag gärna prata personligt med en bankanställd. I annat fall ringer jag aldrig. Rösten mässade vidare att de jobbade så snabbt de kunde för att kunna hjälpa mig. Det tvivlade jag inte alls på. Till sist sa rösten att jag hade nr 200 i kön. Jag trodde jag hörde fel, men efter en stund fick jag veta att jag hade 199 i kön. Då la jag på luren. 

På måndag åker jag ner till banken och även om det är några före mig så att jag måste vänta utomhus, så accepterar jag det. Ösregnar det kör jag hem och försöker en annan dag. Jag är 100% övertygad om att det kommer i varje fall inte att stå 199 personer före mig i kön utanför bankkontoret.


29 kommentarer:

  1. Nä, Gud bevars, för dessa telefonköer! Säger jag, som jobbat med handläggning via telefon och betat av telefonköer.
    Bättre tur nästa gång, som de säger på Bingolotto. Ringer aldrig dit mer.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är irriterande att sitta och vänta.

      Radera
  2. Det var en enorm kötid måste jag säga. Bankerna gör ju så stora vinster, så nog borde de kunna anställa personal som kan svara i telefon åtminstone. T o m Telia har ju skärpt till sig just när det gäller kötider.
    Hoppas att du kommer in på banken på måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror med det hade hjälpt med lite mer personal.

      Radera
  3. Otroligt! Flera timmars väntetid, antagligen. Bankerna borde nog utöka personalen på sin telefonservice ! Förstår att du väljer att vänta utanför banken. Borde väl inte vara så mycket folk i kö på förmiddagen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvivlar på att det är så många som står i kö en måndagsmorgon.

      Radera
  4. Vi låg en gång bakom en långtradare med skylten: "Tack för att du väntar, just nu är det många som vill köra om. Du har plats 1 i kön". Vi hade just där inga planer på att köra om men skylten var lite kul. Har själv suttit i telefonköer men aldrig med så många framför mig. Hoppas det går bra på måndag med det "riktiga" köandet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah! En sån skylt gör definitivt att irritationen minskar en aning.

      Radera
  5. Ibland bli man schackmatt när man hamnar i telefonköer. Jag ringde till Försäkringskassan för jag hade en fråga som inte gick att lösa via nätet. Höll på att trilla av stolen när det var nästan 500före. Jag hade inget annat val än att vänta men glädjande nog tog det "bara" 50 minuter. Förr var det enklare när man kunde ringa direkt men numera kopplas man fram och tillbaka. Jag tycker det låter som ett klokt beslut att dyka upp personligen på banken.

    Kram och god trettondedag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Milda makter! Jag beundrar dig att du orkade sitta kvar och vänta när dyr fick höra att du hade 500 före dig. Tvivlar på att jag haft samma tålamod.

      Radera
  6. Jag blir matt bara av att läsa din text. Din nya taktik tror jag lyckas bättre. Om inte får du snickra ihop ett plakat med bilder och text som blir som ett slags tidigt första aprilskämt så de 199 före dig får bråttom därifrån.
    Kram
    Ps. Härliga foton i förra inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag får fundera på det där plakatet under helgen.

      Radera
  7. Först ska man trycka 1, 2, 3, o.s.v. i all oändlighet tills fingertopparna ömmar och sedan gäller det att trycka på sin egen "tålamodsknapp". ;) Dessa moderna telefonköer är ett otyg.
    Ställer mig nu snällt i kramhälsningskön! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr ingen tålamodsknapp. Var köper man sådana?

      Radera
    2. Tror man föds med dem. Jag saknar en ständigt. Och allra helst i telefonköer.

      Radera
  8. Helt otroligt med den telefonkön..... Det kommer att gå snabbt och smidigt när du kommer ner till kontoret, det håller jag tummarna för! Kanske bäst att hänga på låset =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte samma....jag har bestämt mig för att var först i kön.

      Radera
  9. Ett evigt köande kan det ju vara. Men att ha plats 200 i kön är ju helt osannolikt. Även 199. Åker du ner till banken en stund innan de öppnar ska det nog kunna fungera helt ok. Här i huvudstaden finns numer nästan inga bankkontor att besöka över huvud taget. Men det brukar gå ganska snabbt att ringa och komma fram. Och med snabbt menar jag en väntetid på högst 5-7 minuter.
    Önskar dig lycka till.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väntetid på 5-7 minuter är helt ok, tycker jag.

      Radera
  10. Såå irriterande och hopplöst med köer ... och då framför allt telefonköer. Jag har dåligt tålamod och ger mig ofta. Provar igen - och ger mig igen ... suck!
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör jag med, och inte kommer jag längre fram i kön för det.

      Radera
  11. På vissa ställen ringer de upp när det är min tur, sådana ställen gillar jag. Men då det inte går, utan man får sitta och vänta, då brukar jag sätta på högtalaren, eller stoppa plupparna i öronen och sen stickar jag tills det blir min tur. För inte sitter jag och håller i telefonen.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill komma fram med en gång. Gillar inte att vänta.

      Radera
  12. Oj, hjälp. Då kan jag förstå att du la på luren. Min väninna ringde en support och fick reda på att hon var nr 90 i kön, det tyckte jag lät alldeles för många, jag skulle ha gjort som du, lagt på.
    Det är ett bra tag sedan jag ringde någon bank, flera år tror jag och någon bank att besöka finns inte här, vad jag vet.
    Hoppas att det ordnar sig på måndag och att det går snabbt att få ärendet uträttat.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att jag har bättre tur på måndag.

      Radera
  13. 200 är ju lite mycket men det brukar gå undan det där, ibland iallafall.
    Försäkringskassan har också en gång meddelat mig att jag hade jättemånga före mig, tresiffrigt, inte så kul att vänta men ibland kanske nödvändigt.
    Men hujeda mej vad ont i armen jag hade förra gången, var ju tvungen att arbeta under tiden jag stod i kö och hörlurarna låg hemma.

    Ha nu en fin dag utan telefonköer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det är mer än jag som ringer, men ibland verkar köerna onödigt långa. Nog måste det gå att åtgärda det på nåt vis.....mer personal t.ex.

      Radera
  14. Otroligt! Och din bank är inte ensam med långa telefonkört. Skatteverket hade 400 personer före mig ifjol när jag ringde. Men där kunde man åtminstone mejla och fick frågan besvarad inom 48 timmar.
    Att fysiskt stå i kö i 20 minuter oavsett årstid speciellt med tanke på pandemin är totalt underkänd. Det gäller också längden på telefonkön. Jag menar om det drabbar oss pensionärer är det tillräckligt illa, men hur gör man när man jobbar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara ett elände att komma i kontakt med banken för de som jobbar. Här är kvällsöppet en dag i veckan, och man kan undra hur många de hinner hjälpa under den tiden.

      Radera