söndag 15 maj 2016

Motionerar?



Vem? Jag? Nänänä.....om du ser att jag springer är det bäst att du också gör det, för då är det något som jagar mig.


Att jogga är inget för mig....numera. När mina barn var tonåringar gav vi oss iväg till motionsslingan inne i skogen flera kvällar i veckan. Med tiden kom belysning upp på den här slingan och den kunde utnyttjas även efter att det börjat skymma. Det är väldigt kuperat, så även om det inte var särskilt långt att springa kändes det i benen. Lite "alpgetsgener" hade inte skadat. Ljusslingan, som den kom att kallas är den mest kuperade av slingorna i skogen. Därför valde jag under dagtid gärna någon av de andra även om de var betydligt längre. 

Idag tar jag mig inte fram på någon av motionsslingorna varken gående, joggande eller springande i samma utsträckning längre. Det händer då och då, men jag håller mig till promenerandet. Nu har jag oftast kameran med som sällskap och då får man nästan smyga sig fram om man ska få några bra foton på smådjur. 

24 kommentarer:

  1. Att promenera regelbundet är också en bra träning. Kul också om man får sällskap, kameran är också ett sällskap, kul att fota i naturen.
    Idag regnar det hos oss, har nu fått 5 mm. Och det är så att jag njuter lite av regnet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret har slagit om rejält och var har riktigt kallt, men slipper regn än så länge.

      Radera
  2. Sedan jag drog ned på arbetandet så har jag börjat motionera. Mest promenader, men det blir även en del gymbesök och något simhallsbesök också. Det här med simning ska jag försöka göra litet oftare. Nu på sommaren är det inga problem, då är det litet folk i simhallen, värre blir det framåt oktober, november. Eller efter nyår för all del!

    Nu på sommaren är skogspromenader en härligt solig dag det allra bästa! Att fotografera djur är inte enkelt. De poserar inte som jag vill.... väntar inte heller in tills min kamera är redo... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smådjuren är inga linslusar precis.

      Radera
  3. Promenader är den enda formen av motion som jag ägnar mig åt och jag är väldigt tacksam så länge jag kan ge mig iväg ut på mina rundor. Det betyder mycket!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att promenera är härligt. Man upptäcker så mycket runt ikring.

      Radera
  4. Nej, springa är inget för mig heller! Men en långpromenad tar jag gärna :)
    Ha en trevlig söndag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket härligare, och har man sällskap så kan man prata också utan att pusta som ett ånglok.

      Radera
  5. Jag smyger också fram med kameran. Giltigt själ till att inte jogga eller springa!
    Svar:...Jag har varit ute och huttrat! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i varje fall en mycket bra ursäkt.

      Radera
  6. Nuförtiden när jag tar mig fram så långsamt hinner jag upptäcka mycket som jag dessförinnan aldrig lagt märke till. Att fota är också ett skäl till att stanna och vila en stund :) Ibland kör jag elcykel och har fullt sjå med att hålla koll på trafiken och om jag beger mig ut i naturen och ser nåt jag vill fota, fåglar tex, så skräms de iväg av ljudet när jag fäller ner stödet.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättesvårt att fota djur. Man ska ha en enorm tur om det ska bli en bra bild.

      Radera
  7. Här är en till som gillar promenader i lagom takt. Vad är lagom, jo det är dagsformen som bestämmer.
    Kameran är ett bra sällskap.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så är det...dagsformen bestämmer.

      Radera
  8. Jag måste - tyvärr - erkänna att jag är dålig på motion, jag med. Men numera tar jag varje dag en promenad på 30 minuter, litet lagom fort. Inget spring. Det måste ju vara bättre än inget resonerar jag. Då jag jobbade cyklade jag, vilket jag mycket sällan gör nu. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30 minuter per dag tycker jag låter perfekt. Tänk om jag också hade fått in den rutinen.

      Radera
  9. Senast idag pratade Uffe och jag om motionerandet och våra vandringar. De går av förändrade skäl långsammare nu än tidigare men det är inte det som är det viktigaste. Varje rörelse är viktig, långsam eller icke långsam, huvudsaken är att man rör sig. Promenader, vandringar är bra för både kropp och själ och precis som du själv skriver, fotograferandet tar ju också sin tid i anspråk.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen rätt i att det viktigaste är att man rör sig över huvud taget. Förstår att det är lite annorlunda nu, men förhoppningsvis kan ni göra lite kortare promenader. Även om det tar tid så är det ändå skönt med alla framsteg som man ser.

      Radera
  10. Backar är inte roligt vare sej man cyklar eller går. Det har nog blivit en och annan kilometer extra för att slippa en uppförsbacke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju verkligen flitig med att motionera.

      Radera
  11. Joggar/springer gör jag aldrig. Möjligen om någon/något jagade mig men den/det skulle genast hinna ifatt mig så springandet vore helt bortkastat. Jag föredrar att promenera, i rask eller lugn takt beroende på om jag mest vill ha motion eller "bara" njuta av väder och utsikt.
    Men jag försöker varje dag få så mycket "inre" jogging, d.v.s. skratt, som möjligt. Det mår man också bra av.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inre jogging var ett bra uttryck. Det får jag i varje fall mycket av.

      Radera
  12. Promenad = fingår sakta och njutning inklusive - med eller utan kamera -kan bli lång
    Motiononerar= gå raskt, gärna med stavar, oftast lång - med eller utan kamera!
    Ibland blir det kombo av de där två; promenadmotionerafotografera - till musik ibland!
    Jogga eller springa blir det mycket litet av - kan ta en kort uppförsbacke just för att min astma mår bra av lite flås.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stavar...i garderoben. Hade kanske varit en bar idé att plocka fram dem i ljuset.

      Radera