fredag 13 maj 2016

Hårfagert


Igår gjorde jag ett välbehövligt besök hos frissan. Mitt hår växer som ogräs...helt okontrollerat. Jag borde kanske ha klipptid hos frisören med bara några veckors mellanrum. I alla tider har jag varit dålig på att planera in mina frisörbesök. I regel har jag gått så länge att till slut har jag varit helt hysterisk över hårtestarna som spretat åt alla håll och kanter.  Då har jag kastat mig på telefonen, bara för att få höra att det fanns ingen ledig klipptid den närmaste tiden. Vad gjorde jag då? Jo, jag plockade fram saxen och karvade själv. Inte blev det snyggt precis, men det blev i varje fall kortare.

Numera är jag inte så våglig att jag ger mig på att klippa mig själv, utan jag väntar tåligt...hmmm...nåja...väntar i varje fall...tills min frissa kan förbarma sig över mitt hår. Att färga håret har jag alltid gillat och det kommer jag att fortsätta göra så länge jag har hår på knoppen. Det finns så många snygga färger, så varför bara nöja sig med en? Den här gången blev det mörkt chokladbrunt med guldfärgade slingor. Om jag får säga det själv så är det riktigt snyggt.

Tänk ändå så mycket det gör för humöret om man känner sig nöjd med sig själv. Nu när det går mot sommar är det praktiskt med en lättskött frisyr. Det ska helst räcka med att man drar fingrarna genom "lockarna" eller rister lite på huvudet för att alla hårstrån ska falla på plats. En sån frisyr har jag nu.

34 kommentarer:

  1. jag skulle kunna klippa mej själv... gjorde det som ung för frisörerna var så tråkiga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att klippa luggen är ingen konst, men det blir värre i nacken. Då hade man behövt ögon där med, för det räcker inte bara med en spegel.

      Radera
  2. Förstår att du är nöjd med din klippning. Oftast så är håret en katastrof då jag beställer klippning.
    Njut av dagen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns skönt att inte behöva bekymra sig om håret nu några veckor framåt.

      Radera
  3. Gärna en bild på dej. Tack!
    Eller det är kanske du som är på bilden???
    SV:..Det känns härligt att få besök av "gamla" elever!
    Ha en bra fredag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag ser inte ut riktigt så. Mitt hår är betydligt kortare.

      Radera
  4. Grattis till god hårväxt. Jag har rätt tunt hår, som inte växer fort. Fast jag är nöjd med färgen (väldigt ljus), fast då jag växte upp hade jag velat ha det svart. Vet inte hur jag tänkte då. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hår är också tunt, men det kompenserar det med att växa ohämmat.

      Radera
  5. Bästa frisyren! Lättskött och enkelt! Och snygg färg dessutom!
    Ger välmående!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig väldigt nöjd och på gott humör.

      Radera
  6. Låter som en dröm att ha en sådan lättskött frisyr. Själv har jag lockigt hår och virvlar på fel ställen, så det är jämt rufsigt.
    Glad Pingst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hår är nästan spikrakt, så ska det bli några lockar får jag själv fixa till dem.

      Radera
  7. Härligt med ett lättskött hår!
    Och visst känner man sig alltid fräsch när man har fått topparna tillfixade :)
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan inte varit mycket som blev klippt. Bara topparna. Du är urläcker på bilden. Vilka lockar. Vad synd att jag är lyckligt gift. Kan jag ha drabbats av gubbsjuka? Finns det tabletter mot åkomman. Jag tar några Tics. Med fruktsmak.
      Trevlig helg.
      Kram Bosse Bus

      Radera
    2. Ami: Ditt hår ser alltid så snyggt ut.

      Radera
    3. Bosse: Haha! Jag får väl erkänna att det är inget nytaget foto. Nej, skämt åsido....jag är ingen linslus utan hatar att bli fotograferad. Att stå bakom kameran däremot gillar jag.

      Radera
  8. Det vore önskvärt om håret växte saktare och istället blev tjockare. Efter 44 år var jag less på att klippa mig själv så jag testade tre olika frisörer men blev inte nöjd så nu har jag återgått till att vara min egen frissa. I onsdags var det dags igen att greppa sax och kam så nu är jag "ledig" två-tre månader igen. Härligt!
    Ha en fin pingsthelg! Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du är modig som vågar klippa dig själv. Jag såg inte klok ut efter att jag försökt. Nu har jag hittat en toppenduktig frisör.

      Radera
  9. Nog hade jag gärna sett hur fin du blev i håret istället för celebriteten på bild! Jag har planerat in slingor i flera år nu, o inte blir det av! Det är ju ett helt företag för mig att gå till frissan, passa tid så det funkar med buss både till stan och hem är inte det lättaste. Hundvakt behövs också, o en tjock plånbok. Funderar på att låta någon av mina nyanlända vänner klippa mig, finns några frisörer bland dem. Jag törs, det växer ju ut igen, hihi
    Glad Pingst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag byter inte bort min frisör i första taget. Hon är en pärla.

      Radera
  10. Skulle också behöva klippa mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns så skönt när man fått fixat till håret.

      Radera
  11. Ibland blir man verkligen otålig innan man får komma till frissan.
    Håret tycks växa mer också av någon anledning innan man har besöket. :)
    Ser att Annica klipper sig själv. Inget jag skulle våga mig på överhuvud taget. Jag klipper min lugg men det är allt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också märkt att hastigheten på växandet accelererar när man väntar på klipptid. Luggen kan jag också ta hand om själv, men inte resten av håret.

      Radera
  12. Härligt. Helt underbart att vara nöjd med sin frisyr, där avundas jag dig.
    Mitt hår växer så fort och jag gör ibland som du, klipper till, men får då ovett från min frisörska. Jag skulle önska mig en lättskött frisyr, en så´n som du skriver om.
    Jag har däremot aldrig färgat mitt hår, konstigt nog.
    Trevlig Pingsthelg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har färgat mitt hår ända sedan jag var i tidiga tonåren, så det har blivit som en vana. Det är otroligt många färger som har synts i mitt hår.

      Radera
    2. Ett lättskött hår är smidigt och bra. Själv är jag JÄTTENOGA med håret. Menar det Värkligen. Håret är ju liksom huvudsaken. Vill det ska se snyggt , glamoröst och vårdat ut.

      Ljusa slingor gör jag själv. Mitt hår har mörknat med åren, och som är nåt jag inte gillar. Men som sagt...med ljusa slingor och ett silverchampo fixar det sig.

      Kram å trevlig pingst.

      Radera
    3. Det blir lite mer liv i håret med slingor. I varje fall känner jag det så.

      Radera
  13. Jag har kort hår och klipper mig regelbundet, men visst brukar det hänga utan form och frisyr de sista dagarna innan saxen kommer i håret igen.

    När jag var cirka 55 år så började jag färga håret. Varför? Ja, det minns jag inte, kanske att jag ville göra något för att muntra upp mig, jag hade separerat några få år innan. Då hade jag ingen antydan till grått hår, nu säger frissan att jag är "litet gråhårig"... men fortsätter att färga håret och göra slingor så länge ekonomin tillåter det, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt när det började synas gråa hårstrån i mitt hår eftersom jag inte haft min normala hårfärg på åratal.

      Radera
  14. jag gillar inte att gå till frissan. så du är modig som går dit regelbundet! jag färgade ju håret en gång och det var kul. dock inte utväxten. sen tonade jag håret hos frissan en gång, men den gick aldrig bort! så nu, aldrig mera färg eller toning, för håret mitt är jätterisigt nu. och jag har ju långt hår. men annars, jag tycker det är helt ok att färga håret. klart man ska göra sånt som man mår bra av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter konstigt att toningen inte försvann. På mig håller det bara någon vecka så det är därför jag färgar det. Jag tycker också man ska göra allt man känner att man trivs med och blir glad av.

      Radera
  15. Jo, jag färgade mitt hår en gång i kastanj. Det blev så ilsket rött att jag höll på att skrämma ihjäl barnen när jag skulle hämta dem i skolan.
    Nu mer är det grått......sakta men säkert på väg mot vitt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ofta varit rödhårig. Gillar när det lyser så man syns på långt håll.

      Radera