tisdag 23 november 2010

Ljusare tider

När nu köket är färdigskrubbat och nästan helt adventspyntat också, är det tid att ta sig an resten av huset. Det är tur att det är en sådan här megahelg åtminstone en gång om året, för då kommer mina storstädningstalanger fram. Jag får chansen att vända upp och ner på hela huset och möblera om där det finns möjlighet. Köket är lite svårt att ändra om i, förutom skåp och lådor då så klart. Men jag har kommit på en sak som går att ändra. Taklampan! Det är inget fel på den jag har i köket, utan den som hänger över matbordet i ett annat rum. Det är en gammaldags fotogenlampa med bruna och ljusblå blommor på. Den är i och för sig tjusig, men när jag dukar vill jag ha lite kul och annorlunda servetter. Gärna hela dukningen i ett tema. Det är nästan omöjligt att hitta nåt som passar till de där evinnerliga blommorna. Jag har fått blunda för dem i så många år, så nu tänkte jag göra slag i saken och ändra om.

Så härligt det är att få sätta fram ljusstakar överallt. Det behövs verkligen med extra ljus nu. Levande ljus har en avstressande effekt, tycker jag. Inget hindrar ju att man har levande ljus året om, men julen är en given tid för det. Vissa ljusstakar passar bara vid juletid, som adventsstakar och änglaspel. Jag minns änglaspelet från när jag var barn, så det måste ha funnits väldigt länge. Det är så fint......så länge inte ljusen är tända. Sen börjar oväsendet!!!! Jag kan ALDRIG vänja mig vid det där eviga plingandet. Något år har jag plockat bort de där pinnarna som hänger ner och slår till. Nu såg jag på nätet att det finns ett änglaspel utan pling. Toppen! Ett sånt vill jag ha. Jag monterade ner mitt gamla änglaspel, men behöll alla smådelar i bra-att-ha-lådan. Det går kanske att fixa till ett "ickeplingande" änglaspel av det. Det kommer att bli mitt nästa projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar