måndag 16 maj 2016

Äntligen


Så har då Let´s dance äntligen blivit det som det från början var tänkt att vara, nämligen en danstävling. Vecka in och vecka ut har domarna tydligt visat vem de ansett har haft talang för att dansa. Tyvärr har stor del av svenska folket inte sett det på samma vis. Jag har svårt för och tänka mig att det finns så många bland TV-publiken som är helt okunniga om vad dans är för något. Därför blir jag inte riktigt klok på vad de har haft för mall att gå efter när de röstat.

Naturligtvis är det Thomas Wassbergs långa deltagande i tävlingen som har satt myror i huvudet på mig. Varje vecka har ett danspar röstats ut och flera gånger har det drabbat tävlande som faktiskt har visat att de kunde dansa. Jag är helt övertygad om att de som så envist röstat på Thomas inte har röstat på hans danskunskaper, och det tycker jag är lite trist. Han är en utmärkt skidåkare, och jag vet att han vunnit många medaljer, men det var knappast skidåkning det var tal om nu. Han är säkerligen också en jättetrevlig person men det var inte heller det som tävlingen gällde.

De två återstående tävlande är båda väldigt skickliga, och har verkligen visat att de platsar i en final. Det är dessutom väldigt kul att det är två tjejer den här gången. Let´s dance har annars alltid dominerats av manliga dansare. Det har bara varit två kvinnliga vinnare hittills nämligen Tina Nordström och Jessica Andersson.

Jag beundrar verkligen de som ställer upp i den här tävlingen. De får verkligen slita för att lära sig alla danssteg. Har man sen tidigare ingen vidare kondis måste det vara extra besvärligt, för efter vad man hör så är det mer än heltidsjobb att träna inför varje fredagskväll. Det är kul och se vilka kläder som valts till de olika danserna. Paren är alltid så färgmatchade och klädseln passar bra in på musiken de dansar efter. Jag gillar när man tänker på helheten.

Jag kommer med 100% säkerhet aldrig att figurera i Let´s dance. Till det fodras både kondition och vighet och det är något som inte hittas hos mig. Tjusiga kläder gillar jag......


men även om jag klär mig i tyllkjol och balettskor så blir jag ingen ballerina för det. 

22 kommentarer:

  1. Tack för detta inlägg!!! Jag har i flera veckors tid reagerat mot många svenskars orättvisa behandling av de par som verkligen DANSAT. "Let´s dance" handlar ju, precis som programtiteln säger, om dans. Det är ingen popularitetstävling. Hade Wassberg gått vidare till final så hoppas jag att han haft den goda smaken att lämna walkover. Det är ju Bianca och Elisa som ska finaldansa. Dessa två jätteduktiga tjejer kunde gärna få dela på förstapriset och få var sin glas-sko.
    Hur trevlig Wassberg än är och hur framgångsrik han än varit inom sin sport så var det skönt att han fick åka hem. Rätt ska vara rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de två absolut bästa dansarna kvar till finalen...precis som det ska vara. Det kommer att bli en spännande fredag.

      Radera
  2. Nu har jag inte följt Let´s dance på ett par år ... delvis p.g.a. att det blir så konstigt när tv-publiken är med och röstar och jag har upplevt det som ett hån mot de som verkligen visat sin talang. Kanske jag ska se finalen i alla fall då :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är fel att publiken ska få rösta, för då blir det ingen rättvis tävling.

      Radera
  3. Vi har haft samma "fenomen" i den amerikanska versionen (som väl Sverige kopierat vad jag vet) att folk som inte kan dansa får vara kvar vecka efter vecka.
    Som tur är brukar förnuftet segra och den/de som kan dansa vinner.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige har säkert "lånat" idén från USA som så mycket annat. Trist att så många duktiga dansare röstas ut så snabbt.

      Radera
  4. Jag har aldrig sett ett helt program Lets dans. Tittar väldigt lite på TV`n. Och så brukar ju Stefan bläddra mellan kanalerna, vilket gör mig tokig. Men så tycker jag ju om att sova, så då han bläddrar, så trillar jag i snarkelådan, tänk vad sängen är skön.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får ta hand om fjärrkontrollen en kväll.

      Radera
  5. Kul att följa andras utveckling... tyvärr är inte jag känd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt och se hur skickliga deltagarna lyckas bli.

      Radera
  6. Visst är det trist när folk fokuserar på allt annat än just dansen!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det i varje fall två skickliga tjejer kvar i finalen.

      Radera
  7. Då är vi två som aldrig kommer att ställa upp. Håller med dig om att det är så trist att Wassberg blev kvar vecka efter vecka trots att han absolut inte kan mäta sig med de övriga. Men som du skriver så röstar man väl inte på hans dans utan för att han vågar ställa upp trots att han absolut inte är eller kommer att bli nån dansare. Men nu känns det bra för de två bästa är kvar. Ha en fin dag. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul och se deras shownummer för det brukar alltid bli nåt alldeles extra.

      Radera
  8. Jag håller helt med dej 1:a Tomas hade glömt att ta av sig skidorna när han dansade 2:a. du och jag hade inte klarat av att vara med i Let`dance av det skälet att vår kondition inte är på topp 3:e Låt dom som kan döma .
    SVAR:...Fotvänliga är dom inte men dom är lätta att få på sig!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet hade varit minst lika bra om domarna ensamma fått ta hand om bedömningen.

      Radera
  9. Du skriver precis mina tankar; Instämmer helt att årets säsong verkligen ÄNTLIGEN fick de två damerna - som har talang fick gå till final! det kan lika gärna vara en man också - men kul med två sköna Elisa och Bianca!
    Dansande kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt roligt med två tjejer i finalen.

      Radera
  10. Jag vet inte om det är en slags protest mot tävlingen, att det röstats som det gjorts. Och det är väl inte bra.
    Sedan är jag helt förvånad över vad man kan lära människor, som helt uppenbart inte haft talanger för dans. De två kvarvarande känns likvärdiga dansmässigt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla som ställt upp har gjort stora framsteg...även Thomas. Tyvärr har det varit så de andra åren med att om det funnits någon med två vänsterfötter så har den personen alltid röstats på av publiken. Jag hoppas det inte är för att de tycker det ser kul ut och vill ha någon att skratta åt. I så fall är det mycket elakt gjort.

      Radera
  11. Har inte följt med men håller med, må bästa dansare vinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli en mycket jämn final.

      Radera