torsdag 26 maj 2016

Statistik kan vara missvisande


Nu är det klart vilken kommun i Sverige som det är bäst att bo i. Den har valts ut med hjälp av 43 olika kriterier som hur många som tar ut pappaledighet, bredbandstillgång, mängden idrottsföreningar, kommunikationer, sjöutsikt, bostadspriser osv. Vann gjorde Stockholm och sist på listan hamnade Gullspång. Sverige har 290 kommuner och för att få det lite mer överskådligt så gjorde jag en tabell som jag delade in i olika kategorier.

Plats 1- 49         toppenbra
Plats 50-99        godkänd
Plats 100-149    hyfsad
Plats 150-199    sådär
Plats 200-249    dålig
Plats 250-290    urusel

Tyvärr hittade jag Åstorp på 178:e plats och jag bor tydligen i en "sådär-kommun". När det gäller bredbandstillgången tror jag inte det står så illa till här, och det finns en hel del idrottsföreningar i kommunen. Ridsporten är stor i Åstorp och ridhuset som ligger precis nedanför åsen har haft världsmästerskap och många andra stora hästtävlingar genom åren. Kommunikationerna är det tyvärr lite si och så med. Det är ganska besvärligt att ta sig upp åsen där jag bor såvida man inte har bil. Åstorp är en storkommun och de små kommuner som räknas in är lite styvmoderligt behandlade när det gäller busstrafiken. Sjöutsikten kan vi bara glömma. I så fall får man spana väldigt långt.

Vad det gäller bostadspriserna är jag inte så informerad. Åstorp har vissa områden där det är mer populärt att bo, som på Björnås t.ex. Så heter det området högst upp på åsen där jag bor. Vi byggde vårt hus för 43 år sedan och tomterna som var lediga då försvann i ett nafs. Efter önskemål så stakades nya tomter ut för en del år sedan och jag tror inte det finns en jordplätt mer att köpa här. Jag tycker klart att jag bor på det bästa tänkbara stället i världen med fem minuters promenad till skogen och när jag väl kommit in där går det att spankulera omkring hur länge som helst. Skåneleden går här förbi och stigarna slingrar sig vida omkring.

Den där undersökningen tar jag med en nypa salt. För mig är Åstorp en toppenkommun att bo i och jag har definitivt inga planer på att flytta till en annan kommun för att komma lite högre upp på listan.

22 kommentarer:

  1. Det viktigaste är ju att man trivs där man bor. Det är 22 år sedan vi flyttade in i vårt då nyrenoverade hus.
    Tyvärr så kan jag inte säga att jag bor i en toppen-kommun. Tingsryds kommun är för Tingsryd, och bryr sig inte alls om våra småsamhällen i kommunen.
    Jag har bott i Linneryd i 27 år, och trivs bra. Tur är väl de.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver nog inte bry sig så mycket om placeringen på listan. Det viktigaste är att man trivs.

      Radera
  2. Statistik 📈 tar jag gärna med en nypa salt jag också. Trivs man och har det bra så kan det egentligen kvitta... Ha en fin dag 💙

    SvaraRadera
  3. Man ska nog ta det där med en nypa salt! Smaken är som baken - delad! Och man bor ju där man bäst trivs :)
    Kram och trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tycker ju inte samma, så det är svårt att få en rättvis bedömning om trivsel.

      Radera
  4. Det finns lögn,förbannad lögn och statistik!! :-)
    Så stanna kvar!
    Svar:..Nu har jag tre barnbarnbarn 2 pågar och en tös.Kram!

    SvaraRadera
  5. Statistik är egentligen bara siffror och ska tas med en rejäl nypa salt.
    Men intressant kan det vara läsa i alla fall.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul och se vad de går efter för att komma till det resultat de gör.

      Radera
  6. Med statistik kan man få fram vilka tokigheter som helst. Det beror alldeles på vem som använder den och i vilket syfte.
    Även om man råkar bo i en "dålig" kommun, enligt statistiken, så kan man trivas alldeles utmärkt. Dessutom ändras ju våra behöv över tid. Om jag behöver plats på ett äldreboende så är kommunens utbud av dagisplatser och idrottsföreningar tämligen ointressant.
    Kram från soligt norr! Men vindarna har bråttom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man har olika önskemål och behov i olika åldrar.

      Radera
  7. Varje plats har sina alldeles egna beundrarskara. Jag tillhör Nyköpings jag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det alldeles säkert att man tycker om olika platser.

      Radera
  8. Det finns så mycket statistik kring allt möjligt som man undrar hur de får fram.
    Jag såg en rapport om USAs fattigaste städer och jag förväntade mig nästan att se Weed där men det var en annan stad i Kalifornien som kom med på den listan.
    Trivs man är det ju det viktigaste.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Huvudsaken är förstås att ortens invånare trivs! Jag har inte sett den undersökningen och vet inte hur Jönköping hamnade, oavsett placering så stortrivs jag här... :-)

    PS! För cirka 10-15 år sedan var jag i Åstorp och dejtade efter att ha besökt en skånsk väninna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag antar att du inte minns mycket av Åstorp.

      Radera
  10. Rimligtvis borde hela Skåne ligga i topp10! Mest soltimmar mest rätt tid (inte mitt i natta) och närmast till andra spännande länder. Avslappnat folk. Mycket hästar.

    SvaraRadera
  11. Med statistik kan man få fram vad som helst ... alla kommuner har nog både bra och dåliga sidor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också. Det beror helt på vad man är i behov av.

      Radera