onsdag 18 maj 2016

Efterlysning!



Borttappat: 1 st stor, gul, rund lampa som utstrålar värme och höjer humöret. 

Jag hoppas verkligen inte att det var hela sommaren som visade upp sig för någon vecka sedan. Vi hade rena värmeböljan, så vissa dagar tillbringade jag några timmar i källaren eftersom det var betydligt svalare där. Kvällarna var underbara och vi passade på att äta alla måltider ute på altanen. Helt plötsligt blev det omslag. Det var som om någon släckt en lampa, för det blev mörkt och otrevligt med en gång. Igår kämpade solen och försökte lysa genom molnen, men utan nåt större resultat. Trädgårdsarbetet stannade av lite, för jag avskyr att frysa, och även om jag höll igång och jobbade så svepte vinden kallt om kinderna. 


På vintrarna har vi fågelbordet placerat i inkörseln precis utanför köksfönstret så vi kan sitta där vid matbordet och studera de små flygarna när de äter. Nu har jag planterat slingerkrasse från brevlådan och in till carporten, och då vill jag inte ha fågelfrö i den rabatten. Jag lyfte av huset från ställningen och satte fast det i en buske utanför mitt andra köksfönster. Där har jag full koll på dem när jag står vid diskbänken. Det tog bara en dag innan de hade vant sig vid det nya matstället. Jag kom att tänka på det norska programmet som heter nåt om att "där ingen trodde att någon kunde bo". Där visas hus som är placerade så tokigt och otillgängligt så jag skulle aldrig kunnat komma på något sådant, även om jag har livlig fantasi. Nu påminner fågelbordet mer om en trädkoja och det passar ju under sommaren att ha en liten sommarstuga högt placerad. 


Jag har en foderautomat till som är fäst i en gren en bit bort och jordnötter och talgbollar finns i egna behållare. De är gömda bland alla löven så förhoppningsvis håller höken sig borta. Både stjärnmagnolian och blodlönnen blommar vid denna tiden, så det är mycket vackert att titta på runt fågelcaféet. Nu tror jag inte de bryr sig så mycket om det, för de verkar bara vara intresserade av att äta. 


Häromdagen såg jag faktiskt några små dunbollar, och föräldrarna höll sig i närheten och gav dem lite smakprov då och då. Det måste var en väldigt tidig kull, för jag minns inte att det de andra åren kommit småttingar vid denna tiden. 

20 kommentarer:

  1. Det är som jag vandrar runt där i din trädgård! Serien der ingen skulle tro är min favorit, helt underbart och allt är möjligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också den serien och beundrar verkligen de människor som klarar av att bo så hela livet.

      Radera
  2. Det är kul att ha fåglarna nära. Här har vi ett gjutet rabarberfat, inte långt från köksfönstret, där det plaskas friskt.
    Jag väntar ännu på de små dunbollarna. Nu har tjattret avtagit i buskarna, så snart byts det väl ut till små "späda" pip.
    Vilken foto du lyckats ta! Som om du alltid stod redo med kameran. :)
    Önskar dig en fin dag Gunnel!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Tur nog så var det våren som fick fnatt när det blev högsommar mitt i allt.
    Nu är det normaliserat igen. Vi har den efterlysta här nu och då. Den vet nog inte vad den vill just nu, men vem är inte sån.
    Jag tycker också mycket om serien "där ingen tror att någon kan bo" . Ljuvligt med människor som bor så. Skulle gärna göra det själv.
    Härliga fågelbilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett spännande sätt att bo på, men jag tror inte jag hade klarat av det nån längre tid. Att semestra så däremot tror jag hade varit toppen.

      Radera
  4. Jag hoppas verkligen att ni får mer sommar där hemma! Men tyvärr är det svenska vädret inte att lita på :(
    Men vilken fin bild du har tagit på fågeln som blir matad av sin förälder :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar lite det vädret som du får njuta av varje dag.

      Radera
  5. Tyvärr , den där gula lampan har inte ramlat ner här heller,
    Vad påpassligt du kunde ta bild på matningen. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det blir varmare snart, för jag vill så gärna fortsätta med lite omändring i trädgården.

      Radera
  6. Den stora gula lampan hittar du här på Gotland och fåglar har vi också, men just här på Odvalds är det lite dåligt med dem. Jag saknar fågellivet på Stenstugu!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Nej inte var det hela sommaren! Det vore alldeles för tråkigt i så fall! Du får köpa dig en egen gul stor värmande lampa! :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte snott solen! Hoppas att den som har tagit den sätter den tillbaka!
    Jag ska köpa nya batterier i min pannlampa! Det underlättar när man ska sätta proppar i proppskåpet i mörkret Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt dags för lite soligt väder nu, tycker jag.

      Radera
  9. med hög fart färdades den förbi söderut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kunde väl ha stannat i södra Sverige?

      Radera
  10. Väldigt fin bild av fågelmatandet! Du är en skicklig fotograf.
    Norrbottenskusten bjuder vanligtvis på massor av somrigt solsken! Flera år har min stad vunnit sol-ligan. Dessutom lyser ju den stora gula lampan även nattetid under sommaren. (Tyvärr bidrar inte detta till att nattsömnen blir bättre ... Ännu svårare att somna när solen strålar vid midnatt.)
    Fågelstugan i trädet får mig att tänka på det världsberömda Treehotel i Harads efter väg 97 mellan Luleå och Jokkmokk/fjällvärlden. :)
    http://www.treehotel.se/en/
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara kul och besöka det trädhuset och då kanske jag hade tur och såg solen på natten med.

      Radera