tisdag 11 januari 2022

Dubbel glädje


Jag gillar gamla, antika saker. Det är roligt att gå på auktioner och se vad som finns, men hittills har jag aldrig köpt något. De gamla saker jag har här hemma är sådant vi ärvt efter våra släktingar. För det mest är det mindre saker som vävnader t.ex. eller skyttlar och garnvindor. Det mesta har jag delat ut till barnen, för det finns ingen anledning att jag ska ha sådant liggande och bara ta ta plats. Jag försöker så mycket det går att blanda gammalt och nytt  i inredningen. En del saker som jag är extra rädd om ligger i ett vitrinskåp som "tittgodis".

Ett gammalt skåp som Görans morföräldrar haft i sitt hem står nu hos oss. I december ockuperas det av en massa änglar. I underskåpet förvara jag väskor och bakom de små vitrindörrarna gömmer sig mina smycken.

I klädkammaren har den här gamla kistan stått sen vi flyttade hit. Där har jag förvarat extra täcken och kuddar. Nu kom jag på en bättre idé för den förvaringen och då behövdes inte kistan. Den tömdes och jag försökte baxa ut den ur det lilla rummet, men det var inte så lätt. Som tur var kom Bo och Rasmus hit och lyfte enkelt ut den därifrån. Ulrika har inte plats för den och inte Katarina heller. Att Peter skulle överta den var inte att tänka på, så Bo föreslog att jag skulle skänka bort den. Han satte in en annons på Facebook och efter en kvart fick han svar. Ett yngre par ville gärna ha den och de kom dagen efter och bar upp den från källaren. Tänk så bekvämt! Jag behövde inte lyfta ett finger för att bli av med möbeln. Vi har haft nytta av den i 50 år och jag hoppas att det här unga paret ska ha glädje av kistan minst lika länge. Själv är jag oerhört glad att allt löste sig så snabbt.

26 kommentarer:

  1. Jag gillar också gamla saker ... helst sånt som jag har något minne att koppla det till. Jag hade min farmors gamla brudkista och Lasse hade sin morfars gamla sjömanskista kvar, men när vi flyttade hade vi ingen plats för dem. Lyckligtvis kunde Calle och Lina hitta plats för båda, så de finns i alla fall kvar i familjen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt när kommande generationer kan överta ens gamla saker.

      Radera
  2. Fin kista. Jag kan tycka att det är tråkigt att den inte går i arv i er släkt fortsättningsvis, men å andra sidan, som du skriver, andra kan få glädje av den. Jag gillar den skarpt. Tycker om gamla föremål och har svårt att göra mig av med dom. Men, det går inte att samla på sig alltför mycket.
    Vi har ett skåp med glasdörrar där jag förvarar en del av min stora kattsamling. Ska börja kalla det för "tittgodis", bra namn.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viist är det roligt när det går att lämna över till barn eller barnbarn, men det blir alltid besvärligt när det gäller större saker.

      Radera
  3. Visst är det roligt att blanda gammalt och nytt. Ärvda saker betyder självklart extra mycket. Vi hade ett par stora kistor men blev inte av med dem så de fick helt enkelt kastas. Er var jättefin så roligt att den kom till användning igen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ingen nappat på anbudet om att hämta den här gratis, så hade alternativet varit att slänga den. Detta var betydligt roligare.

      Radera
  4. Haha... vi har ett nästan likadant skåp, och något liknande kista... Så komiskt, jag har länge tyckt att du och jag inte är helt olika varandra. Har mycket tycke och tänk som du, mycket mera än jag har med min mamma.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underligt! Man behöver tydligen inte vara släkt för att vara lika varandra.

      Radera
  5. Visst är det fint med gamla föremål och på Stenstugu finns det massor av den varan. En vacker ekkista också som jag hade med mig från mitt hem. Här har jag inte plats för den så den lämnade jag kvar.
    Ha en fin tisdag!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla möbler är vackra, men de tar ganska stor plats.

      Radera
  6. Jag gillar också gamla saker. Vågen till höger i översta bilden känner jag igen ... hm, jag tror mamma hade en sådan eller var det mormor ...

    Så praktiskt med kistan. Tänk så lätt det går att sälja saker nu för tiden. Och snabbt går det. Efter 50 år hos er får nu kistan flytta till ett nytt hem ... och kanske stanna där i 50 år.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla möbler brukar vara gedigna, så det är nog inte omöjligt att den håller i ytterligare 50 år.

      Radera
  7. Vi har ju gått på auktioner sen vi var unga och jag verkligen älskar det. Och så roligt att det unga paret nu får njuta av din fina kista. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad att det var ett yngre par som också gillade gamla möbler. Då kändes det rätt att skänka kistan.

      Radera
  8. Gillar också blandningen av gammal och nytt. Samlar till exempel på gamla vågar, inte helt olik den du visar på bilden.
    Kistan var ju hur fin som helst. Den är ju både en "prydnadssak" och en förvaringslåda. Grattis till det unga paret som fick den nästan 200 år gamla kistan gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara två vågar...min mors och den på bilden som är efter min svärmor. Det kändes lite konstigt att lämna kistan, men det var roligt att det var yngre personer som ville ha den.

      Radera
  9. Så fin kista! Den skulle jag haft svårt att skiljas frän. (I sovrummet har jag min farfars gamla sjömanskista som inte alls är vacker men den rymmer en del och är bra att lägga kläder på.)
    Jag tycker också om gamla saker och har varit en riktig samlar-ekorre under hela mitt liv. Älskar loppisar och auktioner — och det syns här hemma! :) Men nu har jag börjat döstäda (lite försiktigt) och ger bort vissa "pryttlar" till mina syskonbarn.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också upptäckt att jag har alldeles för mycket prylar här hemma. Rensar gör jag lite då och då, men nu blir det en riktig hårdrensning.

      Radera
  10. Vilken lycka för det inga paret dom fock din kista . Jättefin! En väldigt bra idé att så enkelt göra sig av med den! Har mycket gammalt som jag ärvt. Köper absolut inget mer...Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är perfekt med Facebook när man vill bli av med något. Det är alltid någon i närheten som är intresserad. Jag bryr mig inte så mycket om att få betalt för sakerna. Det viktigaste är att jag själv slipper forsla bort dem. Dessutom är det kul om det kan komma till nytta hos någon annan.

      Radera
  11. Jag gillar också gamla grejer, vi har väl en liten samling som vi sparat efter "de som gått före".
    Mest gillar jag nog gammal dokumentation av vad det än må vara för inriktning på det, svårt att läsa ibland men man lär sig.

    Min gamla far var mycket för sådant också och han gjorde ett och annat "kap" under sina levnadsår.

    Den kistan var fin där, men har man ingen användning för det så är det ju lika bra att ge bort det till nån som behöver, fint att det löste sig så snabbt.

    Ha det fint nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara lite besvärligt ibland med gamla möbler. De är både tunga och stora.

      Radera
  12. Himla schysst att ge bort kistan, mycket bättre än att bara dumpa den på återvinningen. Jag har också en stor trären kista jag köpte av syrrans kompis pojkvän... den är nog inte så
    gammal som din var. Den jag har förvarar jag trasmattor i =) fick be en jobbarkompis som hade en stor bil att köra hem den då vi köpt den, för på den tiden åkte jag i en golf tvåa, nog för att bilen svalde mycket då man fällt baksätet, men inte kistan =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alltid det lättaste att forsla sådana här mastodontmöbler.

      Radera
  13. Tja, visst är det så att man samlat på sig en massa saker. Tack för tipset.Och så fint att kistan blev hämtad. Den är verkligen jättefin. Förstår att de som fick den var glada.
    Här har vi ofta skänkt bort saker via sidan "bortskänkes.se" som är gratis och det har fungerat fint. Har också en gammal kista, i källaren, och den ska nog nu få vandra iväg. Tack för påminnelsen om att inte spara.
    Har dock ändå kvar en hel del. Kände igen den gamla kaffekvarnen och vågen på din första bild. Dessa finns även här på en hylla i köket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre ärvda saker som jag har plats till och kan ha framme vill jag gärna behålla. Det är mysigt med alla minnen som är förknippade med sakerna.

      Radera