tisdag 24 maj 2016

Alarmerande dörrförsäljning


Med jämna mellanrum får vi besök av larmförsäljare. De ringer på hos alla här i området. Det spelar ingen roll om det är klistrat en dekal på rutan att larm redan är installerat, de vill ändå försöka sälja sitt märke. Jag är inte alls intresserad av att handla på det viset. Om jag vill ha en vara så tar jag själv kontakt med en säljare när jag tycker det är aktuellt. De flesta som ringer på är väldigt trevliga och presenterar sig och visar vilket företag de representerar. Fast det går klart att kopiera allt numera. För inte så länge sen var det en ung kille som gick runt här på området och pratade sig varm för det larmpaket han ville sälja. Han var väldigt påstridig och ville komma in och se var vi skulle ha detektorerna, men jag släpper av princip aldrig in någon jag inte känner. Tur var det, för det visade sig sen att det var en som var ute och rekognoserade. Polisen fick tag på honom efter att han gjort inbrott i en villa i närheten.

Jag måste erkänna att jag blev lite konfunderad sista gången en larmförsäljare ringde på och jag öppnade ytterdörren. Utanför stod en ung tjej och det första hon sa var:"Tjabba!" Jag bara gapade. Vad menade människan? Åldersskillnaden mellan oss var väldigt stor och då tycker jag det hör till god ton och hälsa hövligt. Ett enkelt HEJ hade funkat bra för mig. Hon besvärade sig inte med någon presentation utan gick rakt på sak: "Jag skulle prata om larm." Ja, inte med mig i varje fall. Hennes uppförande ingav inget förtroende över huvud taget och jag skulle aldrig kunna tänka mig att handla något av henne. Jag vet inte vad hennes företag har för policy, men jag gissar att hon sovit sig genom säljarutbildningen.

30 kommentarer:

  1. De enda som försöker pracka på oss något genom dörrknackning är nog Jehovas ... förstår knappt hur de hittar hit :)
    Larm är jättebra, men när man bor som vi så hinner tjuvarna ta vad de vill ha och försvinna innan någon från ett vaktbolag hinner hit.
    Den där tjejen skulle inte jag heller handla av!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Larm avskräcker säkert inte alla.

      Radera
  2. Det är trist med de olika telefonsamtal av de olika försäljarna.
    För lite sedan kom det en man som ville sälja larm, han såg att vi hade ett, men ville att vi skulle byta.Stefan verkade intresserad, och säljaren pratade på och svarade på Stefans tusen frågor. Efter ett långt samtal säger Stefan att han jobbar med att installera både inbrott och brand larm. Det var ju inte riktigt sanning, men han har jobbar med det innan han blev arbetsledare, och nu som platschef, men firman är den samma.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar helst själv kontakt när jag vill köpa något.

      Radera
  3. Här är det också jättevanligt med larmförsäljare, trots dekal. Alla har dock varit superartiga - inget tjabba där inte.
    Min man blir väldigt irriterad på försäljare i telefon eller vid dörren, så han röt till "vi har både vallgrav och krokodiler, så vi behöver inget larm". Försäljaren nickade och gick. Och jag nästan hickade till, för det kom så plötsligt./ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det argumentet är oslagbart.

      Radera
  4. Här är det fritt från dörrförsäljare. Det är bara Jehovas vittnen som ringer på ibland.
    Den där tjejen skulle nog behöva gå en kurs i försäljningsteknik.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite trist att inte företagen har bättre koll på om deras säljare är lämpliga att ge sig ut bland de tänkta kunderna.

      Radera
  5. Ja det är skrämmande med dessa försäljare. Såg på nyheterna att det är skitlätt att hacka sig in på webcammen, om man nu har en sådan i sitt hem. Har man väl hackat in på en privat bostad är är är det bara till att reka vardagsvanor och tider och sen vips så var har man inbrott... 🙃 ha en skön dag 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan inte känna sig säker någonstans. Skrämmande!

      Radera
  6. Dörr- och telefonförsäljning borde förbjudas. Det är ett otyg helt enkelt och döljer säkert en hel del skumraskeri också. Dörrförsäljare slipper jag då det finns portkod till vårt hus. Väldigt skönt. Telefonförsäljare göre sig icke besvär heller, men de försöker... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det kan bli riktigt irriterande när det händer för ofta.

      Radera
  7. har också fått en hel del besök av larmförsäljare. Trots att vi redan har - och klart deklarerat via dekaler m m. En del vill se vilken lösning vi har! Har ingen lust att visa ngn hur vi har gjort. Vissa har inte ens leg att visa.
    Folkvett bör man väl lära sina försäljare också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det borde ställas vissa krav på försäljarna från företagets sida. Det är ju deras representanter.

      Radera
  8. Håller helt med. Jag föredrar att söka upp den jag önskar något av. Och definitivt att den jag har att göra med är trevlig och informativ utan att vara påstridig. Självklart måste det även finnas en känsla för språket. Stå på dig Gunnel, jag håller på dig! :)
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt inte att artighet är omodernt. Det är bara en del som inte förstått vikten av det.

      Radera
  9. Det är ett otyg med påstridiga försäljare, både i telefon och vid dörren. Precis som du så tar jag själv kontakt om det är något jag behöver köpa. Jag släpper aldrig in försäljare. Och jag har telefonen Nix-ansluten. Men har faktiskt köpt rökt sik och öring (jättegoda!) av en lokal fiskare som ringde på, men han stod bara utanför.
    När jag var barn tyckte jag det var väldigt spännande när det kom gårdfarihandlare med stora och välfyllda resväskor på cykeln. Det fanns alltid någon liten sak som man kunde tjata på mamma att beställa.
    Norrbottnisk kram till Skåne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också en del försäljare från när jag var barn, men framför allt minns jag skärsliparen, som vi var lite rädda för. Han var säkert jättesnäll, men det där med knivar verkade lite farligt.

      Radera
  10. Man kan ju tycka att vanligt folkvett borde hon ha!
    SV:.....De var lätt att sätta upp och lätt att få in sladden!
    Och det ser snyggt ut!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kommer långt med att vara artig.

      Radera
  11. Tjabba - ja du milde tid hur går det till ... en ska nog också vara observant på vad de är ute efter ja.
    Bra rubrik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjabba, Tove! Vilket onödigt ord när det finns så många andra att välja mellan. Det är trist att man inte kan våga lita på någon människa idag.

      Radera
  12. jag säger att när vi inte har ungarna hemma, har vi inget värdefullt ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger en hel del sanning i det.

      Radera
    2. Legitimation ska man kräva - inte släppa in.

      Radera
    3. Här kommer ingen försäljare in, och det hör till vanligt hyfs att legitimera sig, om man representerar ett företag, tycker jag.

      Radera
  13. Man undrar om en del fått någon utbildning överhuvudtaget! Ja, man slutar aldrig att förvånas!
    Olustigt med dörrknackare!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara ett frustrerande jobb, för de flesta jag hör talas om köper inte av dörrförsäljare.

      Radera
  14. Håller med. Säljer man larm ska man vara rätt så seriös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl nästan en förutsättning om man vill få kunder.

      Radera