torsdag 19 maj 2016

Jag lyckades!


Det ser i varje fall väldigt lovande ut än så länge. I flera år på rad så har jag planterat en maskrosplanta i en kruka. Jag har nämligen en bonsaibok där jag såg en bild på en sådan här växt. Enligt författaren gick det att göra bonsai av i stort sett alla växter....även ogräs. Plantan på bilden var nåt år gammal och liknade en minipalm. Eftersom jag gillar allt som är lite konstigt och annorlunda så försökte jag mig klart på det med samma nedslående resultat år efter år. Men nu verkar det som om turen vänt. Vad som har hänt vet jag inte för jag har gjort likadant varje år. Första året försökte jag förståss odla maskrosen inomhus, men det var klart dömt att misslyckas. Jag är alla krukväxters fasa och inte ens ett ogräs klarade av min behandling. Året därpå planterade jag en liten planta i en kruka utomhus, och det gick bra hela sommaren, men vintern var tydligen för sträng det året.


Skam den som ger sig, tänkte jag och grävde upp en ny planta. Det är inte så att vi odlar maskrosor, men de finns ändå lite här och var i vår trädgård. Jag började med att plantera den med hela roten nere i jorden som vilken annan planta som helst.


Efter några veckor så planterade jag om den...på sätt och vis. Den fick stå i samma kruka, men jag höjde den så att roten syntes lite.


I fjor sommar planterade jag om den i en annan kruka och då fick roten komma ännu en bit högre upp. Jag var överlycklig för att den hade klarat vintern, och förstod att maskrosen är nog ingen inomhusblomma.


Igår planterade jag om den på nytt och nu är roten ganska så högt upp från jorden. Den kändes lite vinglig, så jag satte dit en blompinne som stöd. Jag tror den får stå så här något år så att stammen kan växa sig lite kraftigare. Meningen är att den ska kunna växa utan stöd som en riktig palm. Den har t.o.m. blommat med tre blommor i år, men jag kniper av dem så fort de vissnat ner, för maskrosbeståndet i vår trädgård är redan tillräckligt stort.

34 kommentarer:

  1. Vilken härlig idé! Du är absolut den enda människa jag hört om som planterar maskrosor i krukor! Jag ser fram emot att läsa om dig i Guinness World Records. Och givetvis håller jag tummarna hårt för att din maskrospalm ska bli stor och vacker.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det hade inte varit dumt och hamnat i Guiness rekordbok.

      Radera
  2. Jag instämmer med Annica. Du är troligen helt unik Gunnel! :)
    Ja, varför inte odla maskrosor i kruka.
    Här har vi massor som växer i gräsmattorna.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser om en annorlunda eller tokig idé känner jag att jag måste testa den.

      Radera
  3. Minns dina tidigare försök ... bra jobbat! Grattis till ett väl utfört experiment :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Haha, jag upphör aldrig att förvånas! Vilket kul projekt och tänk att det lyckades......grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas det blir en stor palm så småningom.

      Radera
  5. Bonsai - det var något nytt - och maskros i kruka - jag gillar maskrosor och de blir ju snygga i krukan och lyser upp. Kanske ska jag ...
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska försöka. Vi kunde kanske vara med på trädgårdsutställningar sen.

      Radera
  6. Kul! Min mors pelargon är högre än hon - men hon har inte gjort något särskilt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tiden kan jag kanske sitta ute och läsa under min maskrospalm.

      Radera
  7. Nästa projekt kan bli att ympa POTATIS och TOMAT, de är ju släkt, någon har provat, det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror alltid att allting går tills jag ser att det är helt omöjligt. Man måste testat för att bli helt säker.

      Radera
  8. Vad häftigt med din maskros-palm. Tyvärr så kan trivs inga blommor hos mig, förutom orkideèrna
    Ha en bra dag! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte ha tur med att få blommor att överleva.

      Radera
  9. Vilken häftig idé och alldeles gratis! Jag älskar den solgula maskrosen.
    Ha det fint, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lyser upp och är vacker fast det är ett ogräs.

      Radera
  10. Jag tror att du är den ende som jag känner som odlar maskrosor! :-)
    SVAR:..Elefanter har trots sin tyngd .
    bara 4 ben och en snabel!
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle kanske sätta det på mitt visitkort: Maskrosodlare.

      Radera
  11. Den idén har jag aldrig hört talas om! Men vad roligt :) Och så kul att du lyckades!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte jag hade "gröna fingrar" men när det gäller ogräs har jag nog det.

      Radera
  12. Det var verkligen lite ovanligt. Odla maskroser. Ock, med en sådan energi och inte ger upp, efter år efter år, bra jobbat verkligen. Jag skulle ha gett upp efter första försöket.
    Det där blir spännande framöver. Får hoppas att vi får följa med utveckligen.
    Sköt om dig och varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller tummarna för att den ska överleva senaste omplanteringen.

      Radera
  13. Tala om att ha ovanliga växter. Jag tror jag ska googla på Maskrospalm. Du har verkligen gröna fingrar. Rätt kul faktiskt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag lyckas hålla liv i en maskros i kruka, så kan det inte vara någon svårighet för vem som helst.

      Radera
  14. Vilken ide du har fått, en maskrospalm, vem skulle inte vilja ha det,
    annars tycker jag gräsmattan är fin när dessa gula solar sticker upp...
    ja å så bor vi ju på just Maskrosvägen !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du om nån borde ju ha en maskrospalm.

      Radera
  15. Underbart när man kan göra fina saker med dom gula "orkidéerna! Läckert! grattis till dina gröna fingrar! :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att vara ett ogräs så är maskrosen riktigt vacker.

      Radera
  16. Du är ju nog en utav få som kommit på den idén... 😆 kika in till mig så får du se kärlek vid första grenkastet... Ha en fin dag 💙

    SvaraRadera