måndag 18 april 2011

Var är jag?


Nu har det hänt igen. Jag var tvungen att ringa mig själv för att få reda på var jag var nånstans. Ja, inte jag personligen så klart utan min mobil. Men det är ju nästan som den är en del av mig. Utan mobilen känner man sig inte som en hel människa. Samma gäller för dator, bil och mycket annat som förr var lyxprylar. Håller vi på att bli en slags robotar som måste ha kontakt med alla dessa saker för att kunna fungera? James Orwells bok om hur världen antogs se ut 1984 hade behövt en efterföljare snarast möjligt. När den skrevs 1949 ansågs den som rena fantasin. Det är väl inte helt omöjligt att de science fiction-filmer vi tittar på idag, kommer att kallas för dokumentärer i framtiden. Ganska skrämmande, egentligen.

Då är det avstressande att tänka tillbaka på hur det var förr. Kanske därför som så många släktforskar idag. Jag har inte själv den energin, men min dotter har kommit så långt bak som till början av 1600-talet. Till alla de kändisar jag är släkt med kan jag även räkna en statsminister. Det är bara till att sola sig i stjärnglansen. Idag skiner solen från en molnfri himmel och det är ganska varmt. Ska ta Orwells bok med mig ut i trädgården. Då slår jag två flugor i en smäll. Dels får jag lite sol, dels kan jag läsa om hur det var förr i tiden.....år 1984.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar