fredag 7 februari 2020

OJ, så oLIDLigt!


Vi har två relativt stora matbutiker i samhället. Lidl har funnits här i några år nu. Förra året fick samtlig personal ett slags headset, tror jag det kallas. Det liknar de där mikrofonerna alla popartister har nu när de uppträder. Antagligen var det avsett för att de enkelt skulle kunna få kontakt med någon kollega i butiken utan att behöva gå och leta efter personen. I så fall är det ju ett utmärkt hjälpmedel, men så fungerar det inte i Åstorpsbutiken. Det är inget "jobbsnack" utan det är rent personliga saker som avhandlas inför kunderna. Ibland känns det nästan som man stör dem när man behöver fråga om något. Värst av allt tycker jag det är när kassapersonalen sitter och pratar under tiden de scannar varorna. Många gånger har de inte ens tid att säga hej till den kund som står på tur att betala. Det är ett serviceyrke och då ska man som kund kunna begära att bli vänligt bemött. Det hör väl ändå till god ton att intressera sig för den som står på tur för att få hjälp och inte diskutera med en kompis vad som ska ske till helgen?

I vilket annat jobb kan man sitta och prata privatsamtal på arbetstid? Sånt får väl göras på raster eller efter jobbet? Att affärsföreståndaren tillåter detta är för mig en gåta. I stället kunde personalen ägnat tiden åt att lägga in i kassaregistret de varor som är prissänkta, för det stämmer aldrig. Jag tror inte jag har köpt en vara där någon gång till nersatt pris där det har stämt när jag kommit till kassan. Jag kollar alltid kvittot och 9 av 10 gånger får jag säga till att de tagit för mycket betalt. Mycket dåligt!

Den andra butiken, som heter OJ, har funnits här i väldigt många år. Där går inte personalen runt med några "headset" utan behöver de ta kontakt med någon tar de upp sin mobil och det fungerar alldeles utmärkt. Det märks att de är där för kundernas skull och de är väldigt hjälpsamma. Hur bra sortimentet i butiken än är, så är det ändå personalen som är ansiktet utåt. Är man så ointresserad av att betjäna kunder borde det kanske sättas upp en skylt utanför butiken med texten: STÖR EJ!

30 kommentarer:

  1. Lidl har väl som jag sett det ingen större marknadsföring utom deras veckoblad (som vi aldrig får) Deras marknadsföring är väl annars mest noll, stora ytor, liknande lagerytor med korgar med veckans fynd.... Allt genomsyrar OINTRESSE! Mest ungdomar som jobbar och har nog inte fått någon som helst utbildning i bemötande...Synd för konkurrens behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trist! Ibland har Lidl bra och prisvärda varor men det är ingen rolig butik att handla i.

      Radera
  2. Låter som om man inte ska handla på Lidl. Hur otrevligt som helst. Finns det ingen chef som man kan ta upp frågan med, om man vill fortsätta handla där? Här på landet är det ICA, Willys eller Temp som gäller. Besöker väldigt sällan de större tätorterna Lidl eller Netto ...om den senare finns kvar...kanske borta ny. Coop är trevligt, City Gross likaså. Besöker dem ibland, när vi är hos dottern i Värnamo. Så det finns konkurrens utan Lidl... OJ har jag aldrig hört om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj är nog än lokal butik...den finns i Helsingborg också och till hör ICA-kedjan. Tack och lov ligger alla de butiker du räknar upp inte så långt från Åstorp och det är ofta jag handlar i dem.

      Radera
  3. Lidl är väl inte mest kända för sitt kundbemötande och sin service men det här systemet verkar ju helt galet. Väldigt märkligt att butikschefen låter det fortgå. Själv tycker jag att Lidl är en väldigt otrivsam affär att handla i. Nu finns den inte här hos oss men jag har besökt den i stora staden. Ingen butik för mig.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den anses vara en lågprisbutik, men jag kan tycka att det är ganska blandat.

      Radera
  4. Jag handlar ibland på Lidl i Finspång och även om det är ung personal har jag aldrig upplevt det du beskriver. Det måste väl finnas en butikschef att prata med och tala om att om det fortsätter som det är så är det sluthandlat från din sida.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personalen har tidigare varit mycket hjälpsam, men efter den här "mikrofongrejen" är det som om de flippat ut totalt.

      Radera
  5. Jag tycker att det är fruktansvärt då kassabiträdet pratar i telefon, men det är inte okej att vi som kunder pratar i våra telefoner då vi ska betala. Är det viktigt så ringer de igen, eller så kan jag ringa upp då jag gått ur affären.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag tycks mobilen vara det viktigaste här i livet.

      Radera
  6. Jag handlar på Lid´l ibland,men har aldrig upplevt det du har,kan bero på att de flesta har jobbat där ganska länge.Jag handlar mest grönsaker,finns ingen affär i mitt område som når upp till Lidl´s kvalitet..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt stor personalomsättning på Lidl, och jag undrar varför.

      Radera
  7. Nu handlar jag aldrig på Lidl, men jag har hört att en del är missnöjda med den kedjan. Jag tycker att du kan skriva en insändare i tidningen och berätta om dina upplevelser. Det kanske är drastiskt.... men jag skulle tro att det ger verkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på det och tror att det kanske hade blivit en tankeställare för både personal och ledning.

      Radera
  8. Förstår verkligen att du blir irriterad på ett sånt uppträdande, som tur är så är inte vårt Lidl så, dom är jättetrevliga och hjälpsamma, tycker du ska klaga på ett Lidl, titta på deras hemsida så kan du skicka ett mail.. Ha en fin helg nu kram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har letat upp adressen och ska skicka ett mail.

      Radera
  9. Såna lurar har inte de på LIDL i Höör Och man får perfekt service.
    Du kanske borde komma och handla på LIDL i Höör istället ? :-)
    Svar..Vet inte om man kan se genom plastglasen.
    Ett par gamla MC glasögon fungerar bra också!
    Ha en bra fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ta en sväng inom Lidl i Höör till sommaren.

      Radera
  10. Detta har jag inte sett här. Jag var med dottern till Lidl i Karlstad och inget sånt där heller. Jag är sällan i den affären vintertid för den ligger långt bort utan jag tar de närmaste ICA och Willys.
    Nä, fy för snack privat i mobiler och liknande!
    Fredagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är den enda affär jag varit i där all personal går runt med lurar på huvudet.

      Radera
  11. Bemötandet är avgörande om man återkommer. Jag ger butiken en andra och ibland en tredje chans och ändrar inte beteendet, så ser de inte mig längre.
    Butikschefen kanske inte ens är medveten om situationen, hen kanske inte finns på plats?
    Vi har inte Lidl på Åland, men många andra aktörer. För det mesta är servicen väldigt bra i samtliga ( konkurrensen är hård) men givetvis händer liknade som du beskriver. Ger man sina surt förvärvade slantar för det man handlar ska man bli bemött på ett värdigt sätt.
    Ha det bra Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska skriva till kundtjänst , så får vi se om det blir någon ändring.

      Radera
  12. Så intressant att läsa, för vi ska få vår första Lidl-affär här på Gotland nu. Den första byggs i Visby, men ryktet går att Lidl köpt den nedlagda ICA-butiken här i Klintehamn. Folk har sett att det gjorts saker inne i lokalen, så vi är väldigt nyfikna på vad det kan bli. Allting är bättre än inget alternativ alls till Konsum.
    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varorna är helt ok, men personalen borde få bättre utbildning.

      Radera
  13. Men så förbaskat oförskämt!! En gång har jag varit med om att kassören ägnat mer tid åt en kompis än åt mig...jag går inte till den affären så ofta numera.... så jag förstår din frustration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tillhör väl vanligt sunt förnuft att man uppträder proffsigt på sitt jobb.

      Radera
  14. Oj då! Det har jag aldrig upplevt, inte i någon butik faktiskt. Däremot är det många expediter i folktomma klädbutiker i centrum här som sänder ut signalen "STÖR EJ" till potentiella kunder genom att inte lyfta ansiktet från mobilen.
    Hos Lidl brukar vi bara köpa hushålls- och toapapper. Kollar tyvärr aldrig kvitton, men borde kanske börja med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara upplevt sånt ointresse i den här butiken. Annars tycker jag man blir vänligt bemött.

      Radera
  15. Men din bloggrubrik tilltalar mig. Den butiken skulle jag, om det var möjligt, aldrig gå in fler gånger i. Om priserna inte stämmer och de sitter och snackar "skit". Det skulle vara om de började sjunga vackert och det visade sig att det var Måns och andra musikkollegor som börjat jobba där. Är det verkligen ingen som klagat till chefen tro. Jag förstod aldrig hur LIDL i Ystad kunde klara sig. Men ett utmärkt ställe att gå till för att köpa några få varor och slippa stå i kö. Det låg ihop med de två stora jättarna ICA och Konsum. Sedan flyttade ICA iväg en bit. Synd du inte har ex. ICA Maxi. Men bra du är alert och direkt har koll på deras erbjudande och slipper gå dit en gång till enbart för att klaga. För då stör du dem två gånger i det viktiga samtalet.
    Trevlig helgkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vill ju inte gärna störa dem i deras "arbete". Det blir inte mycket handlat i den butiken mer. Men om Måns kommer dit kan jag nog göra ett undantag. Jag har ICA Maxi bara knappt en mil bort så där handlar jag mycket.

      Radera