söndag 12 december 2010

Tredje advent


När jag satt och åt frukost i morse så ringde Rasmus. Han undrade om han kunde vara hos mig, för mamma och pappa skulle åka och handla i mååååååååååååånga affärer. Knappast en favoritsysselsättning för en 7-årig kille....och inte för en 65-årig mormor heller för den delen. Jag har fått nog av all trängsel och allt köande. Även om jag försöker åka och handla på förmiddagen och gärna i början på veckan så är det fullt med människor i affärerna. De här sista veckorna innan jul kommer jag bara att besöka affären om det är absolut livsviktigt; som om kaffet tagit slut eller något liknande. Har handlat en hel del julklappar på nätet och det kommer jag att göra i fortsättningen också. Ingen väntan, ingen trängsel. Kan inte bli bättre.

Jag vill ändå inte helt förlita mig på datorn när det gäller alla sorters inköp. Böcker är jättebilligt och enkelt att beställa, precis som biljetter till tåg, flyg eller konserter. Så bekvämt att bara sitta hemma och välja vilken dag och vilken plats man vill ha och sen få biljetten hem i postlådan. Jag läste för ett tag sen om att man kunde beställa hem matkassar. Det tycker jag verkar trist. Jag vill själv gå runt och välja vad jag vill ha för slags ingredienser. Dessutom tror jag att jag kan handla väldigt mycket billigare genom att själv välja och vraka. Då behöver jag ju inte tvunget handla allt i samma affär. Naturligtvis är det en stor fördel för de som har ont om tid att få allt hemskickat och naturligtvis måste man betala för sin bekvämlighet.

Nu ska jag baka lussekatter. I kväll är det ännu en Miss Marplefilm på TV, och det får man bara inte missa ( inte om man som jag är Agatha Christie-fan). Då ska jag krypa upp i soffan med en mugg kaffe och en lussekatt och njuta av Miss Marples virrighet. En perfekt avslutning på veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar