måndag 30 maj 2016

Humlestör



Jag har en humleplanta som jag nu flyttat till en ny rabatt. I fjor satte vi ihop tre bambukäppar som den kunde slingra sig runt, men jag var inte riktigt nöjd med det. Hela tiden hittade jag grenar som hängde och slängde där de inte alls skulle vara. Humlen växer väldigt snabbt och jag hann inte riktigt med att få någon stil på den.

Efter att ha flyttat plantan till ett nytt ställe, bestämde jag mig för att köpa en färdig blomsterspiral eller pyramid som den kunde slingra sig runt. Jag hade sett så tjusiga sådana i svart smide, och tänkte att det skulle passa perfekt vid sidan om den svarta tvättgrytan i samma rabatt. Vi åkte således iväg för att inhandla en sådan. Det var helt omöjligt! Vi besökte fyra affärer som egentligen borde ha en sådan ställning enligt mitt sätt att se. Den ena affären hade haft tidigare men nu fanns det inte med i sortimentet längre.

Vi åkte då iväg till Hornbach, för jag tänkte att en sån stor butik har säkert mycket att välja på. Det hade de också, men ingen sådan blomsterställning som jag ville ha. Det som fanns var halva cylindrar som skulle monteras i en vägg. Min ska stå fritt utan stöd av mer än sig själv. Vi behövde inte gå länge och leta förrän det kom en tjej och undrade ifall vi hittade vad vi sökte. Eftersom vi inte gjorde det, så förklarade jag vad vi var på jakt efter. Tyvärr sålde de ingen sådan modell. Jag var ändå glad att vi åkte dit för de har så otroligt trevlig och kunnig personal, som gärna tar kontakt när de ser att man går fram och tillbaka och letar. I de andra butikerna var personalen väldigt osynlig och inte särskilt hjälpsam när man äntligen lyckats få tag på dem.

Till sist gav vi oss iväg till Blomsterlandet och där var det bara att välja och vraka. Jag kom hem med en ganska hög konformad smidesgrej, som förhoppningsvis ska hålla humlen i schack i år.

22 kommentarer:

  1. Man ska aldrig ge sig. Kunnig och trevlig personal värdesätter jag alltid.
    Måndagskram Bosse
    Ps. Hade du åska i natt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket värt. Har ingen aning om ifall det åskade. När jag väl somnat sover jag väldigt hårt.

      Radera
  2. Att det ska vara så svårt att få tag på det man söker, speciellt då man vet hur det ska se ut. Vilken tur att du hittade det du ville ha.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska det ner i jorden så jag kan börja vira humlegrenarna runt.

      Radera
  3. Vad jobbigt det är när man precis vet vad man är ute efter, men det inte finns att köpa någonstans. Skönt att det löste sej i varje fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är minst sagt irriterande, men jag hade tur till sist.

      Radera
  4. Bra att du fick tag på det du ville ha.
    Tänkte att du som är så fyndig att du inte kom på
    armeringsjärn och sätta ihop med ståltråd.
    SV:....Jag har gjort så gott jag kunnat.
    Bra jord och jag pratar med dom nästan varje dag
    när jag vattnar dom.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha att ställningen är lite rundad och det är inte lika lätt med armeringsjärn. Det har jag däremot på andra ställen i trädgården.

      Radera
  5. Visst blir man otålig när man ät ute efter något speciellt men inte hittar det. Men bra att du till sist fick tag på det du sökte!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja personalens bemötande är viktigt. Har lust att skaffa en portal med humle till kolonilotten men en del avråder och säger att den sprider sig som ett ogräs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den erfarenheten har inte jag. Min höll sig på en plats hela tiden, men jag var tvungen att slingra grenarna runt käpparna varje dag annars for de långt iväg. Den växer supersnabbt.

      Radera
  7. Ibland kan det vara (humle)stör(t) omöjligt att hitta det man absolut vill ha, men oftast löser det sig i alla fall. Du gav mig en idé....jag har en stålkonstruktion som bara står där den står fastän den har hjul. Humle har jag lite här och lite där i hela trädgården (förstår inte varför). Kanske jag ska ordna ett möte mellan dem vid hjulkonstruktionen? Men det blir nog till en senare tid...men tanken är född. Nu får den ta tid på sig så kanske det blir riktigt jättebra vad tiden lider. Tack för inspirationen Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blev inspirerad. Jag såg en del fina arrangemang nu när vi var på letarrunda. Ska se om det blir nåt liknande här.

      Radera
  8. Snyggt! Vi har en limebladigt stör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt med lite olika höjd på växterna.

      Radera
  9. Man blir så glad och tacksam när man hittar det man söker. Ibland kan jag få bilder inuti huvudet på något jag vill ha, jag vet precis hur det ska se ut, och då duger inget annat. Jag kan vänta på rätt sak. Rätt vad det är så finns den bara där, helt oväntat.
    Trevlig personal är bästa reklamen och gör att man återvänder.
    Här är det sommar idag! Varmaste dagen hittills, drygt 21.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner precis likadant. Jag har en idé inne i huvudet och sen är det svårt att tänka sig något annat.

      Radera
  10. Du borde få rabatt på blommor nu när du har gjort så fin reklam för Blomsterlandet. Håller med dig om att personalen är ganska osynlig (förutom i kassan) på stora trävarufirmor.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det inget specifikt för butikerna här kanske.

      Radera
  11. Blir kanonbra det där! Byggfirmor har av någon anledning nästan alltid osynlig och halvtråkig personal, medan blomsterbutiker och plantskolor nästan alltid har glada och hjälpsamma ... undrar om det kan vara miljöbetingat?
    Jag hade en gång en humle, men den har kommit bort i min numer halvvilda trädgård :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det tro ha med miljön att göra? Det var en kul fundering.

      Radera