fredag 6 maj 2016

Baden Baden


För många år sedan så köpte vi två Baden Baden stolar att ha i trädgården. De var jättesköna att ligga i för dynan var tjock som en lyxig madrass. Många gånger hände det att när man skulle fälla tillbaka ryggstödet, så fastnade fingrarna i den där lyftanordningen vid handtagen. Milda makter så ont det gjorde. Till sist lärde jag mig givetvis hur jag skulle göra utan att bli skadad. Med ryggstödet nerfällt så mycket det gick och fotstödet uppfällt blev det som en enklare säng. Ibland kunde det faktiskt hända att man nästan "nickade till".

Med åren blev stolarna ganska slitna och den där fällanordningen strulade ordentligt. Till sist fick de ge sig av till tippen och jag har inte direkt saknat dem. Men när jag såg en annons i en butik i närheten började jag bli lite nostalgisk. Det var trots allt skönt med en mjuk sängstol. Nu är det åter två stolar på plats i trädgården. Förra gången vi hade Baden Baden stolar låg jag och läste böcker eller tidningar när jag fällt ner ryggstödet, men nu kan jag välja på att ha iPaden med mig i stället om jag vill. Med hjälp av den kan jag läsa både dags-, vecko- och facktidningar, böcker, leta efter information om i stort sett allting, maila, och blogga. Mobilen har jag alltid med mig och när det blir kaffedags kan jag skicka ett sms till Göran att jag vill ha en kopp kaffe med mjölk. Förhoppningsvis  ligger inte han i en likadan stol i närheten och skickar ett sms till mig med samma önskemål. Det blir lite av Moment 22 då.

24 kommentarer:

  1. hehe, ja tiderna och tekniken förändras...

    Lycka till med era nya stolar, det låter som en härlig plats att vistas på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta fina vädret är det toppen att sitta ute i trädgården.

      Radera
  2. Våra Baden baden stolar åkte till tippen för länge sen.Numera nickar jag till i en trädgårdsstol som går att fälla ryggen lite ,och sen med en annan stol till benen så blir det ganska bra.
    Absolut fikastunder är till för alla!
    Ha en solig dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli skönt och sitta i trädgården och koppla av.

      Radera
  3. Tiderna förändrar och vi med dem, i alla fall en del av oss. Jag sitter aldrig ute i solen och knappar på mobilen. Har inte hänt än så länge i alla fall. Nej, jag läser eller löser korsord i skuggan. Rödhårig som jag är.
    Det är skönt med bekväma stolar att sitta i. Förstår att du inhandlade nya.
    Trevlig helg och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter inte heller gärna i solen utan försöker hitta en plats i trädgården där det är lite skugga men ändå varmt.

      Radera
  4. Haha, ja det är underbart att våren kommit och solens strålar väcker liv i oss igen. Ha en underbar dag 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig som en helt annan människa bara solen visar sig. Allt blir mycket enklare verkar det som.

      Radera
  5. Klart man ska göra det så skönt man kan för sig. De hade verkligen tjocka sköna dynor. Men krånglade till sist när man skulle fälla ut dem. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att inte den här nya modellen är lika strulig.

      Radera
  6. Åh, såna där stolar är sköna!
    Haha! Ja, vi får hoppas att ni inte ligger och solar i dem samtidigt....vem ska då fixa kaffet :)
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste bli den som sms:ar först......jag ska ligga i startgroparna.

      Radera
  7. Har just i dagarna gjort ett överdrag till den skumgummimadrassen jag skurit till en dyna av till min gamla Baden Baden :-) och premiärsuttit i den i solen en stund, gick faktisk att lägga sig på magen också - så nu Baden Baden sitter och ligger vi Gunnel och har det gött!
    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt! Då kan vi sitta där och läsa varandras bloggar och kommentera.

      Radera
  8. Ha en skön helg i Baden Baden! Och var beredd med sms-fingrarna! ;)
    Kram från norr!

    SvaraRadera
  9. Så fin! Jag minns de där stolarna från när jag var barn. Mor och far hade varsin i sommarstugan och dynorna var röda med mönster i orange och rosa. Då var det 70-tal :).

    Det var roligt att titta in här hos dig igen :). Hoppas du har en fin helg!

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra från dig. Vi har äntligen fått soligt och varmt väder. Jag försöker vara utomhus så mycket det bara går.

      Radera
  10. (gillar inte ligga, sitter hellre rakt - utom hos tandläkaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvligga är skönt. Att ligga ner som hos tandläkaren gör jag bara där och när jag sover.

      Radera
  11. Jag trodde knappt att den gamla hederliga baden baden fanns längre. Det är inte ofta som man ser dom längre iallafall.
    Jag köpte mig en av den nya typen utan dyna, med nät, eller vad det ny heter.
    Förstår att du njuter, speciellt om Göran kommer med kaffe till dig.
    Ha en skön solig dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde också att de var helt borta ur sortimentet, så jag blev glatt överraskad när jag såg annonsen.

      Radera
  12. Åh, jag har aldrig haft en Baden Baden och det är kanske tur så klantig som jag är, hade nog fastnat i den i ihopfällt läge...
    Tänk så behändigt det är att beställa service nuförtiden, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske ha skyddshandskar på mig de första gångerna innan jag blir van.

      Radera