torsdag 5 maj 2016

Potatis eller ris?



Jag tycker om ris och pasta av allehanda slag. Jasminris är jättegott och det är även bulgur. Pasta finns att få i olika färger och former och det äter jag gärna till middag. Något som jag däremot försöker undvika så mycket som möjligt är vanlig kokt potatis. Det är så intetsägande. I så fall ska det vara nypotatis eller mandelpotatis. Matjessill med nypotatis eller surströmming med mandelpotatis är riktiga delikatesser. Där är Göran och jag inte alls överens. För honom så är det bara kokt potatis som gäller och helst då King Edward. En potatis som är helt omöjlig att koka. Jag provar med en sticka med jämna mellanrum för att se om de är genomkokta, men för det mesta är de stenhårda inuti mitten. När jag då en liten stund senare ska testa så ligger det bara en grötig massa av King Edward i kastrullen. Man kan väl inte stå vid spisen hela tiden potatisen kokar och sticka i den precis som om det var en voodoodocka?

Eftersom det är jag som står för matinköpen så är den potatissorten portförbjuden här, men ibland lyckas den ändå smyga sig in. Senast var till Årskalaset som vi hade i fjor sommar. Eftersom vi firade alla familjemedlemmar så fick alla presenter. Rasmus hade lyssnat på morfar när han beklagade sig över att det var så länge sedan han åt en riktigt god potatis....dvs. King Edward. Som den omtänksamme kille Rasmus är så köpte han en påse King Edward potatis och packade in fint i presentpapper. Den förärades morfar på kalaset. Det blev en mycket uppskattad present.

23 kommentarer:

  1. Rasmus är en kille med radarn på; han snappar upp, lägger på minnet och kommer således (bl.a.) med de perfekta presenterna. En go´ påg.
    Mandelpotatis är en läckerhet - och gärna med surströmming. Mums! Men färsk mandelpotatis är nästan hopplös att koka utan att det blir mos. Man ska helst inte sticka i den alls.
    Trevlig helg! Med god mat och vackert väder! :)

    SvaraRadera
  2. Denna fina Rasmus! Mandelpotatis är min favorit av potatisar. Kort koktid kräver passning. Men så är det lön för mödan :-) Surströmmingen hör till, det är något jag lärt mig äta sedan jag flyttade hit upp. Bäst i Janssons är den också!
    Bulgur, coscos, rött vildris och svart quinoa nyttjar jag också, men mindre än förr.
    Ha en fin flygardag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mandelpotatis i Janssons har jag aldrig smakat. Det måste jag tipsa min svärson om....det är nämligen han som alltid står för Janssonlagningen.

      Radera
  3. Kan undra om det är manligt, att vilja ha potatis. Jag äter också gärna pasta, ris bulgur eller coscos, och Stefan vill helst ha potatis.Helgkvällar gör jag gärna klyftpotatis, med morötter, palsternacka, lök, paprika, rödbetor, mm
    Haha, som jag brukar säga, -Det är gott med god mat!
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör man något annat med potatisen som att riva den till rösti, gör mos eller hasselbackspotatis t.ex. slinker det alltid ner. Det är bara vanlig kokt potatis rätt upp och ner som jag avskyr.

      Radera
  4. Jag tycker inte att potatis är intetsägande, fast de problemen med helt plötsligt sönderkokt potatis är inte roligt.
    Fast att ugnssteka dem, både i ugnen och som klyftpotatis i micron gör dem festligare. Liksom varm potatissallad är också gott.
    Fast önskar man sig KOKT vanlig potatis, är ju inte de alternativen ok. Jag tror faktiskt att det är vanligare bland män, att gilla potatisen helt vanligt kokt./ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör man nåt annorlunda av potatisen är det helt ok, men vanlig kokt?....nääää

      Radera
  5. Pasta är helt Ok,ris är ingen favo,,kokt potatis blir det allt mindre av för mig,men pressad är god,,pommes är ju lätt att ta till.Här på Cypern blir det mycket pommes..Haé Kram.

    SvaraRadera
  6. Jag är tyvärr ingen pommesälskare.

    SvaraRadera
  7. Rasmus är en på med huvudet på skaft .Han har ett gott hjärta!
    Jag tycker om ris,pasta och potais .Det spelar ingen roll.
    SVAR:..Det blev sommar med en gång!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. älskar potatis ♥ men den ska kokas med skal på (pasta är inte så gott).

    SvaraRadera
    Svar
    1. (idag finns det ju många goda potatissorter i affären - grötig massa av King Edward blir det bara om man skalar den innan). Testa potatis som heter KOKpotatis, små lagom stora och hårda, men de ska helst inte skalas innan. Unna Rasmus på riktigt god kokt potatis!

      Radera
    2. För mig spelar ingen roll om det heter KOKpotatis eller något annat....jag gillar helt enkelt inte potatis. Rasmus däremot äter gärna potatis, men den ska vara fast....alltså ingen King Edward där heller.

      Radera
  9. King Edwhard, göteborgarnas favvopotatis, är fullkomligt hopplös. Sparrispotatis är underbart god. Kokt potatis är gott till det den passar, pannbiff bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om att till pannbiff passar kokt potatis.

      Radera
  10. Vitsippor här och där också. Tror du inte att det är fåglarna?
    Nej, det blir ingen bokskog här, fast jag är väldigt förtjust i bokskogar. De får leva så länge de vill det. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mest troliga är nog att fåglarna planterat åt mig.

      Radera
  11. Pasta är favorit hos mig :)

    SvaraRadera
  12. Jag gillar också ris och pasta men även kokt potatis! Allätare kan man kalla mig... Endast några få maträtter jag har svårt för. Kokt potatis, där sällar jag mig till din mans skara, det vill jag inte vara utan... Pastan köper jag nästan alltid färsk nu, betydligt godare än den torkade (eller hur man nu benämner den)!

    Supergulligt av Rasmus och köpa till morfar det morfar ville ha... ;-)

    SvaraRadera